4x4 508 d.m.v plaatsing versnellingsbak Toyota BJ40

Alles m.b.t. de dragende delen van het voertuig, alsmede versnellingsbak, koppeling, aandrijfas en differentieel.
Buster

Re: 4x4 508 d.m.v plaatsing versnellingsbak Toyota BJ40

Bericht door Buster »

He DVIII ,
het leek mij ook ideaal die vooras van de ruthmann hubwagen :)
Ik heb er zin in om mee te doen :D :D :D
Het lijkt mij een geweldig project 8)
De firma Iglhaut bouwt die dingen ook volledig uit onderdelen van Mercedes dus dat moeten we kunnen oplossen :!:

Afbeelding Groet Frank. :mrgreen:
DVIII

Bericht door DVIII »

Hé Buster je hebt PB :D
en dat bussie laat wel wat zien , of het was de laatste tien meter rijden ,,, of hij komt er met glans door.
en Iglhaut heeft ook 17,5 banden met grof M+S profiel
Oh lord won't you buy me...... en de toekomst mag wel wat moderner !
DVIII

Bericht door DVIII »

om het allemaal nog wat ingewikkelder te maken , het kost ook geld . een normale 508 of 407 ombouwen tot terrein monster is niet een twee drie gedaan en je zult dus aan alle kanten moeten verbouwen.
de ophanging moet aangepast met vulblokken en consequent verlengde veerstroppen , de veren moeten samengesteld worden op de vraag en ga zo maar door , zaak is te kunnen bepalen of je bussie het allemaal wel waard is , want je bent zo een paar kilo euro's verder.
en alles wat je zelf kan doen is essentieel om het niet helemaal uit de hand te laten lopen.
uitgaande van de aanschaf van zo'n ruthmann geval , je houdt een motor over die je kunt verkopen ( 150 a 200 000 km)
daarvoor krijg je een leuke set ongewone accesoires mee zoals een speciaal carter , een visco fan , stuurbekrachtiging xxtra zwaar , twee keurige 17,5 wielen , een speciaale stabilisatorstang die je allemaal kan gebruiken .
daarintegen zit je met een complete cabine 24 volt en zonder achterramen , een onbruikbaar chassis !!, een lelijke bak , twee 22,5 wielen en nog meer onverkoopbare ijzerwinkel.
koop je een losse as , dan ben je nog lang niet klaar , omdat je allemaal onderdelen mist die alleen op de ruthmann voorkomen.
dan moet je nog gaan speuren naar een tussenbak , en zal je de transmissieassen moeten verbouwen en laten balanceren.
de ombouw bij iglhaut zal in de regionen van acht tot tienduizend euri komen, afijn dat kan dus goedkoper
maar dan heb je wel een speciaal gepimpte allrad 508
DVIII

Bericht door DVIII »

het is erg stil op dit onderwerp, is het omdat de kosten voor de baten uitgaan of omdat men toch liever droomt dan werkelijk meemaakt. de afgelopen twintig jaar heb ik twee campers gebouwd, een LP chassis en een LA chassis.
dat wilde ik erg graag en beide voertuigen rijden nog steeds , en nu denk ik sterk na of ik wel iets kleiners wil.
maar dan wel groter dan een sprinter. en omdat de laatste camper ook vierwielaandrijving heeft , wil ik dat ook nu weer.
om het maar even plat uit te drukken ik vind bouwen zo leuk dus daar zit bij mij de drive.
met mijn auto -maatje ben ik dus nu aan het speuren naar de nodige spullen om een 508 te bouwen.
en hij heeft al zo'n vooras gevonden en de nodige chassis klaarstaan die zich lenen voor ombouw.
dus één nederlandse 508 (608) met vierwielaandrijving is al in voorbereiding.
als iemand de plaatjes bij de site van iglhaut heeft gezien ,dan geloof je wel in de voordelen.
Maar dan de prijs van zo'n uitrusting van iglhaut ,zo'n 10.000 euro zou wel eens een rem op het werkelijk uitvoeren kunnen van zo'n droom kunnen zijn.
ik denk zelf dat de kosten niet meer dan 2000 euro zullen bedragen . maar dan reken ik wel alle voordelen mee in het totaal plaatje en zal er veel zelf gedaan moeten worden.
10 tot 30 % budget overschrijding is nog niet inbegrepen maar daar moet je wel mee rekenen.
bij iglhaut is de aandacht geheel verlegd naar de sprinter klasse. daar zijn wij ( de gemiddelde sleutelaar forum bezoeker) nog niet aan toe.
Mercedes zelf levert nu ook orgineel sprinters en vario bussen(vrachtwagens) met 4x4.
Buster

Bericht door Buster »

Ik zou de kunst graag bij jullie af kijken, en zo als je schreef:
ik heb hier wel zin in , wie doet er mee ?
Ik doe gaarne mee en verleen graag een helpende hand omdat ik het een mooi projekt vindt. :)
Het is voor mij een goede gelegenheid om te zien of het iets is voor onze bus.
Maar ik ben er voor mezelf ook nog niet uit of ik het ook bij onze bus kan realiseren,
zowel in tijd als in geld.
En dan weet ik ook nog geen lokatie waar dit alles moet gebeuren :roll:

En van de 4x4 van Mercedes, zegt Iglhaut dat deze niet met hun produkt moet worden verward.

Groet Frank.
cornepol

Bericht door cornepol »

DVIII schreef:het is erg stil op dit onderwerp, is het omdat de kosten voor de baten uitgaan of omdat men toch liever droomt dan werkelijk meemaakt.
Je hebt een PB!
Frank.fjph

Bericht door Frank.fjph »

Ik stond op de boot (Patras-Ancona) voor een sprinter, spiksplinternieuw met 4x4 van Iglhaut of zo, zat een donkerblauwe hoekige opbouw op. Duits kenteken.

Ze zijn er dus wel.

Frank
winand

Bericht door winand »

Al weer een tijdje verder nu, maar kom mijn belofte (zie pag1) na:
De 4x4 508 die ik eerder heb gezien staat hier:

http://www.db407.de/db_bilder.htm

Afbeelding
Afbeelding

Er staat een e-mail adres bij:
fammeise<apestaartje>aol.com
Dus voor meer info wellicht?
:: Mercedes L508DG 1981 :: MB busjes T-shirts & truien webshop
HenkWarmenhoven

Bericht door HenkWarmenhoven »

Mensen mensen toch..... Waar zijn jullie mee bezig?? Een 508 wordt NOOIT een terreinwagen.
Hij heeft VEEL te weinig bodemvrijheid en de de afloophoek achter is veel en veel te klein. (voor zou nog kunnen, maar bekijk de foto hierboven maar eens goed. Achter is de afloophoek hooguit een paar graden, daar ga je geen rivierbedding mee in) En als je voor het mulle zand je banden af laat lopen, blijft er helemaal geen bodemvrijheid meer over.
Wij zijn met onze Land Rover inmiddels 8 keer door Marokko gereden. Van mul Saharazand, rotsachtige pistes (In Afrika heten de offroadtracks Pistes) tot rivier doorkruisingen, en wij hebben evengoed regelmatig vast gestaan. Op de meeste pistes heb je meer aan een grote bodemvrijheid en grote af- en aanloophoeken dan aan 4 wiel aandrijving. Als je met een 4x4 bus iets meer wil dan over een nat grasveldje rijden, kan ik jullie maar EEN ding adviseren: Koop een Unimog!
Groeten,
Henk Warmenhoven
Nostalgie is niet meer zoals vroeger.
beatrix18

Bericht door beatrix18 »

Henk, hier heb je een punt!
Maar als je het iets minder zwaar wilt als een Unimog: http://bedrijfsauto.com/nieuws/nz096.html .
of: http://www.iran-omantour.com/Pages/iglh ... camper.htm.
Voor wie nog wat spaargeld heeft: http://caravans-campers.aanbodpagina.nl ... 316cdi-4x4.
Deze zijn voor echt offroad, de gewone fabrieks 4x4 sprinter is ook alleen voor nat gras....

Peter
DVIII

Bericht door DVIII »

precies , waar gaat het over. dit topic gaat over mercedesbus met vierwielaandrijving en niet over landrovers, toyota's, en unimogs. kunnen we ook over praten maar dat dekt de vlag niet.
over de terreinvaardigheden van de 4x4 508 zijn natuurlijk tekortkomingen en plussen te verzinnen omdat niemand ooit met zo'n ding gereden heeft. dus ook de nadelen alvast opsommen heeft niet zoveel zin. behalve als het algemene nadelen van 4x4 voertuigen zijn. ik heb al wel wat ervaring met 4x4 vrachtwagens en unimogs en daar is het nog steeds elke dag nieuwe ervaring opdoen , wat je in je hoofd verzint wat het voertuig kan , blijkt voor het ene voertuig makkelijk te zijn en voor het andere voertuig lastig. met een eend kom je soms net zo ver !
overigens een mooi busje met vierwiel, staat lekker hoog op de pootjes.
en om dan toch wat te speculeren , ik denk dat een 4x4 508 veel verder kan dan een normale bus omdat je meestal snel wegzakt met de voorwielen , maar of aandrijving daar iets aan veranderd ? je bent tenslotte ook een stuk zwaarder op de vooras.
in sneeuw en modder zal de vierwiel zeker een voordeel zijn , en als de auto net zo veel kan bieden als een normale kampeerbus is dat in elk geval een enorm voordeel.
de 508 op de foto maalt niet om aan en afloophoek en bodemvrijheid, dus die zal wel voor de sneeuw bedoelt zijn :wink:
HenkWarmenhoven

Hallo Beatrix 18 en DVIII,

Voor Beatrix 18: Wij hebben overwogen om een 4x4 bus te kopen, maar zoals ik bij mijn intro reeds heb gezegd, hebben wij om meerdere redenen voor de 508 gekozen. Wellicht vind je onze alternatieven ook wel leuk. Google maar eens op SCAM, Bremach,, Mantra en iveco daily 4x4. Ooit willen we naar Kaapstad rijden, maar als je dat, naar onze mening, goed wil doen kost dat zeker twee jaar. Dat wordt dus pas als we met pensioen zijn. Tegen die tijd kunnen we alsnog een echte 4x4 bus kopen.

Voor DVIII: Je vind dat ik speculeer over een bus waar ik nog nooit in heb gereden, namelijk de 508 met 4x4. Dat klopt helemaal, en daar heb je een punt. Er zijn echter in het leven sommige dingen zo duidelijk dat je die niet per defenitie zelf heb moeten ervaren. Bijvoorbeeld: 1 mm dik ijs op de sloot zal ik doorheen zakken, dat hoef ik niet te proberen, dat weet ik zo wel. Een 508 wordt nooit een terreinwagen, ook dat weet ik zo wel. Zoals ik al heb gezegd heb je alleen maar voordeel op een nat grasveldje, of zoals jij het noemt: sneeuw (maar dan moet er al niet te veel liggen). In de modder wordt het niks, puur aan gebrek aan bodemvrijheid. Voor alle duidelijkheid: Ik wil niemand zijn plezier ontnemen, maar wel waarschuwen dat het resultaat van al het werk (Bj40 bak, unimog voorassen etc.) zwaar tegen zal vallen. In jouw geval zou ik liever investeren in een Staun setje en compressor. Je banden af laten lopen scheelt namelijk al enorm.

Groeten,
Henk Warmenhoven.
beatrix18

Bericht door beatrix18 »

Heerlijk ....., Toyota, Jeep, Landrover, Unimog én 508! :P :P
Als er niet te veel modder stromen in Noorwegen zijn, hopen wij dit jaar een rondje Baltische staten en Scandinavië te doen met de 508! Kan niet wachten :? :D. Sorry, ga door met het topic,

Peter
johan millenaar
Contacteer:

Bericht door johan millenaar »

henkwarmenhoven

google eens op "koen en heidi in africa ", dan lees je, dat je echt niet een 4 x 4 hoeft te hebben om een geweldige reis te maken

een "gewone" 508 komt ook overal

groet

johan
beatrix18

Bericht door beatrix18 »

een "gewone" 508 komt ook overal
Johan, dat weet Henk wel, want hij heeft zelf daarom ook een 508.
In het verhaal van "koen en heidi in africa ", lees je ook een keer dat "z'n pootjes te kort" waren.
Ben zelf ook wel eens op de Maasvlakte met m'n Jeep wezen blubberen om even later te horen dat mijn zoon dat met z'n oude TWEE! :shock: WD had gedaan. Het is maar waar je je prettig bij voelt. :roll: :P

Peter
DVIII

Bericht door DVIII »

gelukkig is er geen viermaalvier 508 in aanbouw met een toyota versnellingsbak en een unimog vooras. ik moet er niet aan denken. maar de gedachte is natuurlijk altijd erg spannend. je kan in je fantasie geweldige woestijnen en rivieren kruisen terwijl je af en toe stopt om op het aanrechtje een kopje koffie te maken. de inrichting blijft in geweldige staat en er slingert niets rond als je met je viermaalvier 508 rijdt. ! Oops,.... ik heb andere ervaring met terrein rijden. alles maar dan ook alles wat je mee neemt zoekt onder het rijden een ander plekje. zelfs de onderdelen van de auto , die toch wel goed vastgeschroeft zitten proberen weg te komen !. de ophanging helpt daar een stevig handje aan mee. een goed deel van dat gedrag van de zelfdestructie van de auto zit in het tempo en de bestuurder. ik heb dan ook nog geen voertuig gezien in normale productie die dat de afstand parijs-dakar (en over dat traject) , met die snelheden en gewichten dat volhield binnen het tijdsbestek van een paar weken. Dus de serieuse wedstrijd klasse is een wereld apart.
Henk en veel anderen met hem weten zeker dat een 508 geen jeep of terreinwagen kan worden. klopt ook helemaal.
een beetje 508 weegt dan ook dik 3,5 ton als er een aangedreven vooras onder zit , dus alles wat lichter is en toch vierwielaangedreven is per definitie meer terreinauto.
maar in de geheel eigen klasse die een vierwiel 508 dan zal zijn , omdat je hem met niets anders kan vergelijken zal het meeslepen van de zware vooras toch wel voordelen moeten bieden , naast ontegenzeggelijke nadelen zoals meer gewicht, zwaarder op de toch al zware voorkant van het voertuig , verslechterde rijeigenschappen, meer ongeveerd gewicht en zeker ook een grotere draaicirkel !.
dan zal de carrosserie van de bus zwaar te lijden krijgen onder het geheel veranderende rijgedrag. tenminste als je gaat terreinrijden om de auto uit te proberen. ik heb op de testbaan van unimog mooie prestaties gezien , die dingen reden zonder moeite de hellingen op en af .... maar de hele testbaan is van beton ! enkel als je er om vroeg mocht je meerijden als de mog de rivier ter plaatse doorkruiste , en dan hup de rivier in en hup op een onvermoedde plaats er weer uitkruipen. Geen modder te zien. ( tot zo ver de demonstratie van de fabrikant) ( nu zoals de eigenaar het wil) En op diverse treffens heb ik een keur van terrein voertuigen zien modderen en denderen door alles wat niet aangeraden wordt door de fabrikant. net zo vaak als er een voertuig iets liet zien , moest er ook een voertuig geborgen worden. met lier en sleepkabel. allemaal geweldig leuk . afijn weekend voorbij iedereen op weeg naar huis en de slechtst presterende voertuigen reden zo van de campsite af , een klein hellinkje op en naar huis. ..... behalve de 508 bus die kon niet eens dat kleine hellinkje opkomen terwijl de magirussen , bolneuzen , daffies en wat al niet meer , erg zwaar met een veel kleinere motor / gewichts ratio moeiteloos de helling op reed.
ook op de heide bij oirschot kan je met een 508 ver komen , tenminste als het zand nog kleeft . als de zon het zand eenmaal heeft losgedroogt is het bedelen om een sleepje !. en moeite kostte het helemaal niet om de bus te slepen in het zand omdat zelfs een suzuki jeepje de bus door het zand op gang kon houden. natuurlijk hielp ik met de motor van de bus 100% mee.
dus ik denk dat een aangedreven vooras op een 508 zeker het proberen waard is !
het wordt inderdaad nooit een F16 . D.
Berthil

Bericht door Berthil »

DVIII schreef:het wordt inderdaad nooit een F16 . D.
lijkt me een leuk experiment
Afbeelding

Ik begin al vast.

Groeten Berthil.
MB Sprinter 2015

De enige manier om je dromen uit te laten komen, is wakker worden.
HenkWarmenhoven

Hallo allemaal,

Toch leuk om te zien wat eerst een zware discussie leek, achteraf wel meevalt. Het probleem zit hem in de defenities. Wat de een Off-road noemt, heet bij de ander een onverhard pad enz. Het verhaal van Koen en Heidi kende ik al. Dit verhaal heeft ons mede doen besluiten om de 508 te kopen. Wetende dat je met een 508 op lang niet alle plaatsen kunt komen als we met de (sorry DVIII) Land Rover kunnen, maar er blijft nog genoeg over. Al met al een interressante discussie, die ik het liefst live, en onder het genot van een versnapering zou voeren. Wordt er door de forumleden wel eens een meeting georganiseerd? lijkt me gezellig!
Groeten,
Henk Warmenhoven.
P.S. Een Unimog zit toch ook rond de 3,5 ton?
P.S. 2: Een vriend van me is net terug uit Kazachstan. 2 Unimogs en een Land Rover ex-ambulance.
Ik zal vragen of hij zijn foto's op internet zet, dan zal ik de link hier vermelden.
MCBKat

Bericht door MCBKat »

Kom een beetje laat binnenvallen...
Maarruh, zo'n geweldige offroader is een Landrover ook niet :wink:
Kun je niet eens rechtop in staan... Zelfde geldt voor de Unimog, of je moet er 1 hebben
met een grote camper-unit, cabine blijft klein.
Dus een 508 4x4 is helemaal zo gek nog niet :mrgreen:

Dit is ook een ombouw, ooit een keer een Duitser geweest die een LT 4x4
noodzakelijk vond en aangezien VW ze zelf nog niet maakte toen,
heeft hij er zelf maar 157 gemaakt...
Wat meneer Sulzer in Duitsland kon, kon meneer De Vries in Assen ook
Hij heeft er in ieder geval 3 gemaakt (wel meer, maar niemand weet hoeveel),
2 staan er bij mij en 1 in een Duits Volkswagen museum.

Afbeelding

Afbeelding

Het blijft natuurlijk altijd een compromis, maar dat een ouwe bus geen echte
off-roader kan worden... heus wel!

Stefan
Volkswagen LT45 De Vries 4x4, Volkswagen LT40 De Vries 4x4
MCBKat

Bericht door MCBKat »

Effe weer on-topic :wink:
Probleem is een voor- en achteras met een fatsoenlijke
overbrenging te vinden die er ook nog eens onder past (breedte) en mag (gewicht).
Tussenbak van bv. een Jeep (New Process) of Landcruiser gelijk achter je originele bak en klaar!
Eigenlijk is het heel simpel :wink:

Stefan
Berthil

Bericht door Berthil »

MCBKat schreef:Kun je niet eens rechtop in staan... Zelfde geldt voor de Unimog, of je moet er 1 hebben
met een grote camper-unit, cabine blijft klein.
Beste Stefan,
Een cabine van 1.70x1.70x1.90 vindt ik niet klein. :mrgreen: :mrgreen:
Ik zou er een hefbed in kunnen maken.
Afbeelding
Groeten Berthil
MB Sprinter 2015

De enige manier om je dromen uit te laten komen, is wakker worden.
MCBKat

Bericht door MCBKat »

:shock:
Maarja, is de cabine weer groot genoeg, gaat de
opbouw weer ten koste van het "offroad"-gebeuren...
Geen grondspeling meer... Ook weer een compromis (net als zo ongeveer alles)
Kun je net zo goed een 2WD 508 rijden :mrgreen:

:wink:

Stefan
DVIII

Bericht door DVIII »

ik denk dat er wel meer in zit als je wel vierwiel maar geen extreme grondspeling hebt. je kan dan nog steeds goed vooruitkomen in situaties die voor de tweewiel variant onmogelijk zijn. Mooie spoormog Berthil. dit waren de trotse voertuigen van de bovenleidingdienst. als je weet dat de eerste series geen aandijving hadden op de achterwielen !!.
Maar dat hebben ze dus ook veranderd.
dereiziger

Bericht door dereiziger »

hiermee heb je alles in 1 .. behalve op de snelweg rijd het niet erg lekker :P

http://www.oudedafmarkt.nl/index.php?sl=d&id=2938
Afbeelding
DVIII

Bericht door DVIII »

ik weet het niet , wat doet de kat I niet goed op de snelweg ?
Plaats reactie