Olieverbruik OM314

Graag het type motor waarover het gaat vermelden!
Plaats reactie
wouter_

Olieverbruik OM314

Bericht door wouter_ »

Beste Allemaal!
Een paar weekjes geleden heb ik geprobeert met mijn Hanomag F40 met OM314 naar Istanbul te rijden, ik heb het helaas niet gehaalt. In Servië kwam er ineens geratel uit de motor, wat steeds harder werd. Nog voor ik de bus fatsoenlijk op de vluchtstrook kon parkeren volgde er op het geratel al een harde knal en viel de motor uit. Na een paar 100m heb ik de bus toch zonder problemen tot stilstand gekregen op de vluchtstrook, na een poging om de motor nog even rond te draaien met de startmotor werd al gauw duidelijk dat alles muurvast zat. Na afgesleept te zijn naar een garage 75km verderop werd de motor eens opengemaakt, de conclusie van de garageman was kort en krachtig: motor ist total kaput. De voorste zuiger zat vast bovenin en het drijfstanglager was in allemaal stukken gebroken. Het pijpje van de oliepomp in het carter was ook in 2en, waarschijnlijk omdat daar een stuk lager tegenaan was gelanceert. De krukas had zich in de resten van het drijfstanglager geboort welke op zijn beurt weer de nodige beschadigingen aan de cilinderwand had gemaakt. De garage zei dat reparatie duur ging worden, en lang ging duren.

In samenwerking met de ANWB zijn we daarop afgesleept naar Belgrado waar na ongeveer een week tijd een nieuwe OM314 in mijn bus gebouwt is. De nieuwe OM314 kwam uit Duitsland en had volgens de man van de garage 80.000km gelopen. Het blok had volgens mij in een Unimog gezeten. Op de versnellingsbak zat een andere deksel (met stangen, dus niet de pook er direct bovenop).

Na het inbouwen konden we weer rijden, maar omdat er niet veel tijd meer over was door al het gedoe hebben we besloten toch weer richting Nederland te gaan rijden. Maar na een paar km ontstond er alweer nieuwe ellende: luid gepiep onder de motorkap vandaan. Na een korte blik onder de bus was het probleem duidelijk: de garage was vergeten de "scharnierbout" van de dynamo vast te zetten. Dynamo vastgezet, V-snaar gespannen en een paar km verder weer ellende: de motor kreeg geen brandstof meer terwijl er toch nog een hoop liters diesel in de tank zaten, het bleek dat de garage een bende had gemaakt van het aansluiten van de dieselleidingen: de aanvoer en retour waren omgewisselt, de retour kwam niet langs het bovenste filter maar bleef gewoon laag. Ik heb de boel nu weer zo aangesloten als het zat en het werkt weer prima.

Maar ik heb geen idee van de geschiedenis van het motorblok, en ik weet ook niet of ik moet geloven dat de motor echt maar 80.000km heeft gelopen dus ik ben op zoek naar wat indicatoren. Uit wat ik allemaal gelezen heb op internet heb ik begrepen dat het olieverbruik van de motor een belangrijke indicator is voor de staat van het blok, en dat er daarnaast uit de oliedruk bij een stationair toerental ook wel wat informatie te halen is.

Mijn oliedrukmetertje staat eigenlijk altijd helemaal bovenaan, wanneer ik het toerental heel erg laag maak - zodat de motor net niet uitvalt - is het misschien ergens tussen de 4.5 en de 5 te krijgen. Wanneer ik de motor afzet zie ik het metertje wel gewoon langzaam zakken, kan ik er dan vanuitgaan dat het oliedrukmeetsysteempje in orde is?

Het olieverbruik van de motor wisselt heel erg, van Belgrado naar de camping in Kroatië waar we nog een paar dagen gezeten hebben heeft de motor geen druppel olie verbruikt (volgens mij hebben we toen een kilometer of 600 gereden). Maar van Kroatië naar huis (1200-1400km?) heeft de motor 4 (!) liter olie verbruikt.
Nu met het rijden in Nederland heb ik er nog helemaal niets bij hoeven gooien. Heeft iemand een idee waar ik de sterke variatie in olieverbruik in moet zoeken?

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

edit: ik wou als bijlage nog even wat fotootjes posten van het inwendige van de kapotte motor, maar ik kan niks uploaden, weet iemand hoe dat komt? (de foutmelding is: "Je kan geen bijlage uploaden naar ./files/1273_2e0e9e7f6d98b5bcee705e8e106d1e0d.")
edit2: toch nog foto's!
Laatst gewijzigd door wouter_ op 08 aug 2009, 17:27, 1 keer totaal gewijzigd.
beatrix18

Re: Olieverbruik OM314

Bericht door beatrix18 »

Hallo Wouter,
Jammer van de pech in je vakantie maar nu heb je hoogst waarschijnlijk een goeie motor.
De oliedruk is bij die van mij precies het zelfde (60.000 Km). Wat bij je olie verbruik van belang is hoe hard rijd je.....
Ook is er een theorie dat je niet tot max moet vullen daar die olie er zeer snel uit is....
De 4 liter op 1400 Km is wel veel maar zoals je aangeeft verbruikt hij soms ook (bijna) niets. De motor is natuurlijk niet soms verrot en soms als nieuw, dus denk ik toch aan je rechter voet.

Peter
wesse321

Bericht door wesse321 »

Hallo Wouter,
Als de motor goed is gebruikt hij geen olie. Wellicht was er niet helemaal voldoende olie ingegaan, want zoals je beschrijft de eerste 600km niks en daarna 4 liter. Das vreemd, stond de bus wat achterover ofzo? En een motor die maar 80Dkm heeft gedraaid zou echt niets hoeven te gebruiken.
De oliedruk is zoals jij beschrijft volgens mij normaal, bij mij staat die ook op 5 en bij stationair op 4, dus lijkt me goed.
Wel rot voor je dat je daar bent gestrand, zal ook wel weer de nodige pegels hebben gekost. Hopelijk is deze motor echt goed, in ieder geval succes.
Groet Piet
wouter_

Bericht door wouter_ »

Dat we iets harder hebben gereden zou goed kunnen, we hebben de motor heel rustig behandelt op de weg van Servië naar Kroatië omdat hij een jaar of 20 stilgestaan zou hebben. Maar om nou te zeggen dat we de weg naar huis heel hard hebben gereden... gewoon 85 gem.

Ik zat zelf te denken dat de motor misschien gelekt heeft, maar heb nog geen plekken kunnen ontdekken waar dat dan gebeurd zou moeten zijn. De motor zit aan de zijkant wel helemaal onder de smurrie, ik ga hem eens schoonmaken zodat ik goed kan zien waar er eventueel olie uitkomt.
dinand

Bericht door dinand »

hi wouter,

vervelend voor je dat je motor t begeven heeft en je t niet gehaald hebt tot je eindbestemming. Maar Servie is ook een prachtig mooi land met fijne mensen (vind ik althans).

Wat betreft de geschiedenis van je motor zou ik zeggen bel mercedes (afdeling homologatie) in nijkerk eens. Als de demontage door een mb garage is gedaan destijds weet je iig hoe lang geleden hij gesloopt is enz.

En mijn ervaring met olie meten is dat t nogal wat scheelt hoe de bus staat op 't moment van de meting. Ik heb ooit gehad dat het leek of dat hij nog redelijk vol zat, en de meting erna (nog geen 2000 km later) zo goed als leeg bleek (er kon zeker 4 liter bij). Pas later bedacht ik dat t kwam omdat we destijds s' nachts op een heuvel hadden geslapen (nee, slaapt niet lekker).

suc6 anyway.

d
DVIII

Bericht door DVIII »

de motor met versnellingsbak die je als reddende donor hebt komt eerder uit een LP 808 , die heeft namelijk een flens met stang als bediening. een unimog 314 heeft een heel ander vliegwielhuis en een zeer apart carter.
maar eerst een paar vraagjes , heeft de nieuwe motor een rechtopstaande "met vier boutjes" gemonteerde compressor/luchtpomp of is het nog een oude met drie boutjes. die een beetje schuin achterover zit op het blok ( zit net achter de brandstofpomp) . dit hoor ik graag van je ! . verder is een oliedruk van niet stuk te krijgen 4 a 5 bar tamelijk gewoon. Als het blok wat ouder wordt kan een warme motor naar 1 a 2 bar zakken bij stationair. het verschijnsel van het wisselende olieverbruik kan te maken hebben dat je (20 j. lang) uitgeruste blok zijn zuigerveren (schraapveer) nog niet heeft gevonden. dat kan nog een aardig logboek met bergen en dalen opleveren in olieverbruik. de remedie is eigenlijk verse "standaard" veren te monteren.
te lang stilstaan is niet goed voor die karretjes. maar een verbruik van goedkope olie moet wel heel erg worden willen de kosten van veren revisie opwegen tegen de liters 20w50 . in de garage kost dit grapje toch snel 4 a 500 euro. daar heb je dik 300 liter motorolie voor. de eenvoudigste remedie is de komende dagen blijven rijden tot je een 5 of 6 duizend erbij hebt gereden maar dat is dan weer een kleine 1000 euro diesel. kortom kosten, kosten, en nog eens kosten.
hoe noemen ze dat "Noblesse Oblige" :?
Oh lord won't you buy me...... en de toekomst mag wel wat moderner !
wouter_

Bericht door wouter_ »

dinand schreef:hi wouter,

vervelend voor je dat je motor t begeven heeft en je t niet gehaald hebt tot je eindbestemming. Maar Servie is ook een prachtig mooi land met fijne mensen (vind ik althans).
Ik heb echt precies het tegengestelde ervaren helaas! Maar misschien heb ik gewoon verkeerde mensen getroffen
Wat betreft de geschiedenis van je motor zou ik zeggen bel mercedes (afdeling homologatie) in nijkerk eens. Als de demontage door een mb garage is gedaan destijds weet je iig hoe lang geleden hij gesloopt is enz.
Bij het monteren van de motor is wel het kleppendeksel en het carter van mijn oude motor omgezet. Het carter wijkte af, en ook de luchtinlaat van het kleppendeksel was anders. In plaats van alleen die pijp (inlaatspruitstuk?) te vervangen heeft men maar gewoon het hele deksel verwisselt. Staat het motornummer nog ergens anders op de motor dan alleen op het deksel?
En mijn ervaring met olie meten is dat t nogal wat scheelt hoe de bus staat op 't moment van de meting. Ik heb ooit gehad dat het leek of dat hij nog redelijk vol zat, en de meting erna (nog geen 2000 km later) zo goed als leeg bleek (er kon zeker 4 liter bij). Pas later bedacht ik dat t kwam omdat we destijds s' nachts op een heuvel hadden geslapen (nee, slaapt niet lekker).
We hebben in Kroatië toen inderdaad op een heuvel gestaan, de bus helde naar links. Maar de peilstok zit rechts, dan zou de bus toch juist leger moeten lijken? de motor zat propvol toen we daar wegreden. Er is geen touw meer aan vast te knopen, ik ga gewoon kijken hoe het komende tijd gaat. Behalve dat een scheve bus niet lekker slaapt gaat koken ook vrij moeilijk is mijn ervaring! :)
DVIII schreef:de motor met versnellingsbak die je als reddende donor hebt komt eerder uit een LP 808 , die heeft namelijk een flens met stang als bediening. een unimog 314 heeft een heel ander vliegwielhuis en een zeer apart carter.
De donormotor had inderdaad ook een heel raar carter, het carter had geen aansluiting voor de luchtpomp, de pomp blies zijn lucht volgens mij in de inlaat, maar helemaal zeker weten doe ik dat niet meer.
maar eerst een paar vraagjes , heeft de nieuwe motor een rechtopstaande "met vier boutjes" gemonteerde compressor/luchtpomp of is het nog een oude met drie boutjes. die een beetje schuin achterover zit op het blok ( zit net achter de brandstofpomp) . dit hoor ik graag van je ! .
Dat weet ik zo uit mijn hoofd niet! Ik heb de bus nu even niet tot mijn beschikking, maar zodra ik hem weer heb zal ik het nakijken. De nieuwe motor heeft overigens wel een ander (kleiner) oliefilter, waardoor het "borrelglaasje" een stuk beter bereikbaar is!
verder is een oliedruk van niet stuk te krijgen 4 a 5 bar tamelijk gewoon. Als het blok wat ouder wordt kan een warme motor naar 1 a 2 bar zakken bij stationair. het verschijnsel van het wisselende olieverbruik kan te maken hebben dat je (20 j. lang) uitgeruste blok zijn zuigerveren (schraapveer) nog niet heeft gevonden. dat kan nog een aardig logboek met bergen en dalen opleveren in olieverbruik. de remedie is eigenlijk verse "standaard" veren te monteren.
te lang stilstaan is niet goed voor die karretjes. maar een verbruik van goedkope olie moet wel heel erg worden willen de kosten van veren revisie opwegen tegen de liters 20w50 . in de garage kost dit grapje toch snel 4 a 500 euro. daar heb je dik 300 liter motorolie voor. de eenvoudigste remedie is de komende dagen blijven rijden tot je een 5 of 6 duizend erbij hebt gereden maar dat is dan weer een kleine 1000 euro diesel. kortom kosten, kosten, en nog eens kosten.
hoe noemen ze dat "Noblesse Oblige" :?
Nieuwe veren monteren is dan inderdaad geen goed plan. Ik zal de bergen en dalen goed in de gaten houden. Ik gooi overigens altijd 15W40 in mijn motor.

foto's van de donormotor! Misschien dat dat al iets duidelijk maakt:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
DVIII

Bericht door DVIII »

ja 100 % 808 of 709 , een LP in elk geval .
natuurlijk zal een LP luchtdrukbekrachtigde remmen hebben en geen uitblaas in het carter hebben , eerder een aanzuig in je inlaat.
? had je al stuurbekrachtiging , het donorblok heeft in elk geval de juiste poulies en de oliepomp. maar dat is er misschien afgehaald omdat je een normaal torretje hebt.
veel plezier met het nieuwe blok , voortaan de olie goed in de gaten houden !
enne je fotobeelden zijn vervuilt met popups , fijn hé die gratis diensten
wouter_

Bericht door wouter_ »

Aanzuig in de inlaat is dan de slang die ik heb gezien! Toch mooi hoe een OM314 verbouwt kan worden om in allerlei mogelijke voertuigen zijn werk te kunnen doen. Stuurbekrachtiging heb ik niet, maar daar heb ik eigenlijk ook geen behoefte aan, de bus stuurt prima en stuurbekrachtiging is alleen maar weer iets extra's wat kapot kan :wink:
de poelies zitten er volgens mij nog gewoon op, alleen de fan is natuurlijk vervangen. Daarnaast zijn de dynamo en startmotor overgezet van het oude blok, het nieuwe blok had alles op 24V. Ik heb trouwens de dynamo van het nieuwe blok nog liggen, mocht iemand geïnterresseert zijn...

Is het trouwens met deze poelies ook mogelijk om eventueel een 2e dynamo te plaatsen voor het huishoudgedeelte?
DVIII

Bericht door DVIII »

ja , je hebt één spoor over op je krukas !
Plaats reactie