Zijn MB 602 motoren goed of slecht ????

Graag het type motor waarover het gaat vermelden!
Plaats reactie
Peter k

Zijn MB 602 motoren goed of slecht ????

Bericht door Peter k »

Hoi allemaal :bye:
Wij hebben sinds kort een hymer camper uit 93 met een 310 onderstel het is een automaat heeft een 602 motor met 72 kw en +-165000 km gelopen .
Ik lees nu steeds vaker dat de motoren al onder de 170000 km vervangen worden gereviseerd zijn of de koppakking vernieuwd is enz. De onze is bij 150000 ook niet door de compressie test gekomen een heeft nieuwe zuigerveren verstuifers koppakking en spanrol gekregen .
Wie heeft er ervaring met deze motoren en wat staat mij nu nog qua reperaties te wachten :?:
Hij loopt en trekt nu goed alleen als hij koud is en wij bv voor een stoplicht stil staan gaat hij nu steeds erger te keer (rammelen) zet ik hem dan in de vrij (automaat ) loopt hij rustiger. :?: :?:

Hoor het wel alvast bedankt
Peter&Wenny
Alles komt goed ooit !
Leo
Site Admin

Re: Zijn MB 602 motoren goed of schlecht ????

Bericht door Leo »

Zijn MB 602 motoren goed of slecht?
Best wel goed. In taxi's draaiden ze ook zo maar een half miljoen en meer.

Ik lees nu steeds vaker dat de motoren al onder de 170000 km vervangen worden gereviseerd zijn of de koppakking vernieuwd is enz.
Niet te veel lezen.
Hou er rekening mee dat internet een vergaarbak van ellende is.
Als je hier het hoofdstuk Dieselmotoren doorspit, ga je ook denken dat iedere Mercedesmotor in puin draait.
Echter, de mensen die géén moeilijkheden hebben hoor je niet.

De onze is bij 150000 ook niet door de compressie test gekomen een heeft nieuwe zuigerveren verstuifers koppakking en spanrol gekregen .
Mooi toch, kun jij er weer een tijdje tegen.:)
Verder zegt dat niet veel over de kwaliteit van de motor.
De combinatie ouderwetse automaat, vrij zware camper en negentig Mercedes-ezeltjes is tóch al niet de beste die je kunt bedenken, en als de vorige eigenaar 'm dan een paar keer ijskoud op z'n staart heeft getrapt, is het vrij snel gebeurd met de compressie.

wat staat mij nu nog qua reperaties te wachten?
[kijkt in z'n kristallen bol] Als ik dat soort dingen kon voorspellen was ik nu hartstikke rijk. :P
Maar normaal gesproken gaat er weinig aan zo'n orgel kapot.
Jezelf zorgen maken helpt helemaal niks. Gewoon afwachten en genieten van je camper.

Hij loopt en trekt nu goed alleen als hij koud is en wij bv voor een stoplicht stil staan gaat hij nu steeds erger te keer (rammelen) zet ik hem dan in de vrij (automaat ) loopt hij rustiger.
Da's dus een (te laag) toerenprobleem.
Waarschijnlijk staat zijn stationair toerental nét te laag afgesteld. Plaats even een foto van je brandstofpomp, dan vertel ik je hoe je dat toerental opschroeft.
Een koude motor draait altijd al wat langzamer. Wanneer je hem dan belast (wat bij een ingeschakelde automaat ook tijdens stilstand het geval is) zakt hij iets door zijn hoeven. En dan gaan ze schudden & rammelen. Je stuur danst een beetje op en neer neem ik aan, of is het alleen een rotherrie?
Bij dit laatste moet je dan even je motorrubbers controleren en kijken of alle bevestigingsbouten wel goed vastzitten.
Die motor is er waarschijnlijk uit geweest voor de zuigerveren, en met het huidige beroerde peil van de garagisten moet je niet gek opkijken als ze de bouten/moeren niet goed hebben vastgezet.

Niks an het handje. Don't worry, be happy.

Leo.
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
Peter k

Bericht door Peter k »

Hoi Leo
Bedankt voor je reactie had het even druk vandaar de late reactie .
Naar eing speurwerk naar een goede betroubare en ook nog voor ons betalbaare camper hebben wij voor een Hymer camper met mercedes onderstel gekozen. Wij wilden het camperen met een camper proberen(caravan verkocht en kinderen gaan niet meer me ) om te kijken of het ons iets lijkt en het bevalt ons inmiddels zo goed dat wij nu niet meer anders op vakantie willen :up: :up: .
Nu hebben wij de camper inmiddels een tijdje en ben ik op zoek naar informatie en kom ik steeds meer verhalen over defecte en vernieuwde 602 motoren tegen, dat ik mij de vraag stelde of het uiteindelijk toch een goede keus was om er voor te kiesen want de reperatiekosten moeten wel overzien baar blijven en het moet niet meer sleutelen als camperen worden.
Weet wel dat er wat weing ezels aan het werk zijn maar wij zijn van de rustige rijders hebben tenslotte vakantie de automaat schakelt perfect maar ook omdat wij de autosnelwegen zo veel mogelijk proberen te vermijden is het lekker rijden. Ook komen wij nog best me in het verkeer en tussen 80 en 90 km/h is het ook nog redelijk goed uit te houden qua geluids pegel !!
Een kistallen bol die de toekomst voorspelt zouden wij ook graag hebben konden wij een nieuwe kopen ha ha ha :lol: :lol: :lol:
Ik wou alleen kijken of er nog andere eigenaren van campers zijn met de zelfde motor op dit forum zijn om er evt ervaringen me uitwisselen.
Op de foto van de pomp zou je even moeten wachten omdat wij de camper gestald en geschorst hebben maar ik zou je zeker benaderen om met je te overleggen hoe wij het gerammel bij stationeer kunnen oplossen .

Groetjes Peter & Wenny
Alles komt goed ooit !
abel

Bericht door abel »

Wij hebben jaren een Hymer 410 gehad (zelfde motor) van 1992.(Wij waren 3e eigenaar met 85.000 km op de teller bij aanvang)
Ik vond het een heel betrouwbare motor en hebben er geen enkel probleem mee gehad ( behalve een dieselbacterie in de tank in Spanje, maar daar kan de motor niets aan doen)
Mercedes L319 (brandweer) '66
Mercedes L613D Bus Camper
evelyn25
Contacteer:

Bericht door evelyn25 »

wat doet een dieselbacterie eigenlijk? eet die je leidingen op? of zorgt ie alleen voor drap onderin?
508 lang hoog, OM314 uit 1977
bergop niet te veel in je achteruitkijkspiegel kijken..
dereiziger

Bericht door dereiziger »

De bacterie zelf is niet zo erg . ze slipt alleen je filters dicht en zorgen ervoor dat je motor op ten duur geen brandstof genoeg meer krijgt en gaat inhouden niet erg prettig als je net een berg op gaat en dan dus gewoon stil komt te staan ..
Afbeelding
Hymermofiel

Bericht door Hymermofiel »

Tja, in de `oudere` dieseltjes gelukkig geen echt probleem. Inderdaad een filter wisselen en weer gaan met de banaan. In de nieuwere common rail diesels ben je toch echt verder van huis. Met letterlijk motorschade tot gevolg. Je wilt niet weten wat we binnen krijgen waarbij de bacterie zijn verwoestende werkt in het hele brandstofsysteem gedaan heeft. Bacterie vreet letterlijk afdichtingen en pakkingen weg, tot in de verstuivers aan toe. Met name als er rode diesel getankt is dan zien we dit veel bij nieuwere motoren (motoren draaien vaak in industrie of landbouw dus rode diesel mag, geen wegverkeer dus). Vroeger ging het allemaal goed maar nu met die nieuwere common rail motoren dus opeens niet meer, zelfde diesel uit zelfde tank. Leidt vaak tot veel discussie (schuldvraag).

Recentelijk grote problemen gehad met 3 maanden oude (of jonge) auto. Ook common rail diesel. Ook een volledig dicht filter en toen schade aan brandstofpomp en verstuivers (droog gedraaid,pomp is gaan caviteren). Zou kunnen komen door veel tanken bij een witte pomp maar zeker weten doen we het niet. Schade: ruim 3,000,-. :?
Plaats reactie