Bij de paardentrailer zit de rand waar het scharnier aan vast zit, redelijk hoog.
Ze willen dat de paarden op een grote vlakke vloer staan en daardoor laten ze de klep scharnieren ter hoogte van de laadvloer.
En dat is al snel ergens tussen de 1.00 en 1.40 meter.
Bij mijn bus zou ik dat rond de 60 of 70 centimeter kunnen houden.
Dan is er met een achterklep van 2.00 meter helemaal geen knik of minimaal.
Want in de wagen zelf lopen de rijplaten in het verlengde hiervan door.
Hier een foto van Jeroentje, waarin je kunt zien hoe de rijplaten in zijn bus zitten.
En let ook op de afstand van de grond tot de onderrand van zijn bus.
Zeer gering!
En dan de foto van zijn rijplaten.
Deze rijplaten zijn redelijk lang. Ik schat iets van 2.50 - 2.75 meter.
Hij heeft die lengte nodig om dat de bodemvrijheid van zijn raceauto minimaal is.
Dus elke knikje is al link voor hem.
Hij kan ook geen gewone verkeersdrempel nemen.
Kijk ook eens naar dit filmpje.
Alle respect voor die jongens!
http://www.jeroentje.nl/media/foto/7571.jpg
Ik denk dat de reden dat camperbouwers en raceteams gebruik maken van een klep die omhoog gaat, inderdaad gelegen is in de redenering zoals eerder door Janneman gegeven is:
Als de klep niet goed aansluit bij een horizontale bodem, dan vervormt hij redelijk makkelijk.
Je wil toch ook dat de klep er nog een beetje mooi uitziet en niet te massief.
Bij een paardentrailer gebruiken ze echt hele zware stalen profielen en de meeste paarden zijn iets lichter dan een auto.
Een beetje rijpaard weegt 600 kilo. Als het echt groot is misschien 700. En een Smart weegt dat ook, met een lege tank.
En een Mini al minstens 1.000 kilo.