OM616 in de bus leggen

Graag het type motor waarover het gaat vermelden!
Plaats reactie
Vinz

OM616 in de bus leggen

Bericht door Vinz »

Nadat mijn blok van mij 407d het opgegeven had naast parijs (als t goed is is de drijfstang gebroken) moet ik nu een nieuw blok er in leggen. Ik heb een (3 jaar geleden) gereviseerd blok MAAR nu het probleem, hoe krijg je het blok in de bus? een motor takel past denk ik niet en hij moet toch over de balk heen? Hebben mensen nog tips??

Gaan misschien een motor takel kopen, een grote (4tons) krik hebben we, een katrol hebben we maar niet een goede plek om hem op te hangen waar de bus onder kan. En 4 sterke mensen zijn er, misschien kunnen jullie daar wat van breien :) Ik hoor het wel!

Groeten Vincent
Mercedes 813
Johannes

Re: OM616 in de bus leggen

Bericht door Johannes »

Hallo Vinz,
In een duits mercedes boek vond ik een tekening voor een ophangbeugel om de motor in de bus te schuiven. Ik heb er even een 3d tekening van gemaakt om je een idee te geven hoe dat er uitziet. Er moeten nog wat verstevigingen aan maar zo heb je een idee. in het boek staat een uitgebreide bouwtekening om hem zelf te kunnen maken.
Inclusief een complete onderdelen en materialen lijst. Misschien kun je er wat mee.
Ik heb vaak zo'n soort beugel gemaakt om een motor ergens in een boot te plaatsen, het is even wat werk maar daarna gaat het wel heel gemakkelijk.

Uploaded with ImageShack.us[/img]
Afbeelding
Groet Pieter
Rene

Bericht door Rene »

Hoi, ik heb een 308 en weet niet of dat de voorkant anders in elkaar zit. Maar ik heb het gehele front eruit gehaald. Incl. radiatorbalk. Daarna kon ik hem er met een heftruck eruit rijden. :D Met een plat karretje moet dat ook lukken. Ik weet niet of dat met een 406 kan.

Gr Rene
Rij nooit harder dan dat je beschermengel kan vlieggen!!
gilles

Bericht door gilles »

een heftruck moet kunnen of een motor takel kan ook ...
als je de ketting maar niet te lang houd.
wel eerst even je frontje eruit halen.
ik zou het even moeten vragen maar kan denk ik wel de motor takel van het werk gebruiken.
weet niet waar je woont??
Wim

Bericht door Wim »

Hij zit in Haarlem Gilles :mrgreen:

Groeten Wim
gilles

Bericht door gilles »

das helemaal makkelijk daar werk ik hahaha
Wim

Bericht door Wim »

't Staat onder z'n avatar :mrgreen:

Groeten Wim
Vinz

Bericht door Vinz »

Kijk dat klinkt goed, maar als je hem zou kunnen lenen voor waneer en hoelang zou dat kunnen?
Want stel je kan hem 1 dag lenen dan moet ik alles op orde maken om hem er uit te halen en meteen de nieuwe er in te schuiven!
Mercedes 813
gilles

Bericht door gilles »

neem via pb maar even contact op dan kunnen we wel even wat afspreken ..
ik kan denk ik wel regelen dat het voor een aantal daagies is
Vinz

Bericht door Vinz »

Me vader heeft ondertussen een motortakel gekocht dus hoef er geen meer te lenen, maar bedankt!

Nog even een ander vraagje, had me termostaat uit elkaar gehaald om hem schoon te maken en te bekijken, hij bleek stuk te zijn en toen ben ik vergeten hoe het in elkaar moet, :oops:

Ik denk dat zo als het op de foto hier onder goed is maar toch even checken!

Linker pijpje gaat naar radiateur onder
Rechts boven gaat naar radiateur boven
Rechts onder gaat naar waterpomp

Afbeelding
Mercedes 813
paul snip
Contacteer:

Bericht door paul snip »

Zo moet hij er inderdaaad in! Bij twijfel de thermostaat gewoon vervangen voor een nieuwe overigens. Dan heb je gelijk ook een nieuwe pakking erbij. Kost 2 tientjes ofzo. Succes verder!
Vinz

Bericht door Vinz »

op de foto staat ook de nieuwe met klein beetje korting 18 euro nog wat, de andere was flink verbogen zodat het water altijd kon stromen en niet boven de 80 graden kwam, slechtte oplossing maar werkte wel, wist niet dat hij kapot was totdat hij uit elkaar ging.
Mercedes 813
Vinz

Bericht door Vinz »

Ik heb internet afgestruind en ga morgen (t is nu 6 uur) even langs brezan en de mercedes dealer.
Maar heeft iemand nog tips waar ik (goedkope) pakkingen kan halen, want op internet zie je setjes staan van 300 euro en heb er maar een paar nodig.

Ik zoek:

Waterpomp pakking, tussen de pomp en blok
Spruitstuk pakking
Oliefilter, tussen t filter en het blok.
waterpomp pakking
thermastaat pakking, voor tussen het blok en het huis.
Mercedes 813
paul snip
Contacteer:

Bericht door paul snip »

Op de spruitstukpakking na kun je het ook gewoon met een tube goede vloeibare siliconenpakking doen.
http://www.maumo.nl/shop/product_info.p ... b9d2733844 zoiets, is bij iedere automaterialenzaak te krijgen volgens mij.

De spruitstukpakking wordt te heet, hier zul je dus de oude pakking moeten gebruiken. Die van mij was nog in goede staat en ik heb hem er gewoon weer tussen gezet met een beetje Holts Firegum. Oftewel uitlaatmontagepasta.
http://www.holtsauto.com/products/group ... ts-firegum

Motoren worden tegenwoordig bijna helemaal inelkaar gezet met van die siliconenpakking.

Wil je graag weer papieren pakkingen gebruiken, dan kun je deze ook zelf maken uit speciaal pakkingpapier.

Losse pakkingen zijn volgens mij alleen leverbaar via de dealer.

Complete pakkingsets kan ik alleen terug vinden bij de van Heck grossiers (H-base).
http://start.mijngrossier.nl/catalog/ar ... KONON&ref=
Frank.fjph

Bericht door Frank.fjph »

Gewoon bij de Dealer halen, meeste is per stuk te koop, alleen voor koppakking krijg je een set.
Prijs is zeker niet in de buurt van genoemd bedrag, het is eurowerk en geen tientallen

Frank
Vinz

Bericht door Vinz »

Kleine update, blok zit er in!!!!

Om het blok te monteren heb ik de bak en cardanas los gehaald zodat je veel meer spelingsruimte maakt!
Toen het blok er in gezet met een motor takel en toen het blok de bak en de as weer vast gezet.
Nu weer de rest er op aanschroeven, als er nog opmerking/tips zijn om te controleren of doen voor ik alles weer vast maak dan hoor ik het wel!
Mercedes 813
paul snip
Contacteer:

Bericht door paul snip »

Vergeet het druklager niet van de koppeling, anders kun je weer opnieuw beginnen. Ook moet je even kijken of het druklager nog op de juiste manier aan de hevel vastzit.
Vinz

Bericht door Vinz »

De druklager is dat het lager wat in de versnellingsbak zit, in het open gedeelte waar het blok tegen aan komt? Want dan kan ik het weer openslopen want die is misschien 180 graden gedraaid! (niet er af geweest alleen 180 graden met de klok mee)
Mercedes 813
paul snip
Contacteer:

Bericht door paul snip »

Idd, dat is het lager, en waarschijnlijk zit het verdraaid waardoor hij niet goed in de hevel valt. Bij mij zat hij met een soort draadstalen veertje aan de hevel vast. Maar dat wil heel makkelijk losschieten. Als de bak er makkelijk achter gaat en de koppeling werkt dan zit het wel goed hoor! 180 graden verdraaid is geen probleem. Maar 90 graden wel.
Vinz

Bericht door Vinz »

mmh... dat is heeel vervelend.. Ik kon hem volgens mij zonder probleem 180 graden draaien zonder dat het te forceren en dan kwam hij volgens mij weer het zelfde te liggen. Maar kon hem niet 90 graden draaien want dan zat er een verdikking.
Mercedes 813
paul snip
Contacteer:

Bericht door paul snip »

Dan zit hij wel goed denk ik hoor. 180graden is geen probleem. Als de bak er makkelijk achter gaat dan moet je er maar vanuit gaan dat 't goed zit :wink:
Vinz

Bericht door Vinz »

Ik kreeg ook al van iemand anders te horen dat hij zo wel goed zit, maar hij ging er heel erg soepel in dus gaan het gewoon proberen :)
Mercedes 813
Vinz

Bericht door Vinz »

Hey, het blok zit er in alleen nog paar kleine dingetjes doen. Olie en water in het blok en uitlaat vast zetten en dan proberen en afstellen.

Nu had ik alleen een vraag, in de brandstofpomp moet je olie gooien, wat voor olie en hoeveel.
Mercedes 813
Vinz

Bericht door Vinz »

Nog ff een rubbertje vervangen en toen lekte het niet meer! Het blok draai!
Het blok draait veeeel stiller en is krachtiger! Echt een super verbetering!
Jammer genoeg ga ik hem nu toch verkopen want ga onverwacht naar Australië!

Als nog een keertje bedankt voor de informatie die ik hier heb gekregen, als me bus daadwerkelijk verkoopt dan zien jullie me later terug met een andere bus of als hij niet verkoopt met dezelfde! :)
Mercedes 813
Plaats reactie