Welk voeler gebruiken radiateur mercedes 508?

Graag het type motor waarover het gaat vermelden!
Plaats reactie
RobinM.

Welk voeler gebruiken radiateur mercedes 508?

Bericht door RobinM. »

Beste allemaal,

Ik heb op mijn radiateur 2 voelers zitten .
1 onder en 1 boven.
Welke zal ik gebruiken voor de meter? :?
Momenteel gebruik ik de bovenste, maar de meter heeft dan nog wel eens stuiterneigingen.
Dit komt volgens mij omdat de bovenste voeler net op de watergrens ligt.
Waar zit de voeler normaal bij een 508 :?:
Gaat het warme water van boven naar beneden of andersom?

Gr. Robin
Frank.fjph

Re: Welk voeler gebruiken radiateur mercedes 508?

Bericht door Frank.fjph »

Een voeler op de radiateur van een 508 ??????
Lijkt me niet standaard....

De voeler voor de tempmeter moet nl op het primaire koelcircuit zitten, en bij de 314 motor is dat op de koelpijp die langs de motor loopt. daar zitten soms 2 en soms 1 gat in. De meeste die ik gezien heb waren met de sensor in de voorste uitgerust.

Frank
DVIII

Bericht door DVIII »

natuurkunde , warm water stijgt naar boven , dus het hoogste punt in de radiateur (of motorblok) is ook het warmste punt.
maar een 314 heeft normaal de temperatuurvoeler in de de door Frank al genoemde aluminium buis die boven op de cilinderkop zit naast het kleppendeksel. en daar zit normaal gesproken de voeler in de achterste positie.
een voeler in de radiateur is bij brandweerauto's nog al eens toegepast maar als je te weinig vloeistof hebt is het daar waar het eerste je voeler faalt. in de orginele plek moet je wel erg weinig vloeistof hebben wil dat niet meer werken !
Oh lord won't you buy me...... en de toekomst mag wel wat moderner !
RobinM.

Bericht door RobinM. »

Okee, ik heb dus waarschijnlijk geen originele radiateur. :cry:

Ik heb hem nu vergeleken met een originele 508.
Mijn radiateur is groter dan het origineel.
Er heeft een airco in gezeten, waarbij er voor de radiateur, de radiateur van de airco gemonteerd zat.Deze aircoinstallatie heb ik verwijderd,want deze werkte niet meer.
Om genoeg koelvermogen te houden is er waarschijnlijk gekozen voor een grotere radiateur.
Maar om nu nog even terug te komen op het meetpunt, wat is dan een beter punt om te meten? :?:
Hoog in de radiateur, waar, neem ik aan het heetste water binnenkomt of laag om te zien dat het water werkelijk wordt afgekoeld. Ik neem aan dat het heetste water dus boven binnen komt en het koudere water van onder weer het blok binnengaat
Als er op de cilinderkop van een originele 508 de temperatuur wordt gemeten, neem ik aan dat dit het punt is waar het water de allerhoogste temperatuur bereikt, welke je dan ook op meter te zien krijgt.
Na een paar ritten volgas (85 a 90 km. per uur) op de snelweg bereik ik soms een temperatuur van 100 graden op de meter.
Bij iets mindere snelheid weer naar de 80 graden en ook bij stationair weer netjes op de 80.
Maar volgend jaar in Frankrijk bij 35 graden buiten heb ik dus mijn twijfels over het koelvermogen.
Iemand ideen of suggestie,s?

Gr. Robin
Frank.fjph

Als je een dikke radiateur hebt en geen airco er meer voor,dan lijkt mij koelvermogen wel ruim voldoende.
De temperatuur van de meter wilnog weleens afwijken van de werkelijke (zie de div.topics hierover)

FRank
BusDus

Bericht door BusDus »

Hoi Robin
Voor wat je er aan hebt,

Wat gebeurt er ook alweer als de termostaat...niet open gaat?
Dan is er dus geen doorgang voor het koelwater naar de radiateur toe en word het blok(te)warm.
En bij het blok word ook de temperatuur gemeten.
(die alu.pijp links boven langs het blok met de sensor waar een electradraadje naar toe loopt)
Of de termostaat wel open gaat kan je volgens mij controlen door aan de radiateur te voelen bij een motor die op bedrijfstemperatuur is.(+/-80 graden bij een OM314). Blijft de radiateur "koud" dan gaat dus de termostaat niet open.
De termostaat hoort bij +/-83 graden open te gaan waardoor de radiateur ook mee gaat doen met het koelen.

Andersom werkt het ook zo....als de radiateur tegelijkertijd met het blok op temperatuur komt dan wil/gaat de
termostaat niet meer dicht en dan duurt het dus langer voordat de motor op bedrijfstemperatuur is.

Groet Niels
MB*L508DG/35*OM314*1972 ---=[ Roestig maar zeker ]=---
RobinM.

Bericht door RobinM. »

Beste Frank, de zeer handige topics over radiateurs had ik al doorgenomen, maar zag gisterenavond nog een stukje wat ik over het hoofd had gezien.
Dit stukje ging met name over het gevoelige spanningsgedeelte van de temperatuurmeter.
Vanochtend op weg naar mijn werk geprobeerd en inderdaad als ik mijn verlichting aanzet gaat de meter ongeveer 10 graden omhoog en andersom weer omlaag.
Niels, de radiateur laatst al nagekeken toen ik stopte nadat de meter op meer dan 100 graden stond.
Dop radiateur er voorzichtig afgehaald (geen stoomvorming) en het water gevoeld.
Temperatuur schatte mijn vinger op 80 graden :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Ga binnenkort de originele voeler maar eens op zoeken en deze proberen aan te sluiten.

Gr. Robin
Anton

Bericht door Anton »

Hoi,

Das nogal een verschil.
Jij bent aardig vuurvast, want een vinger in water van 80 gr. geeft brandwonden.
Ik vermoed dat je overgangsweerstand hebt, dat kan in de schakelaar zitten maar berucht zijn ook de massaverbindingen.

Doet zich het probleem nog voor als de juiste voeler op de juiste plaats in gebruik is genomen dan weet je waar het moet zoeken.

Groet Anton
Kwestie van gas geven......

Afbeelding
BusDus

Bericht door BusDus »

RobinM. schreef:Beste allemaal,.....
Waar zit de voeler normaal bij een 508 :?:
Gr. Robin
Van alle bussen met OM314 motor die ik gekend heb zat de sensor/voeler/zender meestal op deze plaats van de motor.
Afbeelding

Alleen in dit geval op deze foto dus niet...hhmmm vreemd.
Voor de duidelijkheid...het gaat hier niet om een foto van mijn eigen motor.
Bij de OM314 '72 in mijn eigen bus zit op deze plaats wel de sensor...
Zeg...heren/dames hoe zit dit na precies?...
Is er door MB misschien gekozen om wel of geen temperatuur sensor te plaatsen of dan
misschien op afwijkende plaatsen op de OM314? ...Lijkt me zeer onwaarschijnlijk...toch?
Ik weet van het bestaan van twee type's OM314,... het type vóór 02-77 en het type ná deze
datum...tja.

groetniels
Laatst gewijzigd door BusDus op 05 okt 2009, 22:20, 1 keer totaal gewijzigd.
DVIII

Bericht door DVIII »

helemaal aan de voorkant van die buis zit de zender ook wel eens...
BusDus

Bericht door BusDus »

DVIII schreef:helemaal aan de voorkant van die buis zit de zender ook wel eens...
Heeft MB daar een rede voor gehad?
DVIII

Bericht door DVIII »

of daar ee goede reden voor was , ik kom wel eens brandweervoertuigen tegen die dus in allebij de kanten van de verzamelbuis één zender hebben omdat er een tweede temperatuurmeter gemonteerd is . in bijna alle gevallen zit de normale zender in de achterkant van het blok. ... en soms niet dus
RobinM.

Bericht door RobinM. »

Beste Anton, ik doopte mijn vuurvaste vinger :wink: er natuurlijk net zo snel in als door een brandende kaars. :wink:

Niels,
Bedankt voor de foto, ga straks eens effe kijken bij mijn blok.
Mijn wagen komt trouwens uit november 1977 en inderdaad bij onderdelen bestellen bij de dealer, neem ik altijd het motornummer mee.
De eerste generatie heeft b.v. een kortere en andere uitvoering van een oliefilter.
Dan vragen ze ook nog of hij in Spanje :roll: :roll: :roll: gemaakt is of in Duitsland.

Gr. Robin
BusDus

Bericht door BusDus »

RobinM. schreef:...Niels, Bedankt voor de foto, ga straks eens effe kijken bij mijn blok.....
....Mijn wagen komt trouwens uit november 1977....
....De eerste generatie heeft b.v. een kortere en andere uitvoering van een oliefilter.
....Dan vragen ze ook nog of hij in Spanje :roll: :roll: :roll: gemaakt is of in Duitsland.
Gr. Robin
Graag gadaan RobinM :)
Nov.'77...dan heb je (als het goed is want is dit nog wel het af fabriek blok?) idd het nieuwe type OM314.

Korter Oliefilter....dus een eerste type oliefilter kan/past fysiek in het filterhuis van het tweede type OM314...
:arrow: Dus het past maar sluit niet goed af...en ga je dit dan door hebben tijdens montage???

Langer Oliefilter...dus een nieuw type oliefilter kan/past fysiek niet in het eerste type Filterhuis...
:arrow: Dus je kan dan ook niet in de fout gaan met het plaatsen van het verkeerde filter???

Groet Niels.
Laatst gewijzigd door BusDus op 08 okt 2009, 01:55, 1 keer totaal gewijzigd.
Frank.fjph

Als je goed op de foto hier een aantal berichten terug kijkt zie je de sensor helemaallinks bovenin op dezelfde pijp zitten.

Bij al mijn koelpijpen ( 3) zat ie altijd vooraan, sommige hadden zelfs achterin geengat in het plattestuk.

Het zal dus wel een kwestie van voortschrijdend inzicht zijn bij MB... :lol:
Overigens zit ie voor het dichtst bij de (echte) thermostaat

Frank
DVIII

Bericht door DVIII »

oempf ik zit eerder aan voortschreiënd inzicht te denken bij DB
Frank.fjph

oempf ik zit eerder aan voortschreiënd inzicht te denken bij DB
Ja......het is ook huilen bij de Deutsche Bahn..... :lol: :lol: :lol:
RobinM.

Bericht door RobinM. »

Gisterenochtend gekeken en jawel, daar zat de kleine rakker. :P
Op het buisje vooraan en nog aangesloten ook.
Wel meteen even het contact losgemaakt en de meter is nu niet meer onrustig.
Wat een luxe he, 3 voelers voor de prijs van 1. :D :D :D
En Niels, ik heb idd. het ""nieuwe "" type blok.

Gr. Robin
Plaats reactie