Uninterruptible power supply

Huishoudaccu, scheidingsrelais, diodeblok, zonnepaneel, aggregaat, walaansluiting, aardlekschakelaars etc.
Plaats reactie
Johannes

Uninterruptible power supply

Bericht door Johannes »

Van een kennis heb ik een zwarte zeer zware metalen doos gekregen. Die zat bij een veilinglot en hij had geen idee wat het was. Wetende dat ik altijd nieuwschierig ben en er misschien iets mee kon kreeg ik het ding geschonken.
Mijn vermoeden bleek algauw juist toen ik de letters APC bij google intikte een niet te onderbreken voeding voor computers , UPS ( niet die bus van die amerikaanse pakket dienst) .
Er zat geen leven meer in dus de kast uitelkaar en de accu's eruit , Dat bleek nog een flinke worsteling. Die waren zo kapot dat ze er bijna rond van waren, maar mijn leraar vroeger zij altijd als het tegen zat "geen dood spul de baas" dus eruit. Een paar oude accu's opgesnort en het spul aangesloten inclusief een pc.
Afbeelding
En inderdaad er begonnen allerlei lampjes te knipperen de selftest werd afgelopen en toen de pc aan. Toen die opgestart was een film erop gezet en toen alles goed liep de stekker eruit. Mooi spul hoor geen enkele spanningsrimpel waar te nemen. De pc trok zo'n 4 Ampére. Op het paneeltje kon je het ontlaad proces mooi volgen en na een uurtje begon er een indringend alarm af te gaan. Stekker er weer in, alarm uit en vervolgens werdt met dik 7 Ampére de zaak weer opgeladen.

Zoals je kunt zien zit er een dikke trafo in en wat ik begrijp is dit eerste klas spul.
Afbeelding

De omvormer geeft een zuiver sinus golf en is goed gedemesioneerd het max vermogen ligt op 1000 watt, aangegeven wordt een vermogen van 700 watt
De automatische lader is bedoeld voor onderhouds vrije stationaire batterijen dus ook klasse.

het nadeel is voor mij dat het een 24 volts ding is terwijl ik 12 volt in de bus heb. De bedoeling is om hem te gebruiken als voeding voor de laptop en overige elektronica. Er zitten twee 12 volt 12 Ah accu's in maar je kunt natuurlijk ook externe accu's aansluiten met meer vermogen.

Voor diegene die overweegt om een omvormer aan te schaffen en ook nog een acculader voor zijn dure huishoud accu's is het wellicht een mooi ding. De lader is niet erg groot maar om de accu's thuis het absorptie proces te laten doorlopen is hij groot zat.
Ik moet er nog wel even wat aan modificeren want als de netstroom eraf gaat klinkt er om de zoveel seconden een doordringende piep, daar moet even een schakelaartje tussen.
Op marktplaats te koop vanaf € 50 euro afhankelijk van de accu's denk ik. die kosten bij APC 130euro maar kun je elders flink goedkoper krijgen. En als je hem op je 24 volt HH accu's zet hoeft er geen accu in.
Afbeelding
Afbeelding
Groet Pieter
Frank.fjph

Re: Uninterruptible power supply

Bericht door Frank.fjph »

Hoi Pieter,

Inderdaad mooi spul, heb er ook een paar.
Werden weggedaan omdatde apc accu de op.

helft kostte van de nieuwprijs.
De accu kost 17,- pst en er gaan er 2 in, dus valt mee

Jouw experiment met 2 accus deed ikm ook al, voldoet goied, zeker met mijn24V 508D.

Jouw piepjesprobleem is niet het grootste dat ik heb ondervonden, bij mij werkt het uitstekend zolang er eerst maar 220 v is, dus als je in het wild staat start hij niet

Hoe heb je dat opgelost.

De andere die ik heb is een 12V uitvoering, die dingen tot een 700Watt werken met 12 Volt, de zwaardere 1400 met 2 accus.

Frank
Berthil

Bericht door Berthil »

Goed idee.
Ik heb er ook nog twee die ik uit de afval bak heb gehaald op mijn werk.
Eens kijken wat die kunnen.

Groeten Berthil.
MB Sprinter 2015

De enige manier om je dromen uit te laten komen, is wakker worden.
Johannes

Bericht door Johannes »

Hallo Frank,

Dat heb ik nog niet opgelost omdat ik daar nog niet achter was. Ik heb hem eerst aan de 220 gehangen en de pc gestart. Inieder geval een leuke uitdaging. valt er wat te ruilen ?? 24 tegen 12 volt exemplaar! En waar heb je de accu's weg, de 12Ah exemplaren kosten hier in de buurt €35.
groet Pieter
Frank.fjph

Bericht door Frank.fjph »

Ik heb ze op diverse plaatsen gehaald, want voor de sytemen die via UPS gevoed worden hebben we later allemaal eigengekochte batterijen geplaatst.

De 7 Ah 12 volt was ca 13,= zat ook in een 24 Volts exemplaar.
DE 17 Ah 12 Volt (zat in mijn 24 V UPS ) 2 stuks a 27,= ongever

Kwamen oa bij de Technische Unie vandaan.

Een andere firma waar ik goede ervaringen mee heb is Kobat in Almere of Lelystad

FRAnk
Plaats reactie