viewtopic.php?f=15&t=4868
In deze bus zit aardig wat electra die je wel vaker tegenkomt in campers, maar voor mij nog wat nieuw is. Ik heb al een paar dingen uitgevogeld door te proberen, te googelen en door mensen hier... Maar heb nog wat vragen, en vraagtekens. Uitleg bij aanschaf was minimaal.
Handigst is denk ik door gewoon aan de hand van de foto's te vertellen wat ik nu ben tegengekomen en wat ik denk dat het is/doet;
Ik heb 2 accu's volgens mij een startaccu: en een "Huishoudaccu"; Volgens mij is de laatste iig op loodzuurbasis, afgaande op de sticker met Pb. Zie gelijk ook omvormer nummer 1 op de foto. Ik gok dat de omvormer vrij nieuw is, maar de accu vrij oud; Als ik 1 van de accudoppen van de oude accu er af draai zie ik dat hij iig niet droog staat, maar ik zie wel witte aanslag op de roosters zitten, ik weet niet of dit normaal is maar er leek ook een stukje los te zitten...
Als ik me niet vergis zijn dit de schakelrelais waar Peter58 in het introductietopic een schema van poste;

Aan de onderkant van dit plaatje zie je ook dat er een aantal draden de muur in lopen. Naar dieper in de camper.
Daar heb ik de volgende 2 zaken hangen. Volgens mij omvormer nummer 2, en het hoe en waarom is me hiervan nog een beetje onduidelijk...

Daaronder een acculader... Mogenlijk van het zonnepaneel? Of is dit als ik 220v op de camping in plug, dat de huishoudaccu geladen word?

Dan heb ik nog dit paneel waarmee ik groepen kan schakelen, lampen, waterpomp en de losse ventilator in de keuken. Truma kastje is dus voor de kachel kreeg ik al te horen hier.

Groot vraagteken blijft nog het paneeltje rechtsboven op de foto. Volgens mij 3 weg schakelaar. Daarnaast 4 ledjes met 1 streep 2 strepen 3 strepen en 4 strepen er naast. En een soort zonnetje.
Vragen:
- Klopt het een beetje van die accus en kan ik visueel al concluderen dat de huishoudaccu aan vervanging toe is? Spanningsmeter heb ik hier helaas niet, maar ga kijken of ik er morgen 1 kan scoren. Dan zou ik m door kunnen meten. Als ik de boel aan probeer te zetten komt er weinig kracht... Net genoeg voor de waterpomp en de lampen ernstig gedimd. Geen van de paneeltjes wil boven de 9v aangeven.
- Waarom zitten er 2 omvormers in? Is hier een logische verklaring voor?
- Acculader; voor zonnepaneel of laden via 220v?
- Iemand een idee over het mysterieus paneeltje met de strepen?
Verder is alle randinformatie welkom. Ik weet nu al wat meer dan de eerste keer dat ik, krabbelend aan m'n hoofd, de boel ging bekijken... Maar alle verdere informatie is welkom! Ook als ik onzin beweer; corrigeer me maar!