warm lopen motor, boven de 90 graden
-
- Berichten: 18
- Lid geworden op: 06 apr 2005, 19:24
- Locatie: Amstelveen
warm lopen motor, boven de 90 graden
.
hallo medeleden,
daar was ik weer.
mijn dieseltank is inmiddels helemaal gespoeld en
de diesel loopt dan ook weer mooi door.
helaas wordt de motor nog steeds te warm.
de radiateur is doorgespoeld en loopt goed door, de thermostaat
is ook in orde, dus ik denk, dat er in de motor een verstopping in het
koelsysteem zit.
is er misschien iemand, die weet, hoe ik dit weer schoon kan krijgen, zonder de hele motor uit elkaar te moeten halen.
of zou er nog een andere oorzaak voor het warmlopen kunnen zijn.
het gaat om een OM 616 motor van 1978 in een 307.
Hoor graag, of iemand een oplossing weet voor dit probleem.
alvast bedankt en vriendelijke groet
wim
hallo medeleden,
daar was ik weer.
mijn dieseltank is inmiddels helemaal gespoeld en
de diesel loopt dan ook weer mooi door.
helaas wordt de motor nog steeds te warm.
de radiateur is doorgespoeld en loopt goed door, de thermostaat
is ook in orde, dus ik denk, dat er in de motor een verstopping in het
koelsysteem zit.
is er misschien iemand, die weet, hoe ik dit weer schoon kan krijgen, zonder de hele motor uit elkaar te moeten halen.
of zou er nog een andere oorzaak voor het warmlopen kunnen zijn.
het gaat om een OM 616 motor van 1978 in een 307.
Hoor graag, of iemand een oplossing weet voor dit probleem.
alvast bedankt en vriendelijke groet
wim
- Bert Steenhuis
- Berichten: 179
- Lid geworden op: 16 dec 2004, 19:25
- Locatie: Assen
- Contacteer:
R: warmlopen.
Hallo Wim,
Schoonmaak middel voor het gehele koelsysteem kun je gewoon kopen bij de automaterialenhandel, b.v. Brezan/ Autogros, dat doe je in de radiateur en dan laat je de motor volgens de gebruiksaanw. van dat spul een tijdje lopen en tapt alles weer af enz.
Hoe weet je dat je motor te warm wordt ? Weet je zeker dat de temp. meter en/of sensor wel in orde zijn en niet een te hoge waarde aangeven ?
Succes ermee Bert Steenhuis.
Schoonmaak middel voor het gehele koelsysteem kun je gewoon kopen bij de automaterialenhandel, b.v. Brezan/ Autogros, dat doe je in de radiateur en dan laat je de motor volgens de gebruiksaanw. van dat spul een tijdje lopen en tapt alles weer af enz.
Hoe weet je dat je motor te warm wordt ? Weet je zeker dat de temp. meter en/of sensor wel in orde zijn en niet een te hoge waarde aangeven ?
Succes ermee Bert Steenhuis.
Als iets te mooi lijkt om waar te zijn dan is het dat ook.
Onze WEB-LOG is weer bijgewert 31 mei 2008
http://mercedes508.web-log.nl/
Onze WEB-LOG is weer bijgewert 31 mei 2008
http://mercedes508.web-log.nl/
- Niek
- Berichten: 85
- Lid geworden op: 15 dec 2004, 20:48
- Locatie: Oosterend
Re: warm lopen motor, boven de 90 graden
Wim,
voordat je je werk op de hals haalt: eerst even controleren of de temperatuurmeter wel de juiste waarde aangeeft. Ik heb ook zo'n probleem gehad: temp sensor vervangen, koelvloeistof vervangen, thermostaat vervangen, etc. Het bleek uiteindelijk de temp. meter te zijn.
Niek
voordat je je werk op de hals haalt: eerst even controleren of de temperatuurmeter wel de juiste waarde aangeeft. Ik heb ook zo'n probleem gehad: temp sensor vervangen, koelvloeistof vervangen, thermostaat vervangen, etc. Het bleek uiteindelijk de temp. meter te zijn.
Niek
-
- Berichten: 18
- Lid geworden op: 06 apr 2005, 19:24
- Locatie: Amstelveen
- Thorvald
- Berichten: 28
- Lid geworden op: 08 dec 2004, 14:10
- Locatie: Tilburg
warmlopen van een koelsysteem
, hoi vaak voorkomende redenen zijn:
temperatuur meter kapot, dubbellucht heeft er honderden in magazijn liggen.
V-snaar niet strak genoeg gespannen, daardoor draait waterpomp niet hard genoeg en wordt motor warm, (zou je opzich ook problemen met stroom moeten hebben)
radiator oud en versleten, waardoor deze niet genoeg meer koelt.
reserve wiel voor de radiator gemonteerd, niet genoeg rijwind
Termostaat, gaat niet of te laat open, haal hem er eens uit... kan opzich geen kwaad, motor wordt iets minder snel warm, maar in de zomer is dat geen probleem. (wat doet ie nu, normaal zal hij sowie so niet meer warmer worden als 65/70 graden celsius)
Warmetesensor werkt niet goed meer...(ik weet niet waar deze zit bij een 616 motor)
Lucht in je systeem, het kan zijn dat er een luchtzak zit in je systeem. vaak zit deze bij de binnenkachel. Kijk of je hem op een hoog punt kunt ontluchten als je verwarming binnen niet warm wordt. Door de lucht kan het water niet goed genoeg rondpompen.
als het dit allemaal niet is, maar bij controle van koelvloeistof dagelijks verlies je geen vloeistof en gaat de motor naar verloop van tijd niet koken dan denk ik dat je gewoonweg een wat versletener blokje hebt die iets harder moet werken dan de rest.
wanneer de rook uit je bus erg wit begint te kleuren bij warme motor dan zou je kunnen gaan denken aan gaatjes in je koppakking, maar wanneer het echt een gat is dan merk je dat zo want dan spuit het uit je radiator...
goed dat was mijn kennis tot nu toe... Ik hoop dat ik niks over het hoofd heb gezien.,
groet thorvald en heel veel succes
temperatuur meter kapot, dubbellucht heeft er honderden in magazijn liggen.
V-snaar niet strak genoeg gespannen, daardoor draait waterpomp niet hard genoeg en wordt motor warm, (zou je opzich ook problemen met stroom moeten hebben)
radiator oud en versleten, waardoor deze niet genoeg meer koelt.
reserve wiel voor de radiator gemonteerd, niet genoeg rijwind
Termostaat, gaat niet of te laat open, haal hem er eens uit... kan opzich geen kwaad, motor wordt iets minder snel warm, maar in de zomer is dat geen probleem. (wat doet ie nu, normaal zal hij sowie so niet meer warmer worden als 65/70 graden celsius)
Warmetesensor werkt niet goed meer...(ik weet niet waar deze zit bij een 616 motor)
Lucht in je systeem, het kan zijn dat er een luchtzak zit in je systeem. vaak zit deze bij de binnenkachel. Kijk of je hem op een hoog punt kunt ontluchten als je verwarming binnen niet warm wordt. Door de lucht kan het water niet goed genoeg rondpompen.
als het dit allemaal niet is, maar bij controle van koelvloeistof dagelijks verlies je geen vloeistof en gaat de motor naar verloop van tijd niet koken dan denk ik dat je gewoonweg een wat versletener blokje hebt die iets harder moet werken dan de rest.
wanneer de rook uit je bus erg wit begint te kleuren bij warme motor dan zou je kunnen gaan denken aan gaatjes in je koppakking, maar wanneer het echt een gat is dan merk je dat zo want dan spuit het uit je radiator...
goed dat was mijn kennis tot nu toe... Ik hoop dat ik niks over het hoofd heb gezien.,
groet thorvald en heel veel succes
-
- Berichten: 4
- Lid geworden op: 08 mei 2005, 17:47
- Locatie: Heusden-Zolder
thermometer
Waar zit de termometer juist bij een OM 314, ik heb de thermostaat al vervangen maar hij wordt nog te heet?
Filip België
Filip België
- Thorvald
- Berichten: 28
- Lid geworden op: 08 dec 2004, 14:10
- Locatie: Tilburg
thermosstaat
Hoi, de thermostaatmeter bij een 508 zit:
verwijder de kap van de motor in de cabine.
aan de bestuurderskant naast het kleppendeksel loopt een groene buis met daarin een pinnetje gedraaid, van dit pinnentje komt een draadje af, dit is de thermostaat meter.
als je deze losdraait springt als ik me het goed herinner de wijzer op je dashbord uit naar 120.
het heeft ook wel eens zin het metertje in je dashbord te vervangen deze heeft de club er genoeg, de sensor die het meet in je slang is waarschijnlijk nieuw bij mercedes ook wel te halen voor een niet al te hoog prijsje..
succes en veel plezier
Thorvald
verwijder de kap van de motor in de cabine.
aan de bestuurderskant naast het kleppendeksel loopt een groene buis met daarin een pinnetje gedraaid, van dit pinnentje komt een draadje af, dit is de thermostaat meter.
als je deze losdraait springt als ik me het goed herinner de wijzer op je dashbord uit naar 120.
het heeft ook wel eens zin het metertje in je dashbord te vervangen deze heeft de club er genoeg, de sensor die het meet in je slang is waarschijnlijk nieuw bij mercedes ook wel te halen voor een niet al te hoog prijsje..
succes en veel plezier
Thorvald
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten