Toen ik Leo sprak had hij het hier ook al over, en heb ik ter plekke ff in de boeken gedoken, waar niet veel te zien was, een normale banjobout met een t-stukje. Deze zit echter in een andere holle bout, en die heb ik er ff uit gesloopt. Daar zit inderdaad een kogeltje in. Ik heb er maar even wat foto's van gemaakt van hoe dat ding zowel in de pomp zit, als het ding zelf.

In deze schroefdraad zit een banjobout met een T-stuk om de retourslangen aan te kunnen sluiten.

Hier zit hij in de pomp geschroefd
Dit viel me (allemaal...) op:
A) Met wat prullen met een schroevendraaier beweegt het kogeltje niet (je kunt het niet indrukken).
B) Als je met deze bout eruit met het opvoerpompje pompt, komt er diesel omhoog, als je echter eventjes wacht zakt het weer terug en staat dit deel weer droog zoals op de foto van de pomp te zien is. Ik weet niet of dit uitmaakt, maar ik kan he beter melden als niet omdat het me opviel. Kan ook door b.v. diameterverschil ergens zijn dat je de brandstof sneller kunt oppompen als dat deze zakt bijvoorbeeld? (ok, ik lul uit m'n nek! :mrgreen: )
C) Als je de motor op de startmotor rond laat gaan zonder de retourslang naar de tank, komt daar een beste straal diesel uit, ik kan dat niet meten, maar visueel lijkt het wel alsof het bijna dezelfde hoeveelheid is als uit het opvoerpompje komt als ik die zonder slang laat werken op de startmotor. De retourslang hoort toch niet meer dan een miezerig straaltje te geven?
D) aanvulling op C, als je je vinger voor het gaatje houdt ziet dat eruit alsof je je vinger voor een spuitende tuinslang houdt, de diesel spuit rond, dus er staat nog aardig druk achter.
E) Als je je vinger goed op het gat houdt zodat er geen diesel lekt gaat de motor overigens nog steeds niet lopen.
Groeten Jeroen