609 D max toerental
-
- Berichten: 10
- Lid geworden op: 06 dec 2005, 21:01
- Locatie: Utrecht
Re: 609 D max toerental
Ha Anton,
De oorzaak heb ik gevonden dankzij jouw opmerking. Het is ook al eerder beschreven door anderen. Het asje van het gaspedaal zat iets los in de eerste hefboom nadat het asje door de carosserie gaat!
Bij het intrappen van het pedaal kun je dat niet zien, wel bij het "terughalen" van de gasplank. Iets losgemaakt, nog verder teruggehaald en toen weer goed vastgedraaid. Stop weer onder het pedaal gemonteerd. Ik heb nu weer de maximum slag. :D
Groet Jan (boet)
De oorzaak heb ik gevonden dankzij jouw opmerking. Het is ook al eerder beschreven door anderen. Het asje van het gaspedaal zat iets los in de eerste hefboom nadat het asje door de carosserie gaat!
Bij het intrappen van het pedaal kun je dat niet zien, wel bij het "terughalen" van de gasplank. Iets losgemaakt, nog verder teruggehaald en toen weer goed vastgedraaid. Stop weer onder het pedaal gemonteerd. Ik heb nu weer de maximum slag. :D
Groet Jan (boet)
- Anton
- Berichten: 2756
- Lid geworden op: 17 okt 2005, 12:27
- Locatie: Hengelo ov
Re: 609 D max toerental
Hoi Jan,
Kijk aan, mooi dat het weer in orde is.
Groet Anton
Kijk aan, mooi dat het weer in orde is.

Groet Anton
- winand
- Berichten: 1300
- Lid geworden op: 02 sep 2006, 17:27
- Locatie: Eindhoven
Re: 609 D max toerental
Dit stimuleerde me om ook mijn gaspedaal een saf te stellen.
Volgens mij 'verschuift' deze ook.
Haalde ik eerst 85 km/h (met moeite), Nu haalt ie net geen 80 meer..
Bij het maximaal intrappen van het gaspedaal kan ik ook het gasstangetje rechts van de motor nog verder duwen.
En inderdaad, ook ik zag speling op de plek waar Boet het omschrijft.
Dus de boel losgehaald om het asje wat te verdraaien en weer vast te maken...Nou , dat liep even anders..
Asje een tandje verder gezet, waardoor ik inderdaad maar gas kan geven, maar nu kan ik mijn motor niet meer uitzetten omdat het stationairkabeltje te kort is!
Dus: af max 80 rijden en de motor uitzetten, of harder kunnen rijden en de motorkist loshalen om de motor uit te zetten
Van mijn stationairkabel (handgaskabel) is al eens (of vaker) het eindstukje gebroken waardoor ie steeds korter werd.
De kabel staat nu echt MAXIMAAL strak, en heb totaal geen speelruimte meer.
Een nieuwe binnenkabel is nergens(!?) te krijgen.
Wel leveren ze de moderne variant bij MB, inclusief draai/drukknop voor ong. 100 euro :shock:
Ik wil gewoon een binnenkabeltje... :(
Iemand tips?
Ik heb het idee om een extensie te lassen van een stukje u profiel bovenop de bestaande hefboom waaraan het handgaskabeltje gemonteerd is:

Iemand idee of dit gaat werken of zie ik iets over het hoofd?
Volgens mij 'verschuift' deze ook.
Haalde ik eerst 85 km/h (met moeite), Nu haalt ie net geen 80 meer..
Bij het maximaal intrappen van het gaspedaal kan ik ook het gasstangetje rechts van de motor nog verder duwen.
En inderdaad, ook ik zag speling op de plek waar Boet het omschrijft.
Dus de boel losgehaald om het asje wat te verdraaien en weer vast te maken...Nou , dat liep even anders..
Asje een tandje verder gezet, waardoor ik inderdaad maar gas kan geven, maar nu kan ik mijn motor niet meer uitzetten omdat het stationairkabeltje te kort is!
Dus: af max 80 rijden en de motor uitzetten, of harder kunnen rijden en de motorkist loshalen om de motor uit te zetten

Van mijn stationairkabel (handgaskabel) is al eens (of vaker) het eindstukje gebroken waardoor ie steeds korter werd.
De kabel staat nu echt MAXIMAAL strak, en heb totaal geen speelruimte meer.
Een nieuwe binnenkabel is nergens(!?) te krijgen.
Wel leveren ze de moderne variant bij MB, inclusief draai/drukknop voor ong. 100 euro :shock:
Ik wil gewoon een binnenkabeltje... :(
Iemand tips?
Ik heb het idee om een extensie te lassen van een stukje u profiel bovenop de bestaande hefboom waaraan het handgaskabeltje gemonteerd is:

Iemand idee of dit gaat werken of zie ik iets over het hoofd?
:: Mercedes L508DG 1981 :: MB busjes T-shirts & truien webshop
-
- Berichten: 2227
- Lid geworden op: 15 apr 2006, 17:00
- Locatie: 's-Hertogenbosch
Re: 609 D max toerental
Winand,
Ik neem aan dat je een 314 motor hebt en op het dashbord een draaiknop voor toerental die je kan indrukken om motor te stoppen.
Die knoppen zijn zo gemaakt dat je de binnenkabel niet kan vervangen (officieel niet, maaaaar....) de methode om het toch te doen hangt af waar het probleem zit: boven of onder aan de kabel.
Bij mij was ie boven afgebroken, en dat was een heel geprulom weer vast te krijgen, maar voor 2,= Eu is het gelukt, wantook ik vond de 85,=die het me anders kostte teveel
Maar al het zoals ik uit jouw verhaal opmaak van onderen zit, danis het hopelijk simpeler:
de buitenkabel een stukje inkorten (wel zodat die nog lang genoeg is om boven het dashbord nog te openen) en dan heb je wee een "langere" binnenkabel.
Frank
Ik neem aan dat je een 314 motor hebt en op het dashbord een draaiknop voor toerental die je kan indrukken om motor te stoppen.
Die knoppen zijn zo gemaakt dat je de binnenkabel niet kan vervangen (officieel niet, maaaaar....) de methode om het toch te doen hangt af waar het probleem zit: boven of onder aan de kabel.
Bij mij was ie boven afgebroken, en dat was een heel geprulom weer vast te krijgen, maar voor 2,= Eu is het gelukt, wantook ik vond de 85,=die het me anders kostte teveel

Maar al het zoals ik uit jouw verhaal opmaak van onderen zit, danis het hopelijk simpeler:
de buitenkabel een stukje inkorten (wel zodat die nog lang genoeg is om boven het dashbord nog te openen) en dan heb je wee een "langere" binnenkabel.
Frank
- winand
- Berichten: 1300
- Lid geworden op: 02 sep 2006, 17:27
- Locatie: Eindhoven
Re: 609 D max toerental
Nee, die heb ik niet. Het is enkel een draaiknopje waarvan ik de binnenkabel zo kan vervangen, als ik deze nog ergens zou kunnen krijgen, maar dat is nou juist het probleem.Frank.fjph schreef:Ik neem aan dat je een 314 motor hebt en op het dashbord een draaiknop voor toerental die je kan indrukken om motor te stoppen.
Het knopje: (inmiddels vervangen door hetzelfde type, maar dan van metaal uit een Kurzhauber)

Nee, helaas. Ik vertelde al dat de kabel maximaal strak staat.. Ik heb de buitenmantel al een keertje ingekort omdat het verroeste uiteinde van de binnenkabel was afgebroken.Frank.fjph schreef:Maar al het zoals ik uit jouw verhaal opmaak van onderen zit, danis het hopelijk simpeler:
de buitenkabel een stukje inkorten (wel zodat die nog lang genoeg is om boven het dashbord nog te openen) en dan heb je wee een "langere" binnenkabel.
Lees hiervoor het stukkie op mijn site maar eens.
:: Mercedes L508DG 1981 :: MB busjes T-shirts & truien webshop
- Admin
- Site Admin
- Berichten: 4385
- Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
- Locatie: Hesel (Ostfriesland)
- Contacteer:
Re: 609 D max toerental
Ik maak me toch sterk dat je bij de (brom)fietsenmaker alles wat je nodig hebt kunt kopen: binnenkabel van de rol, buitenkabel idem (of setjes gas-, rem- of koppelingskabel met de juiste nippel eraan), alsmede een heel assortiment tonnetjes in de juiste vorm en hardheid.
Onze cruise control (overgezet van de Oranje Bus naar Dr. Wolff) heb ik vijf jaar geleden gerepareerd met materiaal van een Spaanse fietsenmaker en dat is tot op heden afdoende gebleken.
Onze cruise control (overgezet van de Oranje Bus naar Dr. Wolff) heb ik vijf jaar geleden gerepareerd met materiaal van een Spaanse fietsenmaker en dat is tot op heden afdoende gebleken.
Groeten,
Ernst / Admin
If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.
No man can deny, die Gedanken sind frei!
Ernst / Admin
If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.
No man can deny, die Gedanken sind frei!
- winand
- Berichten: 1300
- Lid geworden op: 02 sep 2006, 17:27
- Locatie: Eindhoven
Re: 609 D max toerental
Ik heb inderdaad ook weer wat reserve 'tonnetjes' gehaald bij de fietsenmaker.
Echter hebben meerdere mensen me verteld dat het met een remkabel van een fiets niet lukt omdat deze te slap zou zijn. Echter, de kabel hoeft het hefboomje niet de 'duwen', enkel te vieren totdat de motor afslaat.
Zondag was ik de boel een beetje aan het bekijken en trok het gaspedaal iets te hard omhoog waardoor het tonnetje van de kabel af sprong.. uiteraard nergens neer te vinden.
Ik heb toen bij het studentenhuis naast ons een tonnetje van een van de vele ongebruikte fietsen mogen halen 8)
Vandaag ben ik er weer mee aan de slag geweest.
De bovenstaande tekening heb ik in de de praktijk gebracht, zie hier mijn vernuftige oplossing :mrgreen:

De kabel heeft nu weer ruimte genoeg :D
Ik heb het gaspedaal op het asje (vanaf het pedaal direkt waar het de motorruimte in verdwijnt) een tandje 'hoger' gezet.
De gebogen staaf onder het gaspedaal raakt nu niet meer de grond in uiterst ingetrapte positie, maar dat kan geen kwaad lijkt me.
Echter hebben meerdere mensen me verteld dat het met een remkabel van een fiets niet lukt omdat deze te slap zou zijn. Echter, de kabel hoeft het hefboomje niet de 'duwen', enkel te vieren totdat de motor afslaat.
Zondag was ik de boel een beetje aan het bekijken en trok het gaspedaal iets te hard omhoog waardoor het tonnetje van de kabel af sprong.. uiteraard nergens neer te vinden.
Ik heb toen bij het studentenhuis naast ons een tonnetje van een van de vele ongebruikte fietsen mogen halen 8)
Vandaag ben ik er weer mee aan de slag geweest.
De bovenstaande tekening heb ik in de de praktijk gebracht, zie hier mijn vernuftige oplossing :mrgreen:

De kabel heeft nu weer ruimte genoeg :D
Ik heb het gaspedaal op het asje (vanaf het pedaal direkt waar het de motorruimte in verdwijnt) een tandje 'hoger' gezet.
De gebogen staaf onder het gaspedaal raakt nu niet meer de grond in uiterst ingetrapte positie, maar dat kan geen kwaad lijkt me.
:: Mercedes L508DG 1981 :: MB busjes T-shirts & truien webshop
-
- Berichten: 2227
- Lid geworden op: 15 apr 2006, 17:00
- Locatie: 's-Hertogenbosch
Re: 609 D max toerental
Winand,
Ook dit knopje komt me bekend voor, heb vroeger als kind met mijn vader een MB OM 636 in de boot gebouwd en daar een lange kabel aan dat ding gemaakt.
We hebben toen een bowdenkabel met massieve binnenkabel gekocht en daar een rechthoekig stukje staal waarin gaatje geboord van diameter binnenkabel aan vast gesoldeerd.
Frank
Ook dit knopje komt me bekend voor, heb vroeger als kind met mijn vader een MB OM 636 in de boot gebouwd en daar een lange kabel aan dat ding gemaakt.
We hebben toen een bowdenkabel met massieve binnenkabel gekocht en daar een rechthoekig stukje staal waarin gaatje geboord van diameter binnenkabel aan vast gesoldeerd.
Frank
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast