Startmotor aan barrels

Graag het type motor waarover het gaat vermelden!
GerardM
Contacteer:

Re: Startmotor aan barrels

Bericht door GerardM »

DVIII schreef:Mo'ge Gerard , bij het inlezen over het hoofd gezien ? , de drukknop bleef hangen
Neen, dat had ik wel gelezen, dat de startknop bleef hangen, maar die zit op het dashboard en niet op de startmotor.

Wat ik dus bedoelde (en een foto zegt meer dan...) is wat er dan precies kapot was, het relais, het tandwieltje, het ding echt in duizend stukken uitééngespat, gesmolten, compleet tot as vergaan :? ?

Dat dus.

Groet,

Gerard
Afbeelding Afbeelding Afbeelding

Mercedes-Benz 508D NL Ex-Ambu 1987 +++ Mercedes-Benz 280TE 1981 +++ Qualität ist kein Zufall +++
Johannes

Bericht door Johannes »

Hallo GerardM,

Als een startmotor om wat voor reden dan ook blijft hangen dwz de bendix schuift niet terug.
dan wordt, als de diesel gaat lopen, de startmotor aangedreven door het vliegwiel. Je kunt je dan wel voorstellen dat door de grote overbrenging tussen startkrans en startmotortandwiel het anker een duizelingwekkend toerental gaat krijgen. De wikkelingen zijn daar niet tegen bestand en zullen door de middelpuntvliedende krachten naar buiten geslingerd worden. Als dan ook de relai nog ingeschakeld blijft en de boel lekker oververhit wordt, wordt het feest binnen in de startmotor en kun je zoals Gerard al melde "de startmotor leeg laten lopen" als je hem op de kop houdt. Gevolg is nieuwe veldspoelen, nieuw anker, nieuwe koolborstels en eventueel houders, nieuwe bendix, nieuwe relai, lagertjes voor en achter, nieuw verfje.
Reparatie is dan ietsje meer werk en kost ook een tikkeltje meer.

Groet Pieter.
Frank 207+508

Bericht door Frank 207+508 »

Je bedoelt dat het bedrag dat je voor de oude terugkrijgt bij een ruilstartmotor dan wel erg gering is????
Berthil

Bericht door Berthil »

Ik heb het in augustus/september nog gehad.
Na het starten leek het wel dat de startmotor met een vreemd geluid nog 3 seconde door draaide.
Het relais kwam wel meteen terug, maar de bendix bleef dus hangen.
Binnenin de startmotor was het een rafage, allemaal plaatjes lagen door de hele motor, die afkomstig zijnvan een soort koppelingetje dat voorin zit.
verder was de as, het anker en de wikkelingen beschadigd.

Het reviceren van deze startmotor zal heel wat kosten,
maar ik kreeg bij de auto-electro-boer (Auto Electric Delft) voor 250 euro een gereviceerde mee, die hij zo op de plank had liggen.

Groeten Berthil.
MB Sprinter 2015

De enige manier om je dromen uit te laten komen, is wakker worden.
Frank 207+508

Bericht door Frank 207+508 »

Dat zijn ook nette bedragen voor een ruildeel.
Frank
DVIII

Bericht door DVIII »

al vragend weet je steeds meer , de mechnische bendix , dat deel wat dus op je aandrijfas van je startmotor zit is een zeer slim speeltje namelijk , er zit een rondselkoppeling ingebouwd die alleen in de draairichting van de startmotor "pakt"
dus laat hij bij de kracht van de startende dieselmotor meteen "los" , en de binnenzijde van de rondsel ( het tandwieltje) is met een "verkeerd om" supergrove schroefdraad op de startmotoras gemonteerd die er voor zorgt dat het rondsel , wat natuurlijk wel "IN" de starterkrans geschoven is terug wordt gedrukt als de dieselmotor aanslaat.
als dit spul in tiptop conditie is werkt het altijd goed , want we denken wel dat je goed kunnen timen als we de startknop/sleutel loslaten ....... maar dat is wel een "pas de deux" dus samen met de bendix inrichting doen we het geweldig.
als het vast gaat zitten is een "in de soep lopen " het gevolg.
oudere startmotoren van het schuifanker type waren en zijn nog steeds berucht om het traag uitstappen. die dingen vragen aanzienlijk meer onderhoud en de gebruiksduur is korter.
mensen die wel eens een voet of handbediende starter hebben bedient weten dat die nog beroerder loslieten ... als ze al meteen inhaakten ? . we zijn een stuk vooruit gegaan met "onze" generatie startmotoren.
Oh lord won't you buy me...... en de toekomst mag wel wat moderner !
Johannes

Bericht door Johannes »

Meestal is een ruilsysteem gebaseerd op een gemiddelde reparatiekosten. Je bied een defect deel aan en krijgt een ruildeel terug en je betaald de gemiddelde prijs. Ongeacht in welke toestand het defecte deel verkeerd.
Wat vooral bij dynamo's gebeurt is dat een nieuwe niet orginele soms goedkoper is dan een orgineel. Bijvoorbeeld Bosch versus Iscra. Ze kunnen je dan die nieuwe voorstellen te monteren.
Soms is het gelijkwaardige(passende) deel niet op voorraad of niet meer als ruildeel te verkrijgen. In dat geval wordt dus het defecte deel gerepareerd, en dat kan wel eens duurder uitvallen dan een ruildeel.

Groet Pieter
Gerard Exis

Bericht door Gerard Exis »

Beste mensen, momenteel zit ik in Agadir (marokko). De startknop heb ik natuurlijk gedemonteerd en de plastic rand, die was afgebroken en zo de knop ingedrukt hield, er uit gepeutterd. De knop blijf ik nu natuurlijk in de gaten houden en er gaat zodra ik in NL ben, direct een nieuwe op. De startmotor, gezien de startmotor een behoorlijk stukje heb meegedraaid met de motor, was buiten het tandwiel aan de voorkant, de achterkant waar normaal een zooitje koper zit, totaal verbrand en alles was gruis, toen men de deksel demonteerde, liep de startmotor gewoon leeg. Nu zit er een gereviseerde onder en ik reis weer probleemloos. Wens iedereen hier een super jaar wisseling toe en hoop in 2010 net zo van jullie en het forum te mogen genieten als in 2009.

Vanuit de zon,
Groeten
Groeten Gerard. 609 + 1017 4x4

http://www.exis.ro
Paul

Bericht door Paul »

Er staat sinds gister een 24 volts startmotor op marktplaats voor €50,- helaas was hij vandaag al verkocht :( na het lezen van dit artikel leek het me geen verkeerde aanschaf als reserve onderdeel.

http://link.marktplaats.nl/306338936
Detlev

Bericht door Detlev »

Staat nog veel meer spul in die advertentie!
Mercedes 406 uit 1969
Paul

Bericht door Paul »

:) daarom had ik de link naar de advertentie er ook bij geplakt.. het heeft weinig zin om te linken naar een product wat al verkocht is, als er verder niks de moeite waard is in de advertentie.
DVIII

Bericht door DVIII »

redelijke prijzen voor ... altijd wat af te keuren "apk" spul. 8)
Oh lord won't you buy me...... en de toekomst mag wel wat moderner !
zamorasf

Bericht door zamorasf »

Nou bij mij is de startmotor ook overleden :(
Ik had van de zomer al een paar keer een probleem met starten, druk op de knop hoor het start relais schakelen maar er gebeurde niets als ik dan even wacht en een paar keer met tussen poses op de startknop drukte deed hij het opeens weer het is nu een paar maanden goed gegaan maar sinds gisteren doet hij alleen maar klik hoor het relais omschakelen hoor ook een klik in de startmotor maar de startmotor draait niet meer.

ik heb hem gisteren avond gedemonteerd en ontleed de koolborstels 4 stuks zagen er redelijk uit wel hier en daar een hoekje afgebrokkeld maar ze maken volgens mij nog goed contact met het anker. Ik meet als ik de startknop indruk ook gewoon 24V op de dikke kabel, er zitten in totaal 3 kabels aangesloten op mijn startmotor
een dikke kabel vanaf het start relais deze zit samen met een dunne rode op een aansluitpunt
daaronder zit ook dunnere gele draad op de startmotor weet iemand waar deze heen gaat ? of waar deze van is
hieronder het type startmotor dat ik heb. ik moet er morgen denk ik maar een gaan halen maar had liever zelf gaan knutselen
om te kijken wat het probleem is . ik heb wel diverse revisie bedrijven gebeld om te vragen wat ik op de spoel van het anker zou moeten meten of iets anders maar geen info word er verstrekt :( nee hoor meneer brengt u de startmotor maar langs testen wij hem voor u kost u dan wel gelijk €25,- excl

ik denk ook dat ik weet waarom de startmotor kapot is gegaan, de startmotor zit namelijk recht onder het uitlaatspruitstuk
welke best wel warm word, ik rijd dagelijks met mijn bus en toen ik van de zomer de startproblemen had was het heel erg warm.nu is het heel erg koud en had ik een stuk karton voor mijn radiateur geplaatst om de motor iets warmer te laten worden dus de helft van mijn radiateur afgedekt maar precies aan de kant waar de startmotor en uitlaatspruitstuk zitten
kan denk ik dat de rede zijn van het stuk gaan ???? 1+1=2 of toch 3 ik weet het niet
maar in het verleden heb ik soort gelijke problemen meer meegemaakt wel met personen auto's maar weet wel dat startmotoren een hekel hebben aan hoge temperaturen.

Afbeelding
Anton

Bericht door Anton »

Hoi,

Allereerst welkom op het forum!

Wat die startmotor betreft vermoed ik dat het relais is overleden. (contacten versleten)
Die zorgt er voor dat het ronseltje, dus dan kleine tandwieltje in de starterkrans valt EN de stroom inschakeld zodat de starter gaat draaien en de motor aanslaat.

Groet Anton
Kwestie van gas geven......

Afbeelding
Leo
Site Admin

Bericht door Leo »

zamorasf schreef:daaronder zit ook dunnere gele draad op de startmotor weet iemand waar deze heen gaat ?
http://www.campertechniek.eu/images/508_schema.pdf
Da's de draad die je startmotorrelais aanstuurt.
Gaat naar het serie/paralel relais.

Mvg, Leo.:D
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
zamorasf

Bericht door zamorasf »

Opgelost!!
Mede door dit geweldige forum
toen ik verder zat te lezen kwam ik het artikel tegen tik onder de stoel wat ook gaat over een startmotor probleem
in dit stuk las ik wat de zwart/gele draad hoort te geven en dat is 24V op het schakel relais in de startmotor,
Dit doet ie niet!! hij geeft op de geel zwarte draad maar 5,3Volt waardoor de schakeling in de startmotor niet word gemaakt
ik heb hem even los aangesloten aarde op de motor de dikke 24V kabel erop en even daar vanaf een los draadje om even tegen het contact aan te tikken en warempel hij doet het :D
nu uitzoeken waarom hij niet die 24V afgeeft op de zwart/gele draad komende vanaf de Serieel/Parallel schakelaar
Leo
Site Admin

Bericht door Leo »

Draadbreuk of een ingebrand contactje.
Draadbreuk is gemakkelijk te controleren door de spanning direct aan het s/p-relais te meten terwijl de draad nog aangesloten is aan de startmotor.
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
zamorasf

Bericht door zamorasf »

Leo schreef:Draadbreuk of een ingebrand contactje.
Ik ga nu de start motor er weer onder bouwen (Gelukkig was alles goed gangbaar)
en dan gelijk meten
THANKS! :D

Groet Marcel
Admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Admin »

Ook zonder schema geldt voor vrijwel alle auto's:
- De dikste kabel loopt van de accu (al dan niet via een serie/parallelrelais) naar de startmotor. Die kabel krijgt de grootste stroom voor z'n kiezen, tijdens het starten.
- De iets dunnere kabel loopt van de dikste door naar de rest van de auto. Via deze kabel krijgt de hele auto z'n elektriek.
- De dunste loopt van contactslot of startschakelaar (al dan niet via een relais) naar het relais op de startmotor.

Bij de meeste typen hoort er een hitteschildje onder het uitlaatspruitstuk te zitten. Maar omdat het een vreselijk gepiel is om dat plaatje blik op z'n plaats te houden en de bouten vast te draaien, vergeet men dat schildje nogal eens :cry:
Groeten,

Ernst / Admin

If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.

No man can deny, die Gedanken sind frei!
Anton

Bericht door Anton »

Hoi,

Klopt het dat er in de serieparrallelschakelaar zekeringen zitten, of vergis ik mij nu?
Ik ben een keer met een scheepsmotor bezig ook serieparrallelschakelaar, geweest die ook niet wou starten en toen bleek de zekering kaduuk te zijn, nieuwe er in en starte weer vrolijk.

Groet Anton
Kwestie van gas geven......

Afbeelding
zamorasf

Bericht door zamorasf »

Hij pruttelt weer hoor :mrgreen:
ik denk dat het een hangende schakeling is geweest in het Serieel/Parallel relais of toch iets in de startmotor, ik heb dat ding compleet ontleed en nadat ik er handmatig even 24v doorheen heb gejaagd en ik ook echt in de startmotor het relais heb zien schakelen de boel weer dichtgebouwd
wel heb ik mijn twijfels over het Serieel/Parallel relais welke bij mij op de treeplank naast mijn stoel gebouwd zit
want ik heb tenslotte maar iets meer dan 5v gemeten op de geel/zwarte draad welke naar mijn startmotor gaat
als ik nu meet meet ik 24v op de Geel/Zwarte draad Hmmmmm......
Maar hij doet het weer

MB608 Bouwjaar Januari 1972
Plaats reactie