Startmotor puft en steunt
- Remco Brantjes
Startmotor puft en steunt
Hallo beste mensen!
Sinds kort krijg ik mijn F40 niet meer gestart met de startmotor. Hij maakt een geluid alsof de accu bijna leeg is, maar dat is niet zo. De accu gaf 14 volt aan en ik heb het ook nog met een andere volle accu geprobeerd. De startmotor heb ik eruit gehaald om even te kijken of ik er iets aan kon zien. het rondsel gaat prima naar buiten en hij blijkt goed rond te kunnen draaien. Ook heb ik geprobeerd om direct met startkabels de startmotor (gemonteerd) aan de accu te zetten maar dat werkte ook niet, dus losse contacten is het probleem ook niet. Iemand ideeen? Misschien toch het inwendige van de startmotor?
Hartstikke bedankt voor jullie hulp!
Groeten,
Remco
Sinds kort krijg ik mijn F40 niet meer gestart met de startmotor. Hij maakt een geluid alsof de accu bijna leeg is, maar dat is niet zo. De accu gaf 14 volt aan en ik heb het ook nog met een andere volle accu geprobeerd. De startmotor heb ik eruit gehaald om even te kijken of ik er iets aan kon zien. het rondsel gaat prima naar buiten en hij blijkt goed rond te kunnen draaien. Ook heb ik geprobeerd om direct met startkabels de startmotor (gemonteerd) aan de accu te zetten maar dat werkte ook niet, dus losse contacten is het probleem ook niet. Iemand ideeen? Misschien toch het inwendige van de startmotor?
Hartstikke bedankt voor jullie hulp!
Groeten,
Remco
-
Re: Startmotor puft en steunt
Als de startmotor niet ronddraait terwijl het startrelais niet meedoet dan zullen het wel de koolborstels zijn. Heb je de startkabels wel aangesloten op het startrelais dan kan het zijn dat de kern in het startrelais op het eind van de slag geen goed kontakt maakt tussen de voeding van de accu en de startmotor. Dus nog even testen: startkabel rechtstreeks op de startmotor, niet via het relais; en nog eens wel via het relais.
Een andere mogelijkheid is een slecht massa-contact. Te kontroleren door niet een maar twee startkabels te gebruiken. Groeten, Bob.
Een andere mogelijkheid is een slecht massa-contact. Te kontroleren door niet een maar twee startkabels te gebruiken. Groeten, Bob.
- Leo
- Site Admin
Hoi Remco,
geeft ie wel een duidelijke klik wanneer je start?
Nee hij klikt niet:
a) Al met een schroevendraaier contact gemaakt tussen de pluspool van de startmotor en het kleine schroefje/draadeindje daar vlak naast waaraan het dunne draadje zit? Wanneer hij het dan wél doet zit er iets fout in die bedrading of in je startknop.
b) Als je a) hebt gedaan en er gebeurt niets dan is het startrelais overleden (Da's dat ronde ding op de startmotor waaraan je + kabel zit).
Ja hij klikt duidelijk:
a) Dan kan het zijn dat de relaiscontacten zijn ingebrand. Vanwege de overgangsweerstand gaat hij dan veel langzamer draaien als hij kracht moet zetten.
b)Versleten of vastzittende koolborstels. Geef 'm dan ff een klap met een hamer.
Mvg, Leo.:D
geeft ie wel een duidelijke klik wanneer je start?
Nee hij klikt niet:
a) Al met een schroevendraaier contact gemaakt tussen de pluspool van de startmotor en het kleine schroefje/draadeindje daar vlak naast waaraan het dunne draadje zit? Wanneer hij het dan wél doet zit er iets fout in die bedrading of in je startknop.
b) Als je a) hebt gedaan en er gebeurt niets dan is het startrelais overleden (Da's dat ronde ding op de startmotor waaraan je + kabel zit).
Ja hij klikt duidelijk:
a) Dan kan het zijn dat de relaiscontacten zijn ingebrand. Vanwege de overgangsweerstand gaat hij dan veel langzamer draaien als hij kracht moet zetten.
b)Versleten of vastzittende koolborstels. Geef 'm dan ff een klap met een hamer.
Mvg, Leo.:D
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
- Anton
Hoi,
De lagerbusjes kunnen ook versleten zijn, dan trekt ie het anker tegen het valt aan en komt dan ook slecht rond.
Groet Anton
De lagerbusjes kunnen ook versleten zijn, dan trekt ie het anker tegen het valt aan en komt dan ook slecht rond.
Groet Anton
- Remco Brantjes
Hoi Bob, Anton en Leo,
De startmotor loopt wel rond als de startrelais niet ingeschakeld is. En hij geeft wel een klik als ik start. Ik heb hem los getest en daarbij ging het rondsel naar voren en draaide hij gewoon rap rond. Ik had inderdaad ook met twee startkabels gewerkt, dus het massa contact kan het ook niet zijn.
Als ik zo alles af ga dan is het meest waarschijnlijke probleem ingebrande relaiscontacten? Hoe zou ik dat kunnen testen en moet dan het hele relais vervangen worden?
Groeten,
Remco
De startmotor loopt wel rond als de startrelais niet ingeschakeld is. En hij geeft wel een klik als ik start. Ik heb hem los getest en daarbij ging het rondsel naar voren en draaide hij gewoon rap rond. Ik had inderdaad ook met twee startkabels gewerkt, dus het massa contact kan het ook niet zijn.
Als ik zo alles af ga dan is het meest waarschijnlijke probleem ingebrande relaiscontacten? Hoe zou ik dat kunnen testen en moet dan het hele relais vervangen worden?
Groeten,
Remco
- Anton
Hoi,
Je moet de startmotor gewoon voorzichtig demonteren dan kun je ook bij het startrelais.
Als je geluk hebt kun je misschien de contacten alleen vervangen anders een nieuwe.
Als je een draaibankje hebt zou je ze ook nog zelf kunnen draaien.
Maar eerst maar eens demonteren en kijken wat er echt aan de hand is.
Groet Anton
Je moet de startmotor gewoon voorzichtig demonteren dan kun je ook bij het startrelais.
Als je geluk hebt kun je misschien de contacten alleen vervangen anders een nieuwe.
Als je een draaibankje hebt zou je ze ook nog zelf kunnen draaien.
Maar eerst maar eens demonteren en kijken wat er echt aan de hand is.
Groet Anton
- Anton
- Remco Brantjes
Oke ik heb hem er weer afgesloopt en nu ook het relais eraf gehaald door die 3 kleine boutjes eruit te draaien. Maar nu :shock: Die relaiscontacten zijn neem ik aan de twee draadeinden die eruit steken. Als ik hem van binnen aandruk maken ze contact (met multimeter) dus dat lijkt goed te zijn. Maar de binnenkant van de contacten kan je niet echt bekijken zonder de boel los te solderen toch? En is dat verstandig om te doen ? 

- Anton
Hoi,
Op die draadeinden zitten kabelogen, wat wil je daar aan solderen?
Op de bovenste komt de + kabel v/d accu, daaronder die gaat de starter in
Haal dat hele ding uitelkaar dan pas weetje wat er aan de hand is.
De contacten worden op zicht beoordeelt, dus als het uitelkaar is.
Aandrukken met de hand zegt niets dat doe je toch ook niet als je start?
Groet Anton
Op die draadeinden zitten kabelogen, wat wil je daar aan solderen?
Op de bovenste komt de + kabel v/d accu, daaronder die gaat de starter in
Haal dat hele ding uitelkaar dan pas weetje wat er aan de hand is.
De contacten worden op zicht beoordeelt, dus als het uitelkaar is.
Aandrukken met de hand zegt niets dat doe je toch ook niet als je start?
Groet Anton
-
Hallo Remco,
Er zijn hier al een paar heel goede mogelijke oplossingen genoemd. Het kan echter ook nog een combinatie zijn van meerdere problemen. Het doormeten met een multimeter is ook niet zaligmakend daar een ingebrand contact op de meter goed kan lijken, tot de startstroom er doorheen moet.
Heb zelf eens een storing gehad en dus eerst de zekering gecontroleerd…. O.K.!
Dus verder zoeken en niets kunnen vinden :oops: . Bleek er wat corrosie op de zekering te zitten die voor de meter voldoende spanning liet zien, maar bij de minste belasting het liet afweten.. :shock:
Als je er zelf (met het forum) niet uit komt of je wilt de hele startmotor goed gecontroleerd/gerepareerd dan weet ik bij mij in de buurt een bedrijfje waar ik zelf heel goede ervaringen mee heb gehad.
Succes,
Peter
Er zijn hier al een paar heel goede mogelijke oplossingen genoemd. Het kan echter ook nog een combinatie zijn van meerdere problemen. Het doormeten met een multimeter is ook niet zaligmakend daar een ingebrand contact op de meter goed kan lijken, tot de startstroom er doorheen moet.
Heb zelf eens een storing gehad en dus eerst de zekering gecontroleerd…. O.K.!
Dus verder zoeken en niets kunnen vinden :oops: . Bleek er wat corrosie op de zekering te zitten die voor de meter voldoende spanning liet zien, maar bij de minste belasting het liet afweten.. :shock:
Als je er zelf (met het forum) niet uit komt of je wilt de hele startmotor goed gecontroleerd/gerepareerd dan weet ik bij mij in de buurt een bedrijfje waar ik zelf heel goede ervaringen mee heb gehad.
Succes,
Peter
- Remco Brantjes
Klopt inderdaad. Het probleem doet zich blijkbaar ook alleen maar voor als de startmotor belast wordt en de enige manier om de volledige startstroom er doorheen te laten gieren is zeker door hem ingebouwd te testen :shock:
- Anton
Hoi,
Zie eerste bricht: jij hebt 'm er niet voor niets uitgehaald.
Nogmaals, dat ding moet open, dan pas kun je zien wat er mee is.
Gokken en gissen helpt niet.
Groet Anton
Zie eerste bricht: jij hebt 'm er niet voor niets uitgehaald.
Nogmaals, dat ding moet open, dan pas kun je zien wat er mee is.
Gokken en gissen helpt niet.
Groet Anton
-
Remco,
Zoals Anton zegt: hij moet open.
Ingebouwd testen heeft al bewezen dat er iets niet in orde is.
En als er dan één fout naar boven komt, dan kan het best zo zijn dat iets anders ook (bijna) aan vervanging toe is.
Ik zou zeggen: "DOEN"!
Peter
Zoals Anton zegt: hij moet open.
Ingebouwd testen heeft al bewezen dat er iets niet in orde is.
En als er dan één fout naar boven komt, dan kan het best zo zijn dat iets anders ook (bijna) aan vervanging toe is.
Ik zou zeggen: "DOEN"!
Peter
- Remco Brantjes
Maar heeft het dan zin om die relaiscontacten los te solderen, of is dat een slecht idee?
- Anton
Hoi,
Maak een foto van hetgeen je wilt solderen en plaats 'm hier.
Groert Anton
Maak een foto van hetgeen je wilt solderen en plaats 'm hier.
Groert Anton
- Anton
-
ANTON,
Ik heb ook startreais gehad die met de beste wil van de wereld niet te demonteren waren tot aan de contacten,
alleen slopen was dan de oplossing, maar die boden weer geen uitzicht op herstel.
Frank
Ik heb ook startreais gehad die met de beste wil van de wereld niet te demonteren waren tot aan de contacten,
alleen slopen was dan de oplossing, maar die boden weer geen uitzicht op herstel.
Frank
-
alleen slopen was dan de oplossing, maar die boden weer geen uitzicht op herstel

Peter
- Anton
Hoi,
Ja dat klopt, de oudere types zitter er nog genoeg bij die uit elkaar kunnen.
Zit het gevelst dan zit er niets anders op dan een nwe te kopen, tis ni anders.
Groet Anton
Ja dat klopt, de oudere types zitter er nog genoeg bij die uit elkaar kunnen.
Zit het gevelst dan zit er niets anders op dan een nwe te kopen, tis ni anders.
Groet Anton
- Remco Brantjes
Oke momenteel heb ik alles uit elkaar. Het type relais dat ik heb ziet er zo uit, ik dacht dat het misschien verder uit elkaar kon door los te solderen maar het lijkt erop dat dat ook niet kan.

Verder zien de koolborstels er zo uit. Nog iets meer dan anderhalve cm over:

Verder zien de koolborstels er zo uit. Nog iets meer dan anderhalve cm over:
-
Een noodoplossing kan voor sommige typen zijn:
Als de moeren vann de aansluitpunten zijn afgehaald komen die draadeindjes wel eens los te zitten waardoor je LANGS de schroefdraad kontactspay kan spuiten, waardoor de contacten iets beter worden...........
Frank
Als de moeren vann de aansluitpunten zijn afgehaald komen die draadeindjes wel eens los te zitten waardoor je LANGS de schroefdraad kontactspay kan spuiten, waardoor de contacten iets beter worden...........
Frank
- Remco Brantjes
Hoi Frank,
Dat is inderdaad het geval, ik kan tussen de draadeinden komen. Ik ga het proberen. Oh ja en ik zal de lagerbusjes nog even controleren. Wordt vervolgd!
Groeten,
Remco
Dat is inderdaad het geval, ik kan tussen de draadeinden komen. Ik ga het proberen. Oh ja en ik zal de lagerbusjes nog even controleren. Wordt vervolgd!
Groeten,
Remco
- dereiziger
Hier heb ik nu ook een probleempje mee . het relais klikt direct tandwieltje komt gelijk naar buiten edoch de motor zelf draait niet rond , helemaal los gehad koolborstels zijn goed en ik kan de as met de hand wel ronddraaien maar met stroom erop draait ze dus niet . iemand een idee
grt Ton
correctie .. motor draait nu wel rond ik vrees dat mijn relais is overleden
grt Ton
correctie .. motor draait nu wel rond ik vrees dat mijn relais is overleden
- Leo
- Site Admin
De contacten van het startmotorrelais die geen contact meer maken?
Heel soms kun je dat relais nog uit elkaar halen, beetje afhankelijk van de leeftijd.
Heel soms kun je dat relais nog uit elkaar halen, beetje afhankelijk van de leeftijd.
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
- dereiziger
Het ding stamt uit 77 maar wil niet uit elkaar .. zijn die nieuw twee krijgen vraag ik me nu af .. of moet de hele motor vervangen ..
Er rammelt wel iets binnen in dat relais .. :(
Er rammelt wel iets binnen in dat relais .. :(