warm lopen motor, boven de 90 graden

Graag het type motor waarover het gaat vermelden!
Plaats reactie
schraven
Berichten: 18
Lid geworden op: 06 apr 2005, 19:24
Locatie: Amstelveen

warm lopen motor, boven de 90 graden

Bericht door schraven »

.

hallo medeleden,
daar was ik weer.
mijn dieseltank is inmiddels helemaal gespoeld en
de diesel loopt dan ook weer mooi door.
helaas wordt de motor nog steeds te warm.
de radiateur is doorgespoeld en loopt goed door, de thermostaat
is ook in orde, dus ik denk, dat er in de motor een verstopping in het
koelsysteem zit.
is er misschien iemand, die weet, hoe ik dit weer schoon kan krijgen, zonder de hele motor uit elkaar te moeten halen.
of zou er nog een andere oorzaak voor het warmlopen kunnen zijn.
het gaat om een OM 616 motor van 1978 in een 307.
Hoor graag, of iemand een oplossing weet voor dit probleem.
alvast bedankt en vriendelijke groet
wim
Gebruikersavatar
Bert Steenhuis
Berichten: 179
Lid geworden op: 16 dec 2004, 19:25
Locatie: Assen
Contacteer:

R: warmlopen.

Bericht door Bert Steenhuis »

Hallo Wim,

Schoonmaak middel voor het gehele koelsysteem kun je gewoon kopen bij de automaterialenhandel, b.v. Brezan/ Autogros, dat doe je in de radiateur en dan laat je de motor volgens de gebruiksaanw. van dat spul een tijdje lopen en tapt alles weer af enz.

Hoe weet je dat je motor te warm wordt ? Weet je zeker dat de temp. meter en/of sensor wel in orde zijn en niet een te hoge waarde aangeven ?

Succes ermee Bert Steenhuis.
Als iets te mooi lijkt om waar te zijn dan is het dat ook.

Onze WEB-LOG is weer bijgewert 31 mei 2008
http://mercedes508.web-log.nl/
Gebruikersavatar
Niek
Berichten: 85
Lid geworden op: 15 dec 2004, 20:48
Locatie: Oosterend

Re: warm lopen motor, boven de 90 graden

Bericht door Niek »

Wim,

voordat je je werk op de hals haalt: eerst even controleren of de temperatuurmeter wel de juiste waarde aangeeft. Ik heb ook zo'n probleem gehad: temp sensor vervangen, koelvloeistof vervangen, thermostaat vervangen, etc. Het bleek uiteindelijk de temp. meter te zijn.

Niek
schraven
Berichten: 18
Lid geworden op: 06 apr 2005, 19:24
Locatie: Amstelveen

Bericht door schraven »

niek en bert,
dank je voor jullie reacties.
het zal geen kwaad kunnen, om het koelsysteem sowieso even
te spoelen. en de sensor en temp. meter zijn waarschijnlijk ook zo te
controleren. dus daar begin ik dan maar aan.
zal dus allemaal wel meevallen, hopelijk
vriendelijke groeten,
wim
Gebruikersavatar
Thorvald
Berichten: 28
Lid geworden op: 08 dec 2004, 14:10
Locatie: Tilburg

warmlopen van een koelsysteem

Bericht door Thorvald »

, hoi vaak voorkomende redenen zijn:

temperatuur meter kapot, dubbellucht heeft er honderden in magazijn liggen.

V-snaar niet strak genoeg gespannen, daardoor draait waterpomp niet hard genoeg en wordt motor warm, (zou je opzich ook problemen met stroom moeten hebben)

radiator oud en versleten, waardoor deze niet genoeg meer koelt.

reserve wiel voor de radiator gemonteerd, niet genoeg rijwind

Termostaat, gaat niet of te laat open, haal hem er eens uit... kan opzich geen kwaad, motor wordt iets minder snel warm, maar in de zomer is dat geen probleem. (wat doet ie nu, normaal zal hij sowie so niet meer warmer worden als 65/70 graden celsius)

Warmetesensor werkt niet goed meer...(ik weet niet waar deze zit bij een 616 motor)

Lucht in je systeem, het kan zijn dat er een luchtzak zit in je systeem. vaak zit deze bij de binnenkachel. Kijk of je hem op een hoog punt kunt ontluchten als je verwarming binnen niet warm wordt. Door de lucht kan het water niet goed genoeg rondpompen.

als het dit allemaal niet is, maar bij controle van koelvloeistof dagelijks verlies je geen vloeistof en gaat de motor naar verloop van tijd niet koken dan denk ik dat je gewoonweg een wat versletener blokje hebt die iets harder moet werken dan de rest.

wanneer de rook uit je bus erg wit begint te kleuren bij warme motor dan zou je kunnen gaan denken aan gaatjes in je koppakking, maar wanneer het echt een gat is dan merk je dat zo want dan spuit het uit je radiator...

goed dat was mijn kennis tot nu toe... Ik hoop dat ik niks over het hoofd heb gezien.,

groet thorvald en heel veel succes
schraven
Berichten: 18
Lid geworden op: 06 apr 2005, 19:24
Locatie: Amstelveen

Bericht door schraven »

dank je thorvald voor dit zeer uitgebreide antwoord op mijn
vraag.
ik zal alle opties nalopen en eventueel een thermometer kopen bij onze
club
dank en vriendelijk groeten wim
Filip
Berichten: 4
Lid geworden op: 08 mei 2005, 17:47
Locatie: Heusden-Zolder

thermometer

Bericht door Filip »

Waar zit de termometer juist bij een OM 314, ik heb de thermostaat al vervangen maar hij wordt nog te heet?
Filip België
Gebruikersavatar
Thorvald
Berichten: 28
Lid geworden op: 08 dec 2004, 14:10
Locatie: Tilburg

thermosstaat

Bericht door Thorvald »

Hoi, de thermostaatmeter bij een 508 zit:

verwijder de kap van de motor in de cabine.

aan de bestuurderskant naast het kleppendeksel loopt een groene buis met daarin een pinnetje gedraaid, van dit pinnentje komt een draadje af, dit is de thermostaat meter.

als je deze losdraait springt als ik me het goed herinner de wijzer op je dashbord uit naar 120.

het heeft ook wel eens zin het metertje in je dashbord te vervangen deze heeft de club er genoeg, de sensor die het meet in je slang is waarschijnlijk nieuw bij mercedes ook wel te halen voor een niet al te hoog prijsje..

succes en veel plezier
Thorvald
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast