Brandstofpomp perikelen Hanomag F45

Graag het type motor waarover het gaat vermelden!
Jeroen_Hanomaf
Contacteer:

Re: Brandstofpomp op tijd zetten.

Bericht door Jeroen_Hanomaf »

Hoi Ernst,

Toen ik Leo sprak had hij het hier ook al over, en heb ik ter plekke ff in de boeken gedoken, waar niet veel te zien was, een normale banjobout met een t-stukje. Deze zit echter in een andere holle bout, en die heb ik er ff uit gesloopt. Daar zit inderdaad een kogeltje in. Ik heb er maar even wat foto's van gemaakt van hoe dat ding zowel in de pomp zit, als het ding zelf.

Afbeelding
Afbeelding
In deze schroefdraad zit een banjobout met een T-stuk om de retourslangen aan te kunnen sluiten.
Afbeelding
Hier zit hij in de pomp geschroefd

Dit viel me (allemaal...) op:

A) Met wat prullen met een schroevendraaier beweegt het kogeltje niet (je kunt het niet indrukken).

B) Als je met deze bout eruit met het opvoerpompje pompt, komt er diesel omhoog, als je echter eventjes wacht zakt het weer terug en staat dit deel weer droog zoals op de foto van de pomp te zien is. Ik weet niet of dit uitmaakt, maar ik kan he beter melden als niet omdat het me opviel. Kan ook door b.v. diameterverschil ergens zijn dat je de brandstof sneller kunt oppompen als dat deze zakt bijvoorbeeld? (ok, ik lul uit m'n nek! :mrgreen: )

C) Als je de motor op de startmotor rond laat gaan zonder de retourslang naar de tank, komt daar een beste straal diesel uit, ik kan dat niet meten, maar visueel lijkt het wel alsof het bijna dezelfde hoeveelheid is als uit het opvoerpompje komt als ik die zonder slang laat werken op de startmotor. De retourslang hoort toch niet meer dan een miezerig straaltje te geven?

D) aanvulling op C, als je je vinger voor het gaatje houdt ziet dat eruit alsof je je vinger voor een spuitende tuinslang houdt, de diesel spuit rond, dus er staat nog aardig druk achter.

E) Als je je vinger goed op het gat houdt zodat er geen diesel lekt gaat de motor overigens nog steeds niet lopen.

Groeten Jeroen
In aanbouw: Volkswagen LT46 2,8TDI (ex-servicebus fa. Gebr. Van Kessel)
~~ ervaring is kennis die je opdoet, nadat je het nodig had!~~
Leo
Site Admin

Bericht door Leo »

Jeroen,

het kogeltje behoort open te gaan vanaf de kant die jij vast houdt. Dus wanneer je aan die kant blaast moet hij open gaan, en bij zuigen weer dicht.
-Ik vind het alleen een beetje vreemd dat er geen veertje (aan de banjobout-kant) op zit om hem een bepaalde openingsdruk te geven en hem tevens goed dicht te houden wanneer hij niet draait.
Daardoor kan in principe de diesel in je pomp bij stilstand weer terug lopen wanneer de zitting van dat kogeltje niet meer helemaal perfect meer is.
-Je membraampomp kan maar een bepaalde maximum druk geven. Wordt die druk bereikt, dan stopt hij simpelweg met pompen. Die zal dus niet kapot gaan door tegendruk.
-Omdat het een hydrolische regulateur is, moét hij bijna wel een bepaalde openingsdruk hebben omdat het spul m.i. anders niet kan werken. Ik meen ooit ergens een druk van 0,3 Bar gelezen te hebben, maar hang me daar niet aan op.

Dus volgens mij mis je een veertje.
Kijk eens in die banjobout of je misschien de afdruk van een veertje ziet? Het zijn twee verschillende materialen, en meestal laat dat wel sporen achter.
Enneuhh, zit er toevallig niet zo'n zelfde spulletje op je ouwe pomp? :idea:

Gaat lekker zo met m'n zomerstop..
De zomer is vorige maand dan wel gestopt, maar dat bedoelde ik niet. :roll:
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
Jeroen_Hanomaf
Contacteer:

Leo schreef: Enneuhh, zit er toevallig niet zo'n zelfde spulletje op je ouwe pomp? :idea:
Daar had ik gisteravond al even naar gekeken, helaas niet!

Ik heb nog even wat beter gekeken naar dat hele spul, het is nu nog wat vroeger (lichter), gisteren was het al laat en was m'n lamp ook nog eens leeg. Het lijkt dat dit net even wat anders werkt.

A) Behalve sporen van een draaibankbeitel is er in de banjobout niks te zien.

B) Het blijkt dat aan de onderkant van die bout waar de banjo in gaat, een blikken plaatje met een klein gaatje erin zit, wat tegengehouden wordt door een veertje. Dat plaatje staat keurig gesloten, en als je het indrukt voel je veerdruk en veert het plaatje keurig weer terug naar de gesloten stand; in de richting die Leo aangeeft.
Dat lijkt me hetzelfde te doen als het kogeltje met veertje. In de bout waar dit in zit zitten allemaal klein gaatjes, in een dwars stukje vlak boven de uitwendige schroefdraad (dus waar ik hem op de foto vastpak) zit een O-ring en daaronder een groef met een dwarsgaatje, als het plaatje gesloten staat is dit dicht, druk je het voorzichtig open kun je door dit gaatje heen kijken.

In het kader van, de lamp is nu vol, maar de camera leeg, heb ik er met mijn mobiel een foto van gemaakt, maar ik heb net een nieuwe waar @#$% net weer een andere USB aansluiting op zit en uiteraard is het kabeltje meerprijs... Dus dat gaat hem even niet worden.

...???....???......

Lijkt erop dat m'n Hanomag ook een zomerstop heeft... :roll: :-S

Groeten Jeroen
Jeroen_Hanomaf
Contacteer:

Net als Leo's zomerstop lijkt ook die van mijn Hanomag voorbij. Ik vind sleutelen en dingen bijleren leuk en interessant, maar als je al anderhalve maand bezig bent begint de gedachte enkele reis Tata/Corus steeds mee op te spelen.

Echter, onder het toeziend oog (en oor) van Leo op een klamme zaterdagmiddag aan het.. uhh... werk geweest. Nog geprobeerd te starten met de verstuivers eruit om te kijken hoeveel brandstof, wat voor nevel en of er überhaupt wel iets gebeurt -de veronderstelde nevel bleek een miezerig straaltje wat pas na redelijk langdurig rondgaan op de startmotor uit de verstuiver kwam sputteren. Met het zweet op de rug de hele boel eraf gesloopt en de dag erna kon ik gelukkig terecht bij de brandstofpompenreparateurdieookverstuiversenanderedieselzooidoet. Die dus.

Daar het hele spul, dus inspuitpomp, verstuivers en leidingen door de brievenbus gefrommeld waarna ik meteen vriendjes gemaakt had met zijn hond, die me vervolgens zo aardig vond, dat terwijl ik het boeltje aan het uitladen was, het beest door de openstaande voordeur van de auto, via de achterbank en hoedenplank me een vriendelijke slurp in m'n gezicht gaf. Beetje jammer alleen dat ie in de minuten daarvoor door een baggerige wei gedenderd had en mijn auto er nu ook als een weiland uitziet van binnen! Wat is ie lief, he! :mrgreen:

Na een week ongeduldig wachten ging de telefoon op zaterdag, het spul was klaar, en, er was ook iets gevonden, want ik begon ondertussen overal al aan te twijfelen... bij het weer monteren van het inwendige van de inspuitpomp wordt vet gebruikt en er was een propje overtollig vet aan de wandel gegaan in het inwendige van de pomp. Bedenk het maar... omdat hij inmiddels ook zeker wilde zijn dat er goed werk afgeleverd wordt is hij (wederom) uitgebreid getest en zijn zo'n beetje alle drukken en hoeveelheden die uit zo'n ding te melken zijn gemeten en in orde bevonden. De een paar maanden geleden voor zo'n €300 euro gereviseerde verstuivers werden echter niet in orde bevonden, 2 waren er OK, maar de 2 andere moesten nog nagewerkt en schoongemaakt worden. Apart, want daar heb ik met de oude pomp nog mee gereden!

Voorzien van een doosje met inmiddels redelijk prijzige spullen (het nalopen en opnieuw controleren van de pomp was uiteraard service!) werd het altijd pittoreske Schoorl verlaten, vooral op een mooie zonnige zondag is het een uitstekend idee daar 's middags in het weekend naar toe te gaan, tenzij je leven niet compleet is als je omringd wordt door rollators, wielrenners, mountainbikes en overig strandverkeer... Anderhalf uur later was ik weer thuis, waar het inmiddels wat te laat was om nog wat te doen. Wel voor de zoveelste keer de accu's weer aan de lader gezet.

Aangezien de dag erna mijn vriendin nog wat gordijnen voor een andere vriendin zou inkorten en haar vriend al van voor "haar tijd" een vriend van mij is en hij ook mee was, was het een kleine moeite hem een overall aan te hijsen en te gaan sleutelen! :mrgreen: Gewoon relaxed aan, volgens het boekje gedaan: koper ringen uitgegloeid (in de sloot...) verstuivers er weer in, pomp er weer op, alles grofweg op tijd gezet, ontlucht, en eerst maar eens proberen. Het ding bleef lopen, maar de hoeveelheden rook waren voldoende om alle katten uit de wijde omgeving uit de bomen te verjagen, waardoor het nieuwsgehalte van Hart van Nederland ook weer wat lager geworden is... Het viel al meteen op dat het ontluchten veel sneller ging en er ook geen bubbeltjes meer bij de verstuivers zichtbaar waren na het losdraaien van de wartels.

Na nog wat extra fijnafstellen bleef het ding zowaar (rookloos!) lopen, en daar werd ik toch wel een beetje blij van na een maand of 2 etteren en bijna elke vrije avond en/of weekend liggen kl^ten onder dat ouwe hok. Zeker met over 2 weken de vankantie in het zicht waarbij het toch wel prettig zou zijn de tijd eens zittend in het ding door te brengen in plaats van eronder... het schept een band, zullen we maar zeggen! :mrgreen:

Ik wil iig jullie als forumleden bedanken voor de ideeën en reakties en in het bijzonder ons dieselopperhoofd Leo! :-)

Groeten, een blije Jeroen :D

PS ook de brandstofpompenreparateurdieookverstuiversenanderedieselzooidoet die ik net nog even sprak vond het erg leuk dat ik nog even belde met het positieve resultaat. :)
Leo
Site Admin

Bericht door Leo »

Zo, daar zijn we ook eindelijk vanaf.
Kun je dat orgel tenminste rijdend verkopen.. :mrgreen:

Leuk dat mijn analyse van die pomp goed was. :P
Ben niet zo'n ster in die roterende krengen, en al helemaal niet als de regulateur hydrolisch werkt.
Maar gelukkig blijft "psssst=boem" altijd hetzelfde en was het overduidelijk dat de pomp vlak na het starten geheel werd dichtgegooid door de regulateur.

Gefeliciteerd met je duivelsche vermogen en een prettige vakantie met dat hok.

Mvg, Leo.:D
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
Jeroen_Hanomaf
Contacteer:

Heb vanavond na het nog iets vroeger zetten van de pomp alle omgewroette straatstenen maar weer teruggestopt. Ik ben benieuwd wanneer de cardan uit elkaar barst, dat is namelijk het enige wat nog niet uit elkaar geweest is! :mrgreen:

Groeten Jeroen
Wim

Bericht door Wim »

Ssssstttttt ,

Dat is de goden verzoeken :roll:
Straks ben je de klos :wink:
Groeten Wim

Kan je er vooruit in ? Dan kan je er achteruit weer uit !
Jeroen_Hanomaf
Contacteer:

Haha, nou ja, ik kan er inmiddels weer een beetje om lachten, maar ik werd van als dat ge-etter zo gaande weg toch wel een beetje chagrijnig... Vandaag ~100km gereden en probleemloos, nog ff kleppen gesteld en de stelboutjes van het aandrijftandwiel geborgd. Verder nog een beetje schoongemaakt aan de binnenkant, want dat was intussen wel een beetje een naar diesel stinkende zwijnestal geworden. De spinnen vonden dat in elk geval niet erg, er zaten een paar beste joekels binnen!

Viel me bij kleppen stellen trouwens op dat de inlaatkanalen helemaal smurrig waren met motorolie, het kleppendeksel is bij deze motor ook gelijk inlaatgedeelte en de pakking lekte wat waardoor motorolie in de inlaatkanalen terecht kwam. Met een nieuwe pakking en voor de zekerheid maar ff vastgezet met vloeibare smotz (niet te veel uiteraard...!) moet dat nu wel dicht zijn. Het lijkt niet voor de motor (en m'n portefeuille!) niet zo'n gezonde zaak als er in de toekomst bij toenemede lekkage een oncontroleerbare hoeveelheid motorolie bij de inlaatlucht aangezogen wordt??

Verder ben ik blij dat het ding nu ook met een (vandaag) toch best aardig tegenwindje gewoon altijd 80 loopt en bij luwe stukken bij 80 gewoon nog gas over houd; en het ding daarna naar z'n theoretische top van 95 doorloopt. Dat is eigenlijk voor het eerst sinds deze motor er in zit het geval.

Groeten, een blije Jeroen
dereiziger

Bericht door dereiziger »

dan mogen we je feliciteren Jeroen .. fijn dat het eindelijk goed loopt ;)
Afbeelding
Plaats reactie