Stilvallen

Graag het type motor waarover het gaat vermelden!
Leo en Janet
Contacteer:

Stilvallen

Bericht door Leo en Janet »

Net de thomassentunnel uit valt het beest stil. En dat is de tweede keer dat we dat hebben. Net voor de tijd dat het rode lampje van de tank gaat branden. Als we gaan tanken kan er in de 70ltr tank maar 60ltr. Waar gaat het fout?? Zit er een gaatje in het aanzuigbuisje in de tank?? Volgens de ANWB man is de brandstof schoon.

Afbeelding

Hadden we verdorie de tankdopsleutel niet bij ons.. :oops: Moesten we met de ANWB man eerst naar huis.....
storeman

Re: Stilvallen

Bericht door storeman »

Moet je hem na het tanken ook ontluchten?
Wat niet kan, is nog nooit gebeurd.
DVIII

Bericht door DVIII »

er zijn een paar dingen waar je op moet letten , als het altijd zo is dat je nooit die 70 liter kan verbruiken dan is duidelijk de aanzuigbuis te kort . Je tank is simpelweg niet "groter" als de buis niet tot de bodem komt. als oorzaak kan het zo zijn dat de retour en de aanvoer verwisseld zijn , dat komt in de beste bundeswehren voor . Monteur let even niet op en , hopla foutom aangesloten.
Een andere oorzaak kan zijn dat er inderdaad een gaatje in de aanzuigbuis is geboord en dat je daarom nooit het laatste beetje er uit krijgt. Maar even iets heel anders, wie rekent er zo strak op de laatste liters in zijn tank. Je hebt al geconstateerd dat je de tank nooit (70 ltr) kan vullen als de meter in het rood gaat , en toch ga je er van uit dat je nog een flink stuk kan rijden op die laatste druppels. Ik denk toch dat je meer rekening moet houden met wat allemaal niet kan ! .
verder is het misschien zo dat je tankmeter element verkeerd afgesteld is of dat er een te diepe element in de tank steekt.
dan weet je niet goed uit te maken of je nou wel of niet genoeg brandstof hebt. Aangezien al die zaken behoorlijk veel ervaring en kennis vereisen om goed op te lossen zou ik gewoon nooit verder rijden dan 3/4 leeg. tenminste als je geen diesel op je schone kleren wil hebben onderweg.
Oh lord won't you buy me...... en de toekomst mag wel wat moderner !
Leo en Janet
Contacteer:

Ik rij normaal niet op de laatste druppel hoor, maar soms wil je exact weten hoe nat je bent. We maken verre reizen op de motor en dan komt het soms wel eens op een 0,5 litertje aan...dan weet je dat als het lampje brand je nog ongeveer X km kan rijden. Ik vind het dus vervelend dat het lampje niet gaat branden (wel af en toe in de bocht) en er nog voldoende in de tank zit je toch stilvalt. Het kan en moet ook goed kunnen werken. Die verwisseling van aansluiting is een goeie, want je kunt zien dat de tank er ondervandaan is geweest, er is aan dat ding gesleuteld. De hoogte van de vlotter klopt wel denk ik, als er een liter of 2á 3 meer uit zou gaan signaleerd hij best wel. Bestaat er ook een plaatje met doorsnede van zo'n tank?
De auto is nog niet ingebouwd, misschien zaag ik boven de tank wel een gat in de vloer..alhoewel...
GerardM
Contacteer:

Bericht door GerardM »

Ik lees dat de wagen nog moet worden ingebouwd, staat die dan nu erg met z'n achterkant omhoog ? (Immers die circa 500 kg
brancards en andere handel is er dan uit). Dan zou ik voorlopig niks aan die tank doen, maar eerst eens gaan inbouwen (weer 500 kg?)
en kijken hoe het ding zich dan gedraagt. Een inspectieluikje boven de tank is altijd handig, maar is het niet heel erg moeilijk om de
tank er onderuit te halen mocht dat toch nodig zijn.

Groet,

Gerard
Afbeelding Afbeelding Afbeelding

Mercedes-Benz 508D NL Ex-Ambu 1987 +++ Mercedes-Benz 280TE 1981 +++ Qualität ist kein Zufall +++
Leo en Janet
Contacteer:

storeman schreef:Moet je hem na het tanken ook ontluchten?
Ja, gewoon met het handpompje en weer doorstarten.
GerardM schreef:Ik lees dat de wagen nog moet worden ingebouwd, staat die dan nu erg met z'n achterkant omhoog ? (Immers die circa 500 kg
..........maar is het niet heel erg moeilijk om de tank er onderuit te halen mocht dat toch nodig zijn.
Ja dat is zo...de auto staat achter behoorlijk hoog, kan ook een rol spelen. De tank verwijderen is toch een rotklus en krijg je alles weer lekvrij. Ik denk dat ik ga zagen... 8)
Rene

Bericht door Rene »

Hoi, ik denk toch dat je het eens moet proberen met gewicht erin, de bus staat heel anders als hij leeg is. Bij mij was het geval dat ik meestal 35 liter kon tanken nu met luchtvering kan ik ineens ruim 60 liter tanken. Even een heftruck, pallet met gewicht erin en dan eens kijken voordat je veel werk op je hals gaat halen.
Succes Gr Rene
Rij nooit harder dan dat je beschermengel kan vlieggen!!
Goldwingh

Bericht door Goldwingh »

Hallo Leo en Janet.
Is het niet handiger om tot alles duidelijk is om met een reservetank van +/- 10 liter bij je te hebben en je schrijft, dat je net een tunnel uitkwam rijden. Dit veranderd ook de stand van de tank. Trouwens waar precies zit het handpompje voor de diesel? Ik moet binnenkort toch ook even de kap van de motor halen, want als hij 2 dagen stil heeft gestaan, dan valt de motor na het starten na 5 seconden stil en begint weer te lopen na 5 seconden starten. Iemand een tip waar ik het eerst naar moet kijken?
Groet Henk MB609
dereiziger

Bericht door dereiziger »

Volgens mij zit er dan ergens toch een lek in je brandstofleiding zodat de diesel kan "wegzakken".. ik zou dat eerst eens goed gaan nalopen
Afbeelding
Frank.fjph

Bericht door Frank.fjph »

Tank eronderuit was BIJ MIJ makkelijk klusje: 4 bouten los vanaf chassisbalk, krik eronder en de tank met alles er nog aan stond op straat, en ik kon zo overal bij......

Frank
Leo en Janet
Contacteer:

Frank.fjph schreef:Tank eronderuit was BIJ MIJ makkelijk klusje: 4 bouten los vanaf chassisbalk, krik eronder en de tank met alles er nog aan stond op straat, en ik kon zo overal bij......
Zijn slangen en bedrading lang genoeg om zo laag te komen?
Frank.fjph

Bij mijn 508 wel.
Ik had wel even een kabelklemmetje van het chassis losgemaakt waar de kabelboom tussen zat.
En de slangen, hard plastic, waren ook lang genoeg. Het stukje soepele slang van 15 cm dat er met 2 klemmetjes tussen de buis en de vlotterunit zat heb ik vernieuwd, en waren tevens mijn leegloopbeveiliging.
Dat laatste door er een griptang op te zeten.

Groeten
Frank

PS.
Mijn aktie was ingegeven doordat het lampje het niet meer deed, maar leverde veel meer op±
1. Kabelschoen draadje voor lampje bleek weggecorrodeerd
2. De filterunit die onderaan de vlotter zat was ook goed vuil
3. De hele tank ook maar even gesoeld om alle zooi eruit te halen.
Spoelen: met de stoomcleaner goed spuiten en spoelen en dan zo heet dat als de tank goed leeggoten is dat de waterdamp snel verdampt, of spoelen met spiritus is ook nog een truc.
Leo en Janet
Contacteer:

Ik heb het fototoestel er eens boven gehouden. Ziet er op een aantal punten niet echt fris uit. Die slangenklemmen zijn denk ik niet van Mercedes. En wat ligt er achter die slang links onder? Lijkt ook wel een slijt plek...

Afbeelding
Johannes

Bericht door Johannes »

Hallo Leo en Janet,
een foto van de aanzuigunit.
Afbeelding
Bovenkant,
Afbeelding
Tekening van de bovenkant,
Afbeelding
tekening
Afbeelding
Detailtekening van de vlottermechaniek,
Afbeelding

De groene buis is de aanzuig en de rode de retour, er zit 53mm verschil tussen die twee. Teminste van de eenheid die ik heb getekend. Er hoort nog een filter aan de aanzuigbuis te zitten , maar die was er in dit geval afgevallen en ligt nog in de tank.
Ik weet de maten van de tank niet, je zou daarmee de inhoud kunnen uitrekenen . daarna kun je uitrekenen hoeveel liter die 5,3 centimeter dan is.

Bij de unit die ik had kun je het reservenivo alarm afstellen.

Ik zat mij af te vragen of het zou kunnen dat de helling van de tunneluitgang de oorzaak kan zijn. 10 liter is maar erg weinig, de aanzuig zit in het midden, dacht ik, als de bus dus scheefomhoog komt met de voorkant ligt de diesel achterin de tank. Er wordt lucht aangezogen en tegen de tijd dat je weer horizontaal rijdt is die lucht in de pomp gearriveerd en valt de motor stil.
Groet Pieter.
ps er ging iets niet goed met het uploaden.
Laatst gewijzigd door Johannes op 12 jul 2010, 18:23, 7 keer totaal gewijzigd.
Leo en Janet
Contacteer:

Dat is een mooi plaatje, als - eerder al gezegd- de slangetjes verwisseld zijn is alles verklaard...het is ook te zien dat er aan gerommeld is!! Vast een dienstplichtige geweest.. :mrgreen:
Leo en Janet
Contacteer:

Ik zat mij af te vragen of het zou kunnen dat de helling van de tunneluitgang de oorzaak kan zijn. 10 liter is maar erg weinig, de aanzuig zit in het midden, dacht ik, als de bus dus scheefomhoog komt met de voorkant ligt de diesel achterin de tank. Er wordt lucht aangezogen en tegen de tijd dat je weer horizontaal rijdt is die lucht in de pomp gearriveerd en valt de motor stil.

Ja maar dan zou die lamp toch ook is een keer moeten gaan branden, in een scherpe bocht deed ie het wel. En laag nivo zonder waarschuwing vind ik toch raar. Ik hou het op verwisseling. Ik heb op een andere foto twee slangen die indentiek aan elkaar zijn, een foutje is zo gemaakt. Als de tank wat minder vol is sloop ik hem er onder vandaan.

Dank voor de mooie plaatjes
Gr
Leo

PS: 10ltr is voor een motorrijder een halve tank.. :mrgreen:
vanhooltje

Bericht door vanhooltje »

PS: 10ltr is voor een motorrijder een halve tank..
Dan heb jij een beste tank op je motor, bij mijn twee motoren is de inhoud 12 en 16 liter :lol:

grt peter
Groet, Peter

Schrijf- en typfouten voorbehouden, gelukkig heb ik meer verstand van techniek

http://www.mijnalbum.nl/Album=LB4G4XSV + http://www.mijnalbum.nl/Album=UN4FGQJT

Ook op Afbeelding
Leo en Janet
Contacteer:

Niet zo heel goed te zien maar.....

Afbeelding
Leo en Janet
Contacteer:

Dan heb jij een beste tank op je motor, bij mijn twee motoren is de inhoud 12 en 16 liter

Eigenlijk is hij pas vol bij 32ltr. :wink:
Leo en Janet
Contacteer:

Voor dat ik de boel afbreek....weet iemand hoe je deze aansluiting van de tank af krijgt? Ik wil eens in het inwendige kijken.

Alvast mijn dank.

Afbeelding
Frank.fjph

Ik vermoed een soort van banjonetsluiting, dus een kwartslag linksom draaien.
Gaat vermoedelijk ook zonder spec. gereedschap, door een waterpomptang te nemen en dan de punten van de bekken in de uitsparingen bovenop aan buitenkant te plaatsen zdd je de deksel kunt draaien.

Ik heb het niet uit ervaring met dit type, maar lijkt op wat in mijn TN zit, dus geef mijn mening graag op voor een betere/ deskundige

FRank
DVIII

Bericht door DVIII »

Frank heeft het weer bij het rechte eind. de hele unit zit als een soort tankdopsluiting in de tank geklikt !
Leo en Janet
Contacteer:

DVIII schreef:als oorzaak kan het zo zijn dat de retour en de aanvoer verwisseld zijn , dat komt in de beste bundeswehren voor . Monteur let even niet op en , hopla foutom aangesloten.
Yesssss.... de slangen zijn/waren verwisseld. Dank voor deze gouden tip.Afbeelding

Scheelt zomaar een 6cm. Dat zijn veel liters/kilometers. Reserve signaallampje brand ook weer..... kan niet op...

Grtz
Leo
Yoni

Bericht door Yoni »

Een beetje late reactie uit een gedateerd topic maar welke van de 3 slangen is van de standkachel en heeft deze ook zijn eigen standpijp zodat deze stopt voor de tank leeg is?

Gr. Yoni
DVIII

Bericht door DVIII »

de standkachel zet je op de retour zodat je nog een km of 20 kan rijden als je de tank leegstookt !
Plaats reactie