rechterachterbanden nieuw, linkerachterbanden oud

Alles m.b.t. de dragende delen van het voertuig, alsmede versnellingsbak, koppeling, aandrijfas en differentieel.
paulv

Re: rechterachterbanden nieuw, linkerachterbanden oud

Bericht door paulv »

Hoi, Berthil,

Het is me nu wel een stuk duidelijker, maar ik blijf het vreemd vinden.
Die theorie dat de ene (kleinere) band slipt en de ander minder gaat er bij mij niet in. Die beide banden zitten aan elkaar vast, als er een slipt, slipt ook de andere. Die binnenste is kaal, meer dan 2-3 mm slijtage, dus zou die andere dat ook moeten vertonen. Er zijn natuurlijk verzachtende omstandigheden zoals de flexibiliteit , veroudering enz, maar dan toch?
Volgens mij moet er een andere verklaring voor dit abnormale slijtagepatroon zijn (de kromme as, verschillende diameteres, bandenspanning, enz. vallen af).

Ik heb nog nooit ergens (behalve natuurlijk op dit forum :wink: ) gelezen dat je twee gelijkgesleten banden naast elkaar moet monteren, op straffe van een gladde band na een paar duizend kilometers. Die paar milimeters mogen toch niks uitmaken :roll:

Ik weet het effe ook niet meer :(

Groeten, Paul
Bezoek altijd welkom!
Berthil

Bericht door Berthil »

DVIII schreef:Paulv heeft het helemaal bij het rechte eind een ingedrukte band is werkelijk van diameter veranderd.
|
Hallo paul en DVIII ik ben het daar niet mee eens.
De diameter veranderd lokaal wel, maar het gaat niet om de diameter maar om de omtrek van de band, want die omtrek wordt afgerold op het wegdek, ongeacht of deze ingedrukt wordt of niet.
Dus legt de de grotere band een grotere afstand af na een omwenteling t.o.v. de kleine.

Even om het beeld duidelijk te maken
Vergelijk het maar eens met de rups van een rubsband van een tank of zo. Als de rups een hele omwenteling heeft gemaakt heeft ie de afstand gelegd van de omtrek van de rups, ongeacht van de vorm van de rups of deze nu bijna rond is als een band of een drie hoekige vorm heeft of wat anders, het gaat om de omtrek en niet om de diameter.

Concluderend: de kleine band kan de grote niet bijhouden en word als het ware meegesleurt met de grote.
Als het verschil klein is kan de flexibiliteit van het rubber wel het een en ander opvangen je zult wel merken dat je banden dan warmer worden dan normaal, maar als het verschil te groot is zal de kleine band af en toe slippen om het verschil in afstand te kompenseren.

Groeten Berthil
MB Sprinter 2015

De enige manier om je dromen uit te laten komen, is wakker worden.
Anton

Bericht door Anton »

Hoi,

Daar ben ik het dus met eens!

Ergo, als als je banden van verschillende diameter op een trommel monteerd krijgt het wiellager het ook zwaar voor zijn kiezen, dat mocht ik uit ervaring meemaken.
Het blijkt dat het vet wat zich in zo'n lager bevind eneorme rookwolken achterlaat!
Nadat er nieuwe lagers en gelijke banden waren gemonteeerd kon ik weer rookvrij verder.
De monteur vertelde dat dit wel vaker voorkwam na bv. een lekke band.
Ik had dus een klapper gehad voor een 20 a 25 km terug!
Het reservewiel is vaak geen nieuwe!

Voor de duidelijheid: het betrof hier een 3 assige oplegger met 27 ton lading.

Wissel ze!

Groet Anton
Kwestie van gas geven......

Afbeelding
DVIII

Bericht door DVIII »

Ha een echt dispuut , daar kunnen we heel wat forum mee versieren !
Omdat de as van beide wielen een en de zelfde is en beide banden dus op het contactvlak dezelfde afstand wegdek / ascentrum hebben is de omloopsnelheid gelijk .
anders ( zo moet je soms ook kijken) hoe zou je kunnen rijden in bochten , dan drukken je banden ook ongelijk in. D.
Oh lord won't you buy me...... en de toekomst mag wel wat moderner !
Anton

Bericht door Anton »

Hoi,

Nee dus !
Het door de bochten rijden geeft wel slijtage aan de banden maar aan een bocht zit meestal ook weer een eind dus dat valt wel mee!
En de meeste wegen zijn recht.
In het geval van Berthil is een wiel dudelijk kleiner dus de omtrek is ook kleiner.
Aangezien het grote wiel de grootste straal heeft wint ie het van de kleine.
Draait dus het grote wiel dan legt dat meer afstand af als het kleine en die verliest en dat uit zich in (extra) slijtage

Groet Anton :lol:

Afbeelding
paulv

Bericht door paulv »

Ha Berthil,

Als je theorie klopt zou je ook kunnen zeggen dat de grote band moeten slippen om de kleine bij te houden, want die gaat te snel en moet dus constant afremmen. Conclusie de grote slijt het hardst.

Ik ben nog steeds niet overtuigd.

Zie Michelin ( http://www.slideshare.net/rekkib/onderz ... nslijtages ) No 31,32,33/90.
Zij adviseren om de meest versleten band aan de binnenkant te monteren, net als jij gedaan hebt :wink: , dus daar ligt het niet aan.

Het kan wel liggen aan overbelasting, te hoog zwaartepunt en langdurig rijden met een onjuiste spanning (typische vakantiekwaaltjes 8) ) No 21,22,23/90.

Mvg. Paul

PS. Iets dat in deze discussie past:
Een punt 0p de bovenkant van een afrollende band legt een grotere horizontale afstand af dan een punt op de onderkant, en gaat dus sneller dan die op de onderkant. En dat op één band??? :roll: .
Laatst gewijzigd door paulv op 11 sep 2008, 22:26, 1 keer totaal gewijzigd.
Bezoek altijd welkom!
Anton

Bericht door Anton »

Hoi Paul
paulv schreef:Ha Berthil,

Als je theorie klopt zou je ook kunnen zeggen dat de grote band moeten slippen om de kleine bij te houden, want die gaat te snel en moet dus constant afremmen. Conclusie de grote slijt het hardst.

.
Als je redeneerd dat het grootste wiel ook het grootste koppel ontwikkelt MOET de kleine het wel opgeven!

Groet Anton

Afbeelding
paulv

Bericht door paulv »

Hoi Anton,

Volgens mij maakt het allemaal niks uit, ik geloof niet in slippen op die paar mm.

Het buitenste wiel wordt normaal gesproken in dit geval zwaarder belast, slijt dus meer, tot ze beiden even groot zijn en dan worden ze beiden gelijk belast en slijten evenveel.
Bij Berthil is er volgens mij iets anders aan de hand geweest (geval 2).

Mvg. Paul
Bezoek altijd welkom!
Berthil

Bericht door Berthil »

paulv schreef:Als je theorie klopt zou je ook kunnen zeggen dat de grote band moeten slippen om de kleine bij te houden, want die gaat te snel en moet dus constant afremmen. Conclusie de grote slijt het hardst.
Hoi Paul,

De grote band word het hardst op de weg gedrukt omdat ie groter is en heeft een groter contact oppervlak, dus ook het meeste grip.
De kleine band raakt de weg veel minder en is de druk veel kleiner, de kleine band verliest het van de grote band.
De kleine band heeft dus veel minder grip en zal af en toe een beetje slippen en dus slijten.

Door het slijten wordt de band nog sneller kleiner, waardoor de omtrek nog kleiner wordt en het effect alleen maar groeter wordt, waardoor de kleine band nog sneller gaat slijten enz, enz.........

En zo is het dan mogelijk dat je in 2000 km van een band met een beetje profiel op een volledig kale band zit.

Groeten Berthil.
Laatst gewijzigd door Berthil op 12 sep 2008, 08:44, 2 keer totaal gewijzigd.
MB Sprinter 2015

Admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Admin »

De kleine band heeft dus veel minder grip en zal af en toe een beetje slippen en dus slijten.

Als twee wielen stevig aan elkaar geschroefd zitten, draaien ze toch echt met dezelfde hoeksnelheid. Waarom zou de ene dan slippen t.o.v. de andere?
Even afgezien van de bochten, maar daar treedt ook een bepaalde slip op bij even grote wielen...
Groeten,

Ernst / Admin

If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.

No man can deny, die Gedanken sind frei!
Berthil

Bericht door Berthil »

Admin schreef:Waarom zou de ene dan slippen t.o.v. de andere?
Hoi Enrst,
Omdat de ene band een grotere omtrek heeft dan de andere.
Groeten Berthil.
MB Sprinter 2015

Admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Admin »

Dan slippen ze dus niet "af en toe", maar voortdurend. En niet t.o.v. elkaar, maar één t.o.v. de grond.

Toch denk ik niet dat het in praktijk zo verloopt. Anders zou bij elk stel dubbel gemonteerde wielen het kleinste ogenblikkelijk nog kleiner worden.
Ervan uitgaande dat twee banden nooit exact gelijk zijn, zeker niet na een aantal jaren trouwe dienst van de truck, oplegger, aanhanger of autobus met diverse schades, reparaties, onderlinge wissels en vervangingen, zouden er dan alleen maar voertuigen rondrijden met één kaalgesleten band in elk stel. En zo erg is het nou ook weer niet...
Groeten,

Ernst / Admin

If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.

No man can deny, die Gedanken sind frei!
paulv

Bericht door paulv »

Hoi Berthil,

De binnenste band is extreem versleten en moet dus constant meer dan goed contact gemaakt hebben met het wegdek.
Dit betekend dat de buitenste band met een veel te lage spanning was opgepompt gezien het verschil in profielhoogte. Die binnenste band had normaal gesproken de grond nauwelijks mogen raken.

Ik denk nu dat er een combinatie van gebreken is geweest: een veel te zachte buitenste band (overbeladen) gecombineerd met het verschil in profieldiepte (waar ik nog steeds aan twijfel als enige oorzaak). Hierdoor is de binnenste band extreem belast geweest, (de buitenste band had een remmende rol (=> slippende?? :wink: binnenband) met het duidelijke gevolg.

Mvg. Paul
Bezoek altijd welkom!
Hanomaad

Bericht door Hanomaad »

Ik kan het niet helemaal opmaken uit eerdere berichten in dit topic: maar welke banden slijten nou het hardst bij een dubbellucht, de binnenste of de buitenste?
Anton

Bericht door Anton »

Hoi,

Het is mij nooit opgevallen dat de banden harder sleten dan bv de buitenste.
Niet op de truck en ook niet op de oplegger.
Wel problemen met coverbanden die klapten er toch te vaak spontaan af.

Groet Anton

Afbeelding
Berthil

Bericht door Berthil »

Beste Hanomaad,

De band met de kleinste omtrek zal het hardst slijten, maakt niet uit of die dan binnen of buiten zit.
Twee gelijkebanden, met gelijke drukken zullen gelijk slijten.

Groeten Berthil.
MB Sprinter 2015

HenkWarmenhoven

Bericht door HenkWarmenhoven »

Ik zou er gewoon 6 nieuwe opzetten.
Uiteraard wel 6 dezelfde.
Met rem, stuur en banden moet je niet rotzooien.

Groet,
Henk
Nostalgie is niet meer zoals vroeger.
Plaats reactie