OM314 turbo WEL in produktie geweest!?
- winand
- Berichten: 1300
- Lid geworden op: 02 sep 2006, 17:27
- Locatie: Eindhoven
OM314 turbo WEL in produktie geweest!?
Bron: http://www.omnibusarchiv.de/include.php ... 493&page=7)
Quote: "A turbocharged version of the four-cylinder, the OM 314 A, also went into small-scale series production"
Dus een MO314 met turbo is wel af-fabriek geleverd?
Heb ooit ergens geleverd dat een turbo op een OM314 onherroepelijk tot problemen zou leiden.
Aan de andere kant is er een dubbellucht-lid die zelf een turbo op zijn OM314 heeft geschroefd (Twan Schoenmakers als ik me niet vergis?)
Lijkt me een redelijk simpel klusje zo'n turbo plaatsen, waarom zijn er niet meer mensen die dit gedaan hebben?
Zomaar pure interesse, niet dat ik dit zelf meteen wil proberen 8)
Quote: "A turbocharged version of the four-cylinder, the OM 314 A, also went into small-scale series production"
Dus een MO314 met turbo is wel af-fabriek geleverd?
Heb ooit ergens geleverd dat een turbo op een OM314 onherroepelijk tot problemen zou leiden.
Aan de andere kant is er een dubbellucht-lid die zelf een turbo op zijn OM314 heeft geschroefd (Twan Schoenmakers als ik me niet vergis?)
Lijkt me een redelijk simpel klusje zo'n turbo plaatsen, waarom zijn er niet meer mensen die dit gedaan hebben?
Zomaar pure interesse, niet dat ik dit zelf meteen wil proberen 8)
:: Mercedes L508DG 1981 :: MB busjes T-shirts & truien webshop
- winand
- Berichten: 1300
- Lid geworden op: 02 sep 2006, 17:27
- Locatie: Eindhoven
Re: OM314 turbo WEL in produktie geweest!?
Hier een OM314 met turbo te koop, geen fabrieksturbo van MB zo te zien:
OM314 Turbo for Sale
I purchased an OM314 lately as a spare reserve for my 608D van.
The motor had been turbo'd by the owner previous to the seller, and
was reputed to be done by a professional, and was represented as
'ready to run', 'runs great'.
I'm not interested in dealing w/ the clearance issues w/ my vehicle at
this time, so I'm offering it for sale to others that might have use
of it. I can supply detailed dimensions of the setup to those
interested.
I'm asking $650.
Please check the photo link.
Thank you.
bron:
http://www.mogmsgexch.com/index.php?q=node/225
fotos:
http://picasaweb.google.com/VanHousenCo ... slideshow/

OM314 Turbo for Sale
I purchased an OM314 lately as a spare reserve for my 608D van.
The motor had been turbo'd by the owner previous to the seller, and
was reputed to be done by a professional, and was represented as
'ready to run', 'runs great'.
I'm not interested in dealing w/ the clearance issues w/ my vehicle at
this time, so I'm offering it for sale to others that might have use
of it. I can supply detailed dimensions of the setup to those
interested.
I'm asking $650.
Please check the photo link.
Thank you.
bron:
http://www.mogmsgexch.com/index.php?q=node/225
fotos:
http://picasaweb.google.com/VanHousenCo ... slideshow/
:: Mercedes L508DG 1981 :: MB busjes T-shirts & truien webshop
- winand
- Berichten: 1300
- Lid geworden op: 02 sep 2006, 17:27
- Locatie: Eindhoven
Re: OM314 turbo WEL in produktie geweest!?
Mja, inmiddels een plaatje gevonden van de OM 314A, de versie met turbo af-fabriek:

bronpagina:
http://www.benzworld.org/forums/unimog/ ... 404-a.html

bronpagina:
http://www.benzworld.org/forums/unimog/ ... 404-a.html
:: Mercedes L508DG 1981 :: MB busjes T-shirts & truien webshop
- gilles
- Berichten: 106
- Lid geworden op: 16 feb 2010, 22:02
Re: OM314 turbo WEL in produktie geweest!?
ik heb het ook eens nagevraagd ...
maar het schijnt dat je met een trutboy ook meestal olie sproeiers onder je zuiger dient te hebben ivb zuigerkoeling??
tevens zal je een aangepaste pomp moeten hebben?? (meer lucht is meer brandstof)
ik volg het op de voet dit ..hahhaa heb zelf een 314
wat mij trouwens wel opvalt is dat hier de luchtinlaat aan de andere zijde zit .. bij mij zit de luchtinlaat aan de andere zijde van de motor.
maar het schijnt dat je met een trutboy ook meestal olie sproeiers onder je zuiger dient te hebben ivb zuigerkoeling??
tevens zal je een aangepaste pomp moeten hebben?? (meer lucht is meer brandstof)
ik volg het op de voet dit ..hahhaa heb zelf een 314
wat mij trouwens wel opvalt is dat hier de luchtinlaat aan de andere zijde zit .. bij mij zit de luchtinlaat aan de andere zijde van de motor.
- winand
- Berichten: 1300
- Lid geworden op: 02 sep 2006, 17:27
- Locatie: Eindhoven
Re: OM314 turbo WEL in produktie geweest!?
Op de volgende foto is goed te zien dat de hobbyist deze zelf verlegd heeft naar de andere kant:

Op het fotootje van de mooi groene 314A zit ie ook aan de linker kant, daar is meer ruimte lijkt me?
De term trutboy is me onbekend.
Een turbo dient wel gesmeerd (en gekoeld?) te worden, dus oliekanaaltje vanuit het motorblok of een eigen oliesmeersysteem in de turbo zelf lijkt dan wel nodig..
Op het fotootje van de mooi groene 314A zit ie ook aan de linker kant, daar is meer ruimte lijkt me?
De term trutboy is me onbekend.
Een turbo dient wel gesmeerd (en gekoeld?) te worden, dus oliekanaaltje vanuit het motorblok of een eigen oliesmeersysteem in de turbo zelf lijkt dan wel nodig..
:: Mercedes L508DG 1981 :: MB busjes T-shirts & truien webshop
- Twan Schoenmakers
- Berichten: 88
- Lid geworden op: 11 dec 2004, 12:35
- Locatie: Groesbeek
- Contacteer:
Re: OM314 turbo WEL in produktie geweest!?
Hoi Winand,
Ik heb geen turbo op mijn OM314 gebouwd, maar heb mijn OM314 vervangen door een OM364A uit een 711 met 115PK, en daarna nog een Gasotronic systeem gemonteerd.
Zie www.jomaja.nl
Groeten,
Twan
Ik heb geen turbo op mijn OM314 gebouwd, maar heb mijn OM314 vervangen door een OM364A uit een 711 met 115PK, en daarna nog een Gasotronic systeem gemonteerd.
Zie www.jomaja.nl
Groeten,
Twan
MB 508D Marathonline, grote remtrommels van vooras 608D, rondom hulpluchtvering, 170L Diesel tank en een OM364A (115PK turbo) met GasOtronic LPG Injectie systeem (resultaat totaal ± 140PK), 800watt zonnepanelen en 400ah LifePo4 accu (http://www.jomaja.nl)
- Berthil
- Berichten: 874
- Lid geworden op: 06 dec 2004, 13:32
Re: OM314 turbo WEL in produktie geweest!?
Hierbij de gegevens van de verschillende motoren,
Hetver schil in vermogen is niet zo groot, slechts 10 manke ezeltjes extra.
Engine: OM 314 Model 314.917
Cylinders 4 in line
Type 4-Stroke Direct-Injection, watercooled
Power 75 PS @ 2600 rpm
Torque 25 kpm @ 1600 rpm
Bohrung/ Hub 97 / 128 mm
Hubraum 3780 ccm
Compression ratio 17:1
Oil max 9 L
Engine Model Used in
314.? (66 PS) 403.122/123, 413.1107111
314.917 (72 PS) 403.122/123. 413.110/111
314.916 (54 PS) 403.120/121
314.953 (80 PS) 413.110/111
314.956 (65 PS) 440.161/162/167
314.957 (75 PS) 440.162/163/168
314. ? (75 PS) 417.100/200
Engine: OM 314A Model 314.970
Cylinders 4 in line
Type 4-Stroke Direct-Injection, Turbo-Charger, watercooled
Power 85 PS @ 2400 rpm
Torque 30 kpm @ 1600 rpm
Bohrung/ Hub 97 / 128 mm
Hubraum 3780 ccm
Compression ratio 17:1
Oil max 10 L
Engine Model Used in
314.970 (85 PS) 440.164/169
De "Used in" types slaan op het type Unimog waarin ze gebruikt werden, maar dat zullen de meeste wel begrijpen
Groeten Berthil
Hetver schil in vermogen is niet zo groot, slechts 10 manke ezeltjes extra.
Engine: OM 314 Model 314.917
Cylinders 4 in line
Type 4-Stroke Direct-Injection, watercooled
Power 75 PS @ 2600 rpm
Torque 25 kpm @ 1600 rpm
Bohrung/ Hub 97 / 128 mm
Hubraum 3780 ccm
Compression ratio 17:1
Oil max 9 L
Engine Model Used in
314.? (66 PS) 403.122/123, 413.1107111
314.917 (72 PS) 403.122/123. 413.110/111
314.916 (54 PS) 403.120/121
314.953 (80 PS) 413.110/111
314.956 (65 PS) 440.161/162/167
314.957 (75 PS) 440.162/163/168
314. ? (75 PS) 417.100/200
Engine: OM 314A Model 314.970
Cylinders 4 in line
Type 4-Stroke Direct-Injection, Turbo-Charger, watercooled
Power 85 PS @ 2400 rpm
Torque 30 kpm @ 1600 rpm
Bohrung/ Hub 97 / 128 mm
Hubraum 3780 ccm
Compression ratio 17:1
Oil max 10 L
Engine Model Used in
314.970 (85 PS) 440.164/169
De "Used in" types slaan op het type Unimog waarin ze gebruikt werden, maar dat zullen de meeste wel begrijpen

Groeten Berthil
MB Sprinter 2015
De enige manier om je dromen uit te laten komen, is wakker worden.
De enige manier om je dromen uit te laten komen, is wakker worden.
-
- Berichten: 61
- Lid geworden op: 28 dec 2009, 11:11
Re: OM314 turbo WEL in produktie geweest!?
Ik ben hier ook al eens naar aan het kijken geweest, maar volgens mij is het 'nieuwe groene' om314A blok een motor voor een Unimog. Zie ook de krukaspoelie met 5 gleuven en de opstaande uitlaat-aansluiting, ben ik nog niet op een 'busvariant' tegengekomen.
Dacht dat de unimog-motoren ook verschillen van de 'normale' motoren, maar ik sta nergens voor in
Gr, Aart
Dacht dat de unimog-motoren ook verschillen van de 'normale' motoren, maar ik sta nergens voor in

Gr, Aart
- Admin
- Site Admin
- Berichten: 4385
- Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
- Locatie: Hesel (Ostfriesland)
- Contacteer:
Re: OM314 turbo WEL in produktie geweest!?
Dacht dat de unimog-motoren ook verschillen van de 'normale' motoren, maar ik sta nergens voor in.
Daar lijkt het wel op: hoe verklaar je anders Twan's 115 pk t.o.v. Berthil's 85 pk?
Ik weet dat er bij het meten van netto-DIN-pk's allerlei appendages meetellen die bij bruto-SAE-pk's niet hoeven, maar een vrijlopende hydrauliekpomp slurpt toch geen 30 pk op?
Ik vermoed dat er in de Unimog-opgave een fout is geslopen, want onze Oranje Bus was een 608 met een ongeblazen 314 waar 85 pk uitkwam...
Analogie: een 366 levert 140 pk, een 366A 170 pk, d.w.z. een verschil van 21% t.o.v. de oorspronkelijke.
Als je 21 % optelt bij de 85 van een 314, kom je op 103 en nog steeds niet op 115, nou ja, 110 zou ook kunnen voor een 711. Dus hebben ze vermoedelijk ook iets met de pomp gedaan, anders kom je niet aan 30 % meer vermogen.
Daar lijkt het wel op: hoe verklaar je anders Twan's 115 pk t.o.v. Berthil's 85 pk?
Ik weet dat er bij het meten van netto-DIN-pk's allerlei appendages meetellen die bij bruto-SAE-pk's niet hoeven, maar een vrijlopende hydrauliekpomp slurpt toch geen 30 pk op?
Ik vermoed dat er in de Unimog-opgave een fout is geslopen, want onze Oranje Bus was een 608 met een ongeblazen 314 waar 85 pk uitkwam...
Analogie: een 366 levert 140 pk, een 366A 170 pk, d.w.z. een verschil van 21% t.o.v. de oorspronkelijke.
Als je 21 % optelt bij de 85 van een 314, kom je op 103 en nog steeds niet op 115, nou ja, 110 zou ook kunnen voor een 711. Dus hebben ze vermoedelijk ook iets met de pomp gedaan, anders kom je niet aan 30 % meer vermogen.
Groeten,
Ernst / Admin
If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.
No man can deny, die Gedanken sind frei!
Ernst / Admin
If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.
No man can deny, die Gedanken sind frei!
- Twan Schoenmakers
- Berichten: 88
- Lid geworden op: 11 dec 2004, 12:35
- Locatie: Groesbeek
- Contacteer:
Re: OM314 turbo WEL in produktie geweest!?
Heren,
Even voor de duidelijkheid ik heb er een 364A in liggen. Dit is een 4 liter, 115PK turbo uit een 711. (De 364 zonder turbo <dus zonder A> ligt oa in de 609), en heeft af fabriek dus nooit in een Düsseldorfer gelegen.
Het schijnt wel zo te zijn dat een 364 een doorontwikkeling van de 314 is, maar het is geen gemodificeerde 314 maar een totaal andere motor.
Groeten,
Twan
Even voor de duidelijkheid ik heb er een 364A in liggen. Dit is een 4 liter, 115PK turbo uit een 711. (De 364 zonder turbo <dus zonder A> ligt oa in de 609), en heeft af fabriek dus nooit in een Düsseldorfer gelegen.
Het schijnt wel zo te zijn dat een 364 een doorontwikkeling van de 314 is, maar het is geen gemodificeerde 314 maar een totaal andere motor.
Groeten,
Twan
MB 508D Marathonline, grote remtrommels van vooras 608D, rondom hulpluchtvering, 170L Diesel tank en een OM364A (115PK turbo) met GasOtronic LPG Injectie systeem (resultaat totaal ± 140PK), 800watt zonnepanelen en 400ah LifePo4 accu (http://www.jomaja.nl)
- Admin
- Site Admin
- Berichten: 4385
- Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
- Locatie: Hesel (Ostfriesland)
- Contacteer:
Re: OM314 turbo WEL in produktie geweest!?
Oeps, verkeerd gelezen, er staat inderdaad 364A.
Dan komen de percentages weer meer in de buurt: ongeblazen 90 pk, geblazen zo'n 25 % winst, zit in dezelfde orde van grootte.
Overigens viel me al Googlend op dat er vreselijk veel bedrijven turbochargers voor zowel 314 als 364 aanbieden.
Dan komen de percentages weer meer in de buurt: ongeblazen 90 pk, geblazen zo'n 25 % winst, zit in dezelfde orde van grootte.
Overigens viel me al Googlend op dat er vreselijk veel bedrijven turbochargers voor zowel 314 als 364 aanbieden.
Groeten,
Ernst / Admin
If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.
No man can deny, die Gedanken sind frei!
Ernst / Admin
If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.
No man can deny, die Gedanken sind frei!
-
- Berichten: 2794
- Lid geworden op: 24 jun 2007, 21:38
- Locatie: het koningklijk leuterveld
Re: OM314 turbo WEL in produktie geweest!?
nou dat ziet er allemaal leuk uit , zo'n turbo op de plaats van je voeten. en het verschil ...... daarom zie je zelden een OM314 met turbo. Maar goed als je gaat zagen en verbouwen , een 364a is dan de beste optie. Past ook niet in de binnendeksel en houdt je een poosje zoet. met dat voordeel dat de turbo onderaan het uitlaat spruitstuk hangt en dus smaller inbouwt.
overigens is de 364 wel een direct broertje van de 314 , het hele onderblok is uitwisselbaar (300 cc meer) en de lagers en dat soort dingen zijn zelfs exact gelijk. de cilinderkop van de 364 is wel totaal anders ingedeelt waardoor een betere verbranding en iets meer vermogen is gemaakt, vooral het koppel is verbeterd ! ( minder dik , maar langer ).
dan nog de opmerking , waarom er wel een MB trac is geweest met turbo ? (in een unimog past dat ding helemaal niet !!)
welnu omdat het net nodig was genoeg pk's te hebben om een volwaardige "schlepper" te verkopen die met twee karren mocht rijden over het mooie duitse platteland. en de MB trac heeft de cabine achter de motor staan waardoor er ruimte te over is boven het linker voorwiel !.
nb. ik heb net een paar weken met een GM detroit-V6 gewerkt , veel lawaai en eigenlijk weinig kracht !..... maar een prachtig geluid , "loud pipes saves lives"
overigens is de 364 wel een direct broertje van de 314 , het hele onderblok is uitwisselbaar (300 cc meer) en de lagers en dat soort dingen zijn zelfs exact gelijk. de cilinderkop van de 364 is wel totaal anders ingedeelt waardoor een betere verbranding en iets meer vermogen is gemaakt, vooral het koppel is verbeterd ! ( minder dik , maar langer ).
dan nog de opmerking , waarom er wel een MB trac is geweest met turbo ? (in een unimog past dat ding helemaal niet !!)
welnu omdat het net nodig was genoeg pk's te hebben om een volwaardige "schlepper" te verkopen die met twee karren mocht rijden over het mooie duitse platteland. en de MB trac heeft de cabine achter de motor staan waardoor er ruimte te over is boven het linker voorwiel !.
nb. ik heb net een paar weken met een GM detroit-V6 gewerkt , veel lawaai en eigenlijk weinig kracht !..... maar een prachtig geluid , "loud pipes saves lives"
Oh lord won't you buy me...... en de toekomst mag wel wat moderner !
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten