Een paar weekjes geleden heb ik geprobeert met mijn Hanomag F40 met OM314 naar Istanbul te rijden, ik heb het helaas niet gehaalt. In Servië kwam er ineens geratel uit de motor, wat steeds harder werd. Nog voor ik de bus fatsoenlijk op de vluchtstrook kon parkeren volgde er op het geratel al een harde knal en viel de motor uit. Na een paar 100m heb ik de bus toch zonder problemen tot stilstand gekregen op de vluchtstrook, na een poging om de motor nog even rond te draaien met de startmotor werd al gauw duidelijk dat alles muurvast zat. Na afgesleept te zijn naar een garage 75km verderop werd de motor eens opengemaakt, de conclusie van de garageman was kort en krachtig: motor ist total kaput. De voorste zuiger zat vast bovenin en het drijfstanglager was in allemaal stukken gebroken. Het pijpje van de oliepomp in het carter was ook in 2en, waarschijnlijk omdat daar een stuk lager tegenaan was gelanceert. De krukas had zich in de resten van het drijfstanglager geboort welke op zijn beurt weer de nodige beschadigingen aan de cilinderwand had gemaakt. De garage zei dat reparatie duur ging worden, en lang ging duren.
In samenwerking met de ANWB zijn we daarop afgesleept naar Belgrado waar na ongeveer een week tijd een nieuwe OM314 in mijn bus gebouwt is. De nieuwe OM314 kwam uit Duitsland en had volgens de man van de garage 80.000km gelopen. Het blok had volgens mij in een Unimog gezeten. Op de versnellingsbak zat een andere deksel (met stangen, dus niet de pook er direct bovenop).
Na het inbouwen konden we weer rijden, maar omdat er niet veel tijd meer over was door al het gedoe hebben we besloten toch weer richting Nederland te gaan rijden. Maar na een paar km ontstond er alweer nieuwe ellende: luid gepiep onder de motorkap vandaan. Na een korte blik onder de bus was het probleem duidelijk: de garage was vergeten de "scharnierbout" van de dynamo vast te zetten. Dynamo vastgezet, V-snaar gespannen en een paar km verder weer ellende: de motor kreeg geen brandstof meer terwijl er toch nog een hoop liters diesel in de tank zaten, het bleek dat de garage een bende had gemaakt van het aansluiten van de dieselleidingen: de aanvoer en retour waren omgewisselt, de retour kwam niet langs het bovenste filter maar bleef gewoon laag. Ik heb de boel nu weer zo aangesloten als het zat en het werkt weer prima.
Maar ik heb geen idee van de geschiedenis van het motorblok, en ik weet ook niet of ik moet geloven dat de motor echt maar 80.000km heeft gelopen dus ik ben op zoek naar wat indicatoren. Uit wat ik allemaal gelezen heb op internet heb ik begrepen dat het olieverbruik van de motor een belangrijke indicator is voor de staat van het blok, en dat er daarnaast uit de oliedruk bij een stationair toerental ook wel wat informatie te halen is.
Mijn oliedrukmetertje staat eigenlijk altijd helemaal bovenaan, wanneer ik het toerental heel erg laag maak - zodat de motor net niet uitvalt - is het misschien ergens tussen de 4.5 en de 5 te krijgen. Wanneer ik de motor afzet zie ik het metertje wel gewoon langzaam zakken, kan ik er dan vanuitgaan dat het oliedrukmeetsysteempje in orde is?
Het olieverbruik van de motor wisselt heel erg, van Belgrado naar de camping in Kroatië waar we nog een paar dagen gezeten hebben heeft de motor geen druppel olie verbruikt (volgens mij hebben we toen een kilometer of 600 gereden). Maar van Kroatië naar huis (1200-1400km?) heeft de motor 4 (!) liter olie verbruikt.
Nu met het rijden in Nederland heb ik er nog helemaal niets bij hoeven gooien. Heeft iemand een idee waar ik de sterke variatie in olieverbruik in moet zoeken?



edit: ik wou als bijlage nog even wat fotootjes posten van het inwendige van de kapotte motor, maar ik kan niks uploaden, weet iemand hoe dat komt? (de foutmelding is: "Je kan geen bijlage uploaden naar ./files/1273_2e0e9e7f6d98b5bcee705e8e106d1e0d.")
edit2: toch nog foto's!