Wat is er vandaag gebeurd?

(Leuteren = kletsen)
Hier bestaat geen off-topic. Maar wel goede omgangsvormen!
Plaats reactie
Janneman
Contacteer:

Re: Wat is er vandaag gebeurd?

Bericht door Janneman »

Gisteren eens een geslaagde klusdag gehad :P Wel tusen de buien door.

De koelkast werkt tijdens het rijden via een 24/220 Volt omvormer. Maar op een camping wil je dan stroom van 'de paal' en dat betekende altijd dat ik ergens onderin een kastje moest duiken om de stekker van de koelkast uit de omvormer in een ander stopcontact te steken. En als we weer verdergingen weer andersom. Ik heb nu een 220 Volt relais gemonteerd met 2 wisselcontacten, zogauw ik de stekker aan de zijkant in de bus steek schakelt de boel automatisch om en hoef ik niet meer in het kastje daar beneden te prutsen. Uiteraard wil ik de omvormer nog wel aan/uit kunnen zetten dus heb ik hem opengemaakt en het schakelaartje eruit gehaald en dat met een langer kabeltje in het bedieningspaneel van het campergedeelte gemaakt. dat kabeltje leggen was nog het meeste gepruts.

Maar ja, we staan niet altijd op een plaats waar je de stroom van 'de paal' kunt halen. Maar tot nu toe zonder alternatief want het hele gasgebeuren van de koelkast zat niet aangesloten. Dus de gasleiding doorgezaagd, T-stuk ertussen, kraantje, gasleiding en dat op de koelkast aangesloten. Gaskraan weer open en flink sop erover want dat moet toch wel dicht zijn. Tevens een afvoer voor het brandertje van de koelkast gemaakt. Electrisch een omvormer van 24 naar 12 Volt geplaatst voor de ontsteker. Vervolgens een weesgegroetje want zou die koelkast wel werken op gas/LPG? Een 20-tal seconden geknetter van de ontsteker, logisch want de leiding zat natuurlijk vol lucht. En ja hoor de koelkast werkt netjes op gas.

Toch ook wel fijn als het eens een dagje vooral meezit :up:
-----------------------
Groetjes,
Jan
Anton

Bericht door Anton »

Hoi Jan,

Gas druk komt ook overeen met je regelaar?
Is ie te hoog dan bekort dat de levensduur van je koelkastje.

Groet Anton
Kwestie van gas geven......

Afbeelding
Janneman
Contacteer:

Bericht door Janneman »

Dat heb ik me ook afgevraagd... gasdrukregelaar zit (met vaste aansluiting) bovenop de tank onder de auto. Ik kan net met 2 vingers bij het kraantje maar kan onmogelijk iets aflezen over de drukregelaar. Hoop er maar het beste van...
-----------------------
Groetjes,
Jan
Anton

Bericht door Anton »

Hoi,

De druk staat als het goed is wel in je koelkast.
Wil je de druk van de regelaar weten: een spiegeltje of een stuk slang gevuld met water kan uitsluitsel geven.

Groet Anton

Afbeelding
vanhooltje

Bericht door vanhooltje »

Anton schreef:Hoi,

stuk slang gevuld met water kan uitsluitsel geven.

Groet Anton
Die truc ken ik nog niet anton :shock: leg eens uit?
Groet, Peter

Schrijf- en typfouten voorbehouden, gelukkig heb ik meer verstand van techniek

http://www.mijnalbum.nl/Album=LB4G4XSV + http://www.mijnalbum.nl/Album=UN4FGQJT

Ook op Afbeelding
Frank.fjph

Bericht door Frank.fjph »

30 milibar is 0,03 Bar, 0,1 Bar is 1 meter waterkolom, dus 0,03 Bar is dan 30 cm waterkolom....... :idea: :roll:
Vervolgens neem je doorzichtig slangetje vul die met water en houd hem in een U vorm (van minimaal 60 cm, voor als je reduceer 50 mBar is, dat komt nl overeen met 50 cm)

Al je dat op de gasleiding aansluit kun je het hoogteverschil meten tussen de ene kant van de U buis en de andere kant.

Is het rond de 30 cm dan is het de 30/35 mBAr uitvoering en rond de 50 cm dan de 50 mBAr.

Frank
Anton

Bericht door Anton »

Hoi Frank,

Dank voor je uitleg van de wet der communicerende vaten.
Je kunt andere vloeistoffen gebruiken die bv. niet bevriezen daar de soortelijke massa anders is moet dan ook de schaal worden aangepast.
In dit geval is water in een slang een goede oplossing, en het komt ook niet op een of twee cm aan.

Groet Anton

Afbeelding
vanhooltje

Bericht door vanhooltje »

eheee weer wat geleerd :up: :P Tnx Frank en Anton :P
Groet, Peter

Schrijf- en typfouten voorbehouden, gelukkig heb ik meer verstand van techniek

http://www.mijnalbum.nl/Album=LB4G4XSV + http://www.mijnalbum.nl/Album=UN4FGQJT

Ook op Afbeelding
nicobr

Bericht door nicobr »

Anton schreef:Hoi Frank,

Dank voor je uitleg van de wet der communicerende vaten.
Je kunt andere vloeistoffen gebruiken die bv. niet bevriezen daar de soortelijke massa anders is moet dan ook de schaal worden aangepast.
In dit geval is water in een slang een goede oplossing, en het komt ook niet op een of twee cm aan.

Groet Anton
Euh , de wet van de communicerende vaten das is iets anders....
Jeroen_Hanomaf
Contacteer:

Bericht door Jeroen_Hanomaf »

Nico, enige uitleg voor minder ingewijden (zoals ikzelf!) zou wel prettig zijn?

Gisteren al m'n spaargeld aan Staatsloten uitgegeven, want zoveel geluk heb je natuurlijk maar 1x: de Hanomag is gisteren in 1x fluitend door de APK gekomen. Dus weer 2 jaar een gevaar op de weg erbij! Qua remmerij heb ik alleen de handrem afgesteld, verder alleen op lekkages gecontroleerd en afgezien van eerder genoemde drupjes bij het voorwiel die niet meer teruggekomen zijn niks gesteld of gedaan. Geeft helemaal een raar gevoel, na een APK niet nog een keer extra terug te moeten komen. Ik vroeg al aan de keurmeester of hij niet wat vergeten was waardoor het alsnog afkeur was? Nog een keertje doen? :mrgreen:

Overigens startte het ding gisteren met een klein beetje gloeien (veel korter als ik voordien deed, een seconde of 20 nu) na een week stilstand in 1x bijna rookloos, het lijkt er toch op dat het eerder genoemde lekkende koper ringetje in de toevoer op de inspuitpomp de oorzaak van het slechte starten was. (soms is de oplossing van iets blijkbaar o zo simpel dat zelfs ik het zelf kan oplossen :mrgreen: )

Onwennig,
Jeroen
In aanbouw: Volkswagen LT46 2,8TDI (ex-servicebus fa. Gebr. Van Kessel)
~~ ervaring is kennis die je opdoet, nadat je het nodig had!~~
paulv

Bericht door paulv »

Hoi Jeroen,

Wet communicerende vaten:
In het kort zegt het dat als die OPEN buisjes met vloeistof gevuld worden en die vloeistof vrij tussen die buisjes kan stromen, het vloeistofniveau in beide buisjes gelijk zal zijn.

(In dit geval is dat niet zo, op een van de buisjes wordt een gasdruk geplaatst. Het niveau van de buisjes is dan niet meer gelijk en het verschil in niveaus is dan de gasdruk.)

Je meet dus het verschil in waterkolom en je weet de druk van je gassysteem, namelijk zoveel cm waterdruk van 1g/cm². 30cm is dus 30g/cm² oftewel ~30 milibar.
(Olie is lichter dan water dus wordt de oliekolom ietsjes langer.)

Voor muggezifters is dit de wat algemenere Wet van Pascal.

Groeten, Paul
Bezoek altijd welkom!
Janneman
Contacteer:

Bericht door Janneman »

paulv schreef:Hoi Jeroen,

Wet communicerende vaten:
In het kort zegt het dat als die OPEN buisjes met vloeistof gevuld worden en die vloeistof vrij tussen die buisjes kan stromen, het vloeistofniveau in beide buisjes gelijk zal zijn.

(In dit geval is dat niet zo, op een van de buisjes wordt een gasdruk geplaatst. Het niveau van de buisjes is dan niet meer gelijk en het verschil in niveaus is dan de gasdruk.)

Je meet dus het verschil in waterkolom en je weet de druk van je gassysteem, namelijk zoveel cm waterdruk van 1g/cm². 30cm is dus 30g/cm² oftewel ~30 milibar.
(Olie is lichter dan water dus wordt de oliekolom ietsjes langer.)

Voor muggezifters is dit de wat algemenere Wet van Pascal.

Groeten, Paul
Ahum... langzaam aan zie ik mijn opmerking over de koelkast toch verzanden in het soort gepraat wat mijn 'manager' ook gebruikt. Leuke in theorie dat wel maar ik zie me in de praktijk nog niet met een soort U-stuk met losse doorzichtige slangen in mijn camper bezig met een poging om de gasduk te meten :P

Ik denk dat we het allemaal proefondervindelijk gaan merken, liefst in een land met vreemde taal en geweldig uitzicht.
-----------------------
Groetjes,
Jan
paulv

Bericht door paulv »

Je kunt de gasdruk overal meten, bij je kookplaat, boiler, koelkast, kachel enz. Al je slangtjes moet je ook om de paar jaar vervangen dus daar moet je eenvoudig bij kunnen. Misschien het eenvoudigste is de brander van je kookplaat los halen en op de verstuiver een slangetje te proppen, de diameter doet er niet toe.

De "trial en error" methode kan tot schade leiden en dan heb je spijt.
De oudere Duitse campers hebben vaak 50mbar, daar kan een 30mbar koelkast niet goed tegen, andersom kan het weinig kwaad.

Groeten, Paul
Bezoek altijd welkom!
Frank.fjph

Bericht door Frank.fjph »

Paul bedankt voor je natuurkunde, scheelt mij weer reageren.

En ook ik benadruk dat je beter even kan controleren dan wachten op dingen die fout gaan: bij een te hoge gasdruk kun je een slechte verbranding krijgen met een koolmonoxide vergiftiging als ultieme uitkomst...

Frank
Jeroen_Hanomaf
Contacteer:

Bericht door Jeroen_Hanomaf »

Dank, Paul. De opmerking van Nico klopt dus letterlijk genomen niet als ik het zo lees.

Zo leer je nog eens wat op de vrijdagmorgen :)

en weer een beetje on-topic, gisteren helaas onze Honda Civic uit 1992 verkocht, super auto, maar helaas te laag en met te weinig deuren voor de komende gezinsuitbreiding :(

Zondag z'n vervanger ophalen...

Groeten Jeroen
In aanbouw: Volkswagen LT46 2,8TDI (ex-servicebus fa. Gebr. Van Kessel)
~~ ervaring is kennis die je opdoet, nadat je het nodig had!~~
roywebers

Bericht door roywebers »

Vandaag weer eens druk in de weer geweest met de camper.

Eerst de oude zonnepaneel verwijderd van bouwjaar 1989.
Daar kwam geen druppel meer uit kwa stroom.
Nieuwe paneel gemonteerd van 130 watt.
En een stoel ingebouwd met gordel voor de maxicosi vast te kunnnen zetten.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Roy
paulv

Bericht door paulv »

Een wel erg rigoureuze oplossing voor iets zonder bewegende onderdelen met 25j+ garantie.

Het oude gesloopte polykristallijne paneel schat ik op hooguit een jaar of 5 oud, misschien zelfs minder. Zeker geen 23 jaar,want toen waren ze nog niet op de markt. Zo te zien was het al een vervanger van oudere panelen.

Waarschijnlijk zat er alleen een draadje los.

Groeten, Paul
Bezoek altijd welkom!
roywebers

Bericht door roywebers »

paulv schreef:Een wel erg rigoureuze oplossing voor iets zonder bewegende onderdelen met 25j+ garantie.

Het oude gesloopte polykristallijne paneel schat ik op hooguit een jaar of 5 oud, misschien zelfs minder. Zeker geen 23 jaar,want toen waren ze nog niet op de markt. Zo te zien was het al een vervanger van oudere panelen.

Waarschijnlijk zat er alleen een draadje los.

Groeten, Paul
De draadjes zaten nog aan de panelen en rechtreeks gemeten op het paneel was het 0 volt.
De panelen waren alle 2 geroest onder het glas in.
Hoe oud dat ze zijn geen idee weet alleen dat de camper in 1986 opgebouwd is geworden dus dacht misschien ook oude panelen waren.
Nu komt er wel stroom uit hoogste piek was op het moment 5,89 amp laden.
Kunne we er verlopig mee vooruit.

Roy
paulv

Bericht door paulv »

Het is nou toch te laat maar er zat volgens mij nog wel garantie op. Hoe je dat precies moet claimen geen idee. Waarschijnlijk heb je die garantie niet mee gekregen bij de koop en dan wordt het toch een lastige zaak.
Niet getreurd, die nieuwe doet het :D

Groeten, Paul
Bezoek altijd welkom!
Janneman
Contacteer:

Bericht door Janneman »

paulv schreef:Je kunt de gasdruk overal meten, bij je kookplaat, boiler, koelkast, kachel enz. Al je slangtjes moet je ook om de paar jaar vervangen dus daar moet je eenvoudig bij kunnen. Misschien het eenvoudigste is de brander van je kookplaat los halen en op de verstuiver een slangetje te proppen, de diameter doet er niet toe.

De "trial en error" methode kan tot schade leiden en dan heb je spijt.
De oudere Duitse campers hebben vaak 50mbar, daar kan een 30mbar koelkast niet goed tegen, andersom kan het weinig kwaad.

Groeten, Paul
Vandaag maar eens een workshop onder-de-bus gedaan en met hier en daar wat weghalen kon ik de drukregelaar aflezen... 50 mbar.
De specificatie van de koelkast gezocht, stond op een sticker in de koelkast... 30 mbar.

Het wereld-wijde-web leert dan weer dat er drukstabilisators zijn die 50 mbar in en 30 mbar uit hebben. Dus die volgende week maar eens halen dat het zeker in orde is.
-----------------------
Groetjes,
Jan
Admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Admin »

Misschien is het wel voordeliger gewoon een nieuwe regelaar van 30 mbar te plaatsen. Of heb je elders nog 50 mbar nodig?
Groeten,

Ernst / Admin

If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.

No man can deny, die Gedanken sind frei!
Janneman
Contacteer:

Bericht door Janneman »

Als ik aan de tank een andere drukregelaar wil maken moet de LPG tank eronderuit en dan nog zit de regelaar niet met een snelkoppeling maar met 4 boutjes op de tank, dus de 'goedkope' regelaars vallen dan denk ik wel af.

Zo'n drukstabilisator kost rond de 45 Euro maar scheelt zeker een dag werk ten opzichte van de drukregelaar op de tank vervangen. Als ik nou de luxe van een brug had zou ik dat nog overwegen maar om met m'n rotte rug uren onder de camper te gaan liggeen... nee dank je.
-----------------------
Groetjes,
Jan
Anton

Bericht door Anton »

Hoi,

Er zijn ook regelaartjes die van 50 na 30 mb terugregelen.
Die kunnen dan in de leiding dicht bij het apparaat geplaatst worden, misschien een oplossing?

Groet Anton

Afbeelding
paulv

Bericht door paulv »

Ik denk dat elke regelaar waar 30mbar uit komt werkt. Die zet je gewoon ergens in de gasleiding van de koelkast.

Groeten, Paul
Bezoek altijd welkom!
Anton

Bericht door Anton »

Hoi Paul,

Het gaat er om dat er aan beide kanten slangpilaren aan zitten.
Normaal zit er een wartel op met linkse draad, om die dan weer ergens tussen te frommelen, das ook een klus...
Ik weet dat die regelaartjes er zijn scheelt een hoop werk.

Ik heb bij mijn biebbus gewoon een T-stuk gemaakt waar er een van 30 en 50 mb opzaten.
Was wel een beetje draaiwerk maar dan kun je ten alle tijden gangbare regelaars gebruiken en das dan weer erg gemakkelijk als er een stuk gaat.

Groet Anton

Afbeelding
Plaats reactie