Help, koppeling 406

Alles m.b.t. de dragende delen van het voertuig, alsmede versnellingsbak, koppeling, aandrijfas en differentieel.
Plaats reactie
Detlev

Help, koppeling 406

Bericht door Detlev »

Zoals sommigen van jullie weten heb ik een 406 met de pedalen naar beneden. Nu heb je daar vaak het probleem van de brekende bout. Helaas is er nu iets anders aan de hand, daar heb ik hulp bij nodig.
Het koppelingspedaal zakt nu bij intrappen geheel naar beneden. Ik weet waar het probleem zit, maar als ik eea terug zet in de goede stand, alles weer bevestig, trap ik er weer zonder enige moeite doorheen......

Afbeelding

Het gaat om asje 29, die zit op het eind in 200 (klem) en vast met 212 en 215. Nou gaat het om het einde van 29, zou het kunnen dat die tandjes heeft die weggesleten zijn? Of zou het kunnen dat het asje aan de pedaalkant los is gegaan?
Ik had de bus net klaar voor het najaarsweekend, dus enige haast is geboden....... :(
Mercedes 406 uit 1969
paulv

Re: Help, koppeling 406

Bericht door paulv »

Hoi Detlev,

Het is weer eens iets anders :wink: . Of de as aan de pedaalkant los zit, naar mijn mening het meest voor de hand liggende, kun je toch controleren met een druppeltje verf?

Succes, Paul
Bezoek altijd welkom!
Leo
Site Admin

Bericht door Leo »

Of aan beide kanten even merken met een kraspen oid, en daarna er doorheen trappen.
De pedaalkant kun je vastlassen. 200 helaas niet omdat die ws van gietstaal is.
Indien het 200 is, zou ik 'm als noodreparatie proberen vast te zetten met Locktite. Wel eerst goed ontvetten natuurlijk.
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
Detlev

Bericht door Detlev »

Ja Leo, dat zou leuk zijn, maar zelfs met de bout eraf wil 200 niet van z,n plek!
@Paul, dat asje en het platte stuk waar het aan vast zit lijken 1 onderdeel op de tekening.
Mercedes 406 uit 1969
Leo
Site Admin

Bericht door Leo »

Weet je nou al waar het doordraait?

Ff een keg, schroevendraaier oid tussen de spleet van 200 rammen Detlev.
Ding is er op gekomen ook, dus kan ie er af.
Trouwens, als jij 'm kunt verstellen zonder dat je hem er af hoeft te halen, zullen er niet veel tanden meer op zitten. :roll:
Tom

Bericht door Tom »

Gietstaal is redelijk te lassen met een RVS electrode.
Leo
Site Admin

Bericht door Leo »

Moet je het gietstaal dan niet eerst heetstoken zoals bij gietijzer?
Anton

Bericht door Anton »

Hoi,

Wat is het nu?
Is het gietijzer of gietstaal?

Gietijzer bevat veel koolstof en is redelijk dun vloeibaar, en gietstaal is gegoten staal en minder vloeibaar.

Even lezen:

http://rossa.nl/gietijzer.htm

Groet Anton
Kwestie van gas geven......

Afbeelding
Detlev

Bericht door Detlev »

Ho..... :roll: Gietstaal, gietijzer, zal mij lood om oud ijzer wezen..... :lol:
Ding moest eraf, dus aangemoedigd door Leo, gisterenavond verder prutsen op de vierkante cm. Even :evil: en :twisted:
En ja hoor, 200 is los. Niet dat ik daar vrolijk van werd, as 29 is krom :( Vandaar dat ie verschoof.
Subiet Gerrit gebeld en naar H. afgereisd, is niet naast de deur (aankomst 22.00 uur) echter, alles voorradig. Voor de zekerheid nogal wat verschillende types meegenomen (ja, 't is een mercedes) Daar ook gezien dat er nog al eea onbrak aan mijn hele stelsel :shock: oa. de rubber hoezen om de befaamde bouten 227. En tot mijn verassing zelfs een betere buis waar ze in zitten gevonden (raar, geen nummer bij).
Nu alleen de schokbreker even eraf, de remcilinder eraf en zo nog eea, want ik heb een geheel onderdeel 5 meegenomen omdat die kromme as er niet meer uit wil. Ook 200 erbij en een ander stangenstelsel, wederom verbaasd vond ik er 1tje met een smeernippel op ieder bolletje.....Als ik niet oppas wordt het nog een moderne bus......
Als het nu niet gaat lukken... :D Hou jullie op de hoogte!
Mercedes 406 uit 1969
Anton

Bericht door Anton »

Hoi,

Das mooi jongen, das mooi! :lol:

Goede reis!

Groet Anton

Afbeelding
Leo
Site Admin

Bericht door Leo »

Anton schreef:Wat is het nu?
Is het gietijzer of gietstaal?
Gietijzer is zoiets nooit Anton, want dat zou meteen breken als je de borgbout vastdraait.
Daar hoef ik niets voor te lezen. 8)
Anton

Bericht door Anton »

Hoi Leo,

Het gaat meer om de materiaalkennis en de lastechniek, de eigenschappen van gietijzer zijn mij wel bekend.
Als het maar voldoende groot is houd het wel wat.
Bij de oude gelijkstroomdynamo's waren vaak een of meedere oren afgebroken en die laste ik dan weer met een speciale elektrode voor gietijer.

Groet Anton

Afbeelding
Detlev

Bericht door Detlev »

Hij doet 't weer! :D
Net naar De Bilt gereden, schrijf volgende week wel hoe en wat, ga nu naar Texel :!:
Mercedes 406 uit 1969
dereiziger

Bericht door dereiziger »

Gefeliciteerd ;).. veel plezier op Texel ..
Afbeelding
Tom

Bericht door Tom »

Om nog even terug te komen op het lassen van gietijzer, de volgende foto:

Afbeelding

Gelast met een RVS electrode. In dit geval niet heetgestookt maar dat zou natuurlijk wel
beter zijn. Ook langzaam afkoelen is belangrijk. BV in een berg zand waar je eerst een
kampvuurtje op gestookt hebt. Word het ook nog gezellig. :P

Groet Tom
Anton

Bericht door Anton »

Hoi,

Dat lijkt mij eerder (giet)staal?

Groet Anton

Afbeelding
Detlev

Bericht door Detlev »

Zoals belooft nog het reparatie verhaal:
Uiteindelijk 29 eraf geslepen, as (was krom aan andere eind) er doorheen getikt, aan de andere kant zat echter de startmotor in de weg.
Toen ik de rits onderdelen zag die ik toen moest verwijderen om dat allemaal los te gaan krijgen, eerst de grijze cellen maar eens aan het werk gezet om een een andere oplossing te zoeken. Die werd gevonden aan de overkant van de weg in de vorm van een nieuwe ijzerzaag. Hiermee kon ik via de cabine door een sleuf van twee cm de as doorzagen 8) Helaas moest dat drie keer :( Hetgeen resulteerde in een aardige spierpijn.....buiten dat was ik net 5 dagen uit het ziekenhuis na een operatie....
Toen de vervangende as er in met de stangen (met andere klembout en ronde nippels) alles vastzetten/smeren, let wel, we zijn een dag verder......, Louise in de stoel gezet en laten koppelen, en voila, alles werkt, helaas behalve het belangrijkste: de koppeling zelf.
Toen maar eens een nachtje goed gaan slapen en donderdag ochtend alles er weer af. Tekening er bij en zelf logisch nadenken (helpt soms) Blijkt dat ik alles had teruggezet zoals het zat, maar dat werkte nu niet meer omdat nu alle onderdelen heel zijn, alles zat ondersteboven :shock:
Weer alles teruggeplaatst, maar nu zoals ik denk dat het moet, en zowaar, alles werkt. Het heeft zelfs nog nooit zo goed gewerkt!
De 16e heb ik de beschikking over een brug en gaat de rest ook vervangen worden. Het hele stuk tussen 239 en 239 heb ik compleet liggen. Zoals het nu zit ontbreken er een paar onderdelen, bv. de twee 233 zitten nergens.....Ook is 1 227 gelast en de andere voorzien van een gat met draad getapt en bout, vooral die bout breekt constant (6x inmiddels).
Om een uur of 12 gedoucht (ben nog nooit zo zwart geweest :lol: ) en vertrokken naar Texel, koppeling doet het nu na terugkeer nog steeds net zo goed, dus dat is nu ok!
Mercedes 406 uit 1969
Plaats reactie