accelleratie verschillende types.

Graag het type motor waarover het gaat vermelden!
Gebruikersavatar
Leo
Site Admin
Berichten: 4153
Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
Locatie: Oost Drenthe

Re: temperaturen!

Bericht door Leo »

Martin Sanders schreef:Moet toch even een vraag stellen over het warmlopen: ben ik te ongeduldig als ik de temperatuur met behulp van de Webasto op laat lopen of is het verstandiger de motor z'n edele werk te laten doen? Ik laat 'm namelijk het liefst zo snel mogelijk warm worden.


groeten van
Martin
Hoi Martin,
op de schepen die ik onderhoud, hebben ze allemaal motorverwarming staan.
Als ze dan voor de kant liggen blijft de kar op 35-40 graden.
Dit is gedaan om de enorme slijtageslag bij een koude start te voorkomen.
Ook de startmotor en accu's worden zo veel minder belast en vertonen dus minder storingen. (setje startaccu's ging hoogstens 1-2 jaar mee, kostenpostje van minstens 600 euri, en dan heb ik het visverlet nog niet meegerekend, want waar haal je op zondagnacht een set accu's vandaan?)

Als je ijskoud start en daarna de webasto bij zet, vraag ik me af wat de tijdwinst is.
Als je bedenkt dat maar ca.30% van de verbruikte brandstof voor de voortstuwing gebruikt wordt, en de rest in warmte omgezet, kun je jezelf afvragen wat die paar druppels brandstof van die webasto eigenlijk uithalen. (die 30% meen ik me te herinneren uit mn schooltijd, en das wel errug lang geleden.. Maar veel scheelt het nooit, het rendement van een verbrandingsmotor is eigenlijk zwaar beroerd))

Als je de webasto echter lekker (met een tijdschakelaar?) van te voren aan zet, hebben jijzelf, je startmotor, je accu's en het torretje er alleen maar profijt van.

Brengt me trouwens ook nog op iets anders..(solly, daar ga ik weer.. :oops: ):
Die eeuwig meedraaiende radiator-koelvin is me eigenlijk een doorn in het oog.
Als het koud is , houdt ie de motor extra lang koud,
als je op de snelweg rijdt is ie eigenlijk overbodig,
als je bij echt warm weertje stationair draait, dan draait ie eigenlijk te langzaam,
als je berg-op gaat, zit ie te hoog om de olie te koelen,
hij vreet energie, want zo'n formaat vin bij 3000 toeren pakt toch snel een PKtje weg,
en hij maakt ook nog eens een rotherrie.
Kortom: eigenlijk een miserabel ontwerp..

Ik ben dan ook op zoek naar een vrij platte electrische ventilator, die pas gaat werken als het nodig is.
Dat wordt nog zoeken, want er is verotte weinig ruimte in het machinekamertje..

Maar dit was weer ff ter zijde zoals gewoonlijk... :oops:

met vriendelijke groet, Leo. :D
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
Gebruikersavatar
Leo
Site Admin
Berichten: 4153
Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
Locatie: Oost Drenthe

Bericht door Leo »

snappie schreef: --------------------------------------------
Van 0 naar 50 km = 28 seconden
Van 50 naar 80 km (in z'n vier) =65 seconden
Dus van 0 naar 80 = 1 minuut 33 seconden
------------------------------------------------------
Dit slaat dus helemaal nergens op, das nog trager dan de mijne toen ik 'm kocht.. :shock:
Even vergelijken:
OM616 (65pk), 4bak.
3.2 meter hoog.
Vette 3 ton zwaar (moet 'm nog eens gaan wegen)
Van 0 naar 50 was 24 sec, is nu een krappe 17 sec.
Van 50 naar 80(doortrekken in zn 3 tot 55km/h) was 53sec, is nu 34sec.
Van 50 naar 80 in z'n 4 was 60sec, is nu 38sec.
Het is nog geen formule1, maar hij is dan ook nog niet van me af.. :P
snappie schreef:Heb ook een Daf 400 bus gereden met 64 pktjes, deze reed ook niet hard maar ik durfde wel met deze bus met onze sledehonden erin en de nodige winterbagage en een caravan erachter (ook volgeladen) de Oostenrijkse bergen te trotseren.
Heb er ook 1 gehad, cruisecontrol er op, en Spanje-->Nederland maar een paar keer terugschakelen naar z'n 4... Heel goed tufje..
snappie schreef:Maar beste mensen, voor ik nu de kas van Koenders ga spekken, heeft iemand enig idee waarom ons bussie zo snel is als dikke .........en wat ik daar aan zou kunnen doen, behalve wennen???
Jaha, lucht en brandstof geven, kleppen stellen, pomptiming en uitlaat nakijken enz enz..
Rookt ie soms ook nog??
Start ie gemakkelijk bij de huidige temperaturen?
Ga waarschijnlijk volgende week ff een paar dagen op stap richting het oosten des lands. (vermits er geen werk tussendoor komt)
Zou bijna de neiging krijgen om die slak eens ff te bekijken.. :shock:
Dit is te gek voor woorden..en gevaarlijk bovendien..


Met verbaasde groet, Leo. :D
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
Gebruikersavatar
Leo
Site Admin
Berichten: 4153
Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
Locatie: Oost Drenthe

Bericht door Leo »

:D :D :D Eindelijk verbeterd.. Begon al te denken dat ik perfect was.. 8)

En die moderne motoren een beter rendement??
Valt nog zwaar tegen..
Door de verschillende milieu-eisen staan die dingen zo beroerd afgesteld, dat ze moeite moeten doen om een langzaamloper van vlak na de oorlog te verbeteren..

De motoren zijn alleen véél lichter geworden, ff voorbeeldje: Mijn hoofdmotor weegt 32.000 kg voor een schamele 600pk.
Dat haal je nu uit het formaat bijzettafeltje..

Maar verder zou de motoren-industrie zich dood moeten schamen,net zoals de mafkezen die de milieuregels uitvinden.. Want om de éne schadelijke stof te verminderen veroorzaken ze een veelvoud aan andere schadelijke stoffen... Alleen staan die stoffen nog niet op hun lijstje..

Ik snap er niks van, maar het is dan ook al weer 30 jaar geleden sinds ik voor het laatst van school getrapt werd.. :wink:

Eheuuu, waar ging dit topic ook al weer over??? :oops:

Leo. :P
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
Ben

Bericht door Ben »

geen bericht
Laatst gewijzigd door Ben op 12 aug 2007, 09:03, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Leo
Site Admin
Berichten: 4153
Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
Locatie: Oost Drenthe

roetfilter?? bullshit!

Bericht door Leo »

Yo Ben,
hoezo een roetfilter op onze bussies??
Wij hebben ouderwetse motoren die misschien soms wel eens een roetwolkje geven, maar dat is roet van het ongevaarlijke soort.
Onze bussies geven grof roet, dat snuit je s'avonds wel weer uit je neus.
Waar het bij de roetfilters om gaat is het hele fijne roet, dat geproduceerd wordt door de moderne diesels.
Dat roet is door moderne verstuivingstechnieken zo fijn geworden, dat het in je longen blijft zitten en dat schijnt gevaarlijk te zijn..

Maar nou komt het mooie:
Moderne benzinemotoren stoten veel meer van dat soort gevaarlijk roet uit dan diesels..
Alleen is er geen roetwetgeving voor benzinemotoren, en dus gaan ze stomweg door om de dieselrijders te naaien..

Want jah, van motoren hebben ze in Den Haag geen verstand..
Waar trouwens wél van??. :evil:

Mvg, Leo. :D
ps: We komen vanzelf wel weer terug op het topic..hoop ik.. :oops:
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
Unknown User

Bericht door Unknown User »

Leo schreef: Jaha, lucht en brandstof geven, kleppen stellen, pomptiming en uitlaat nakijken enz enz..
Rookt ie soms ook nog??
Start ie gemakkelijk bij de huidige temperaturen?
Ga waarschijnlijk volgende week ff een paar dagen op stap richting het oosten des lands. (vermits er geen werk tussendoor komt)
Zou bijna de neiging krijgen om die slak eens ff te bekijken.. :shock:
Dit is te gek voor woorden..en gevaarlijk bovendien..


Met verbaasde groet, Leo. :D
Ik denk(of weet bijna zeker :? ) dat het een lucht brandstof verhaal is.

Hij rookt absoluut niet.
Hij start als een nieuwe, dus gloeien, lampie uit sleuteldoordraaien en 1 seconde later loopt ie.
Stationair loopt ie als een zonnetje.

Zat zelf aan een vuil luchtfilter te denken (of is dit belachelijk wat ik nu zeg?)
Maar ik durf het filter niet zomaar te openen, het onderhoudsboekie heeft het over een "olieluchtfilter"??? en mijn filter staat op z'n kant.
Dus hoe flik ik het om het filter te openen en het filter schoon te maken.
Heb effe een foto van de handel gemaakt :lol:

Afbeelding

Afbeelding
jan
Berichten: 183
Lid geworden op: 16 dec 2004, 21:31
Locatie: Ermelo
Contacteer:

gas

Bericht door jan »

Als ik even in de gelegenheidb en dan ga ik het uittesten.

Nog even wat anders, Ik ben naarstig op zoek naar een methode om de gebruikte frituurolie op de beste wijze te filteren, Nou bedacht ik dat in mijn marinetijd de smeerolie dmv een seperator werd schoongemaakt,

Is dit een apparaat wat veel gebruikt wordt in de scheepvaart en zou zo`n apparaat ook voor frituurolie geschikt zijn?
:)
Gebruikersavatar
GerardM
Berichten: 778
Lid geworden op: 06 dec 2004, 22:55
Locatie: Maastricht
Contacteer:

Re: accelleratie verschillende types.

Bericht door GerardM »

Oke, even tussen de brei van visserslatijn door: mag ik dus concluderen dat ik totnutoe de scherpste tijden heb neergezet :D ?

Groet,

Gerard
Gebruikersavatar
Leo
Site Admin
Berichten: 4153
Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
Locatie: Oost Drenthe

Re: accelleratie verschillende types.

Bericht door Leo »

GerardM schreef:Oke, even tussen de brei van visserslatijn door: mag ik dus concluderen dat ik totnutoe de scherpste tijden heb neergezet :D ?

Groet,

Gerard
Hoi Gerard, nog bedankt voor je meting, en inderdaad, je bent de rapste van het stel.. :D
Daar valt weinig meer aan te verbeteren, aan die nieuwe bus van jou.. :roll:

Euuuhh, ik had toch geen prijs voor de snelste uitgeloofd hoop ik?? :shock:


Met vriendelijke groet, Leo. :D
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
Gebruikersavatar
Leo
Site Admin
Berichten: 4153
Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
Locatie: Oost Drenthe

Bericht door Leo »

Hey Snappie,
Dat luchtfilter van jou is alvast geen oliebad zo te zien, die kun je dus zo uit elkaar rukken.

En of het een vervuid filter is kun je dan vrij simpel zien.
Weet je het niet zeker of ie vuil is, reinig dan het filterhuis grondig, sluit het filterhuis zonder het filterelement terug te zetten, en rij eens een rondje.
Geen verschil=filter schoon genoeg.

Dan zou ik ook nog kijken of al die slangen van binnen wel schoon zijn.
Vooral de aansluitingen waarop die slangen gemonteerd zijn, niet vergeten na te kijken.
Bij mij zat er een beste koek vuil in verborgen, het scheelde me na reiniging al weer een paar seconden.


Sleutel en test ze, met vriendelijke groet,
Leo. :D
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
Ben

Re: accelleratie verschillende types.

Bericht door Ben »

geen bericht
Laatst gewijzigd door Ben op 12 aug 2007, 09:04, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Leo
Site Admin
Berichten: 4153
Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
Locatie: Oost Drenthe

Antwoord van Frits FrituurFilter..

Bericht door Leo »

Hoi Jan,
best wel stom dat ik zelf niet geklokt heb toen we dat proefritje maakten..
Maar goe, ik wacht met een gezonde spanning op de resultaten.. :P

Den seperator:
Dat moet dus kunnen, want net als je al opmerkte werd er ook smeerolie mee gesepareerd.
Maar als je die dingen dan zelf ook schoongemaakt hebt, heb je vast wel eens zitten vloeken omdat je je tengels bijna verbrandde.
Want ook bij een seperator geldt: De viscositeit mag niet te hoog zijn, en viscositeit breng je omlaag door temperatuursverhoging.

Maar als het dan lukt, dan heb je ook het beste filter wat er is.
En je kunt meteen aan de slag, want ik heb nog zon dingetje staan, met een electrisch verwarmingselement en de set waterringen er bij.

Dus als je het eens wilt proberen moet dat ding jouw kant maar eens op.
Als het niet lukt, zorg je dat alles weer schoon is van binnen, en breng je 'm weer terug. Ben niet zo moeilijk..


Met vriendelijke groet, Leo. :D
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
Ben

Bericht door Ben »

geen bericht
Laatst gewijzigd door Ben op 12 aug 2007, 09:04, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Leo
Site Admin
Berichten: 4153
Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
Locatie: Oost Drenthe

't gas er op..

Bericht door Leo »

Zo is dat Ben, je laat je toch niet kisten door een vijfnulachie??
Grinnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnn :D
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
Ben

Re: 't gas er op..

Bericht door Ben »

geen bericht
Laatst gewijzigd door Ben op 12 aug 2007, 09:05, 1 keer totaal gewijzigd.
Unknown User

Bericht door Unknown User »

Hallo Leo,


Bedankt voor je snelle reactie. Ik ga van de week beginnen met het filter, de slangen, de aansluitingen, kortom alles wat met lucht te maken heeft.

Helaas moet ik ook nog werken terwijl ik daar eigenlijk helemaal geen tijd voor heb :mrgreen:

Als dat klaar is wil ik de kleppen laten stellen, baal alleen dat ik dat zelf niet kan. Hoe en waar leer ik dat? Of kan ik zo'n karweitje beter aan een MB monteur overlaten?

Bedoel je met de pomptiming het afstellen van de brandstofpomp? Of kan dat helemaal niet? Is het bij een pomp; slechte timing=kapot= nieuwe kopen?

Uitlaat nakijken zeg je, bedoel je oftie lekt? Want dat doet ie niet.
Wel is pas geleden het spruitstuk vervangen (oude was gescheurt) en het luchtdinges dat op het spruitstuk zit is schoongemaakt.

Nahja, in ieder geval ge ik me de komende tijd bezig houden met het zorgen dat m'n bussie een beetje normale acceleratie, snelheid en verbruik krijgt.

"U HOORT NOG VAN MIJ!!!"


:mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Gebruikersavatar
Leo
Site Admin
Berichten: 4153
Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
Locatie: Oost Drenthe

Grote wasjes, kleine wasjes..

Bericht door Leo »

snappie schreef:Hallo Leo,
Bedankt voor je snelle reactie. Ik ga van de week beginnen met het filter, de slangen, de aansluitingen, kortom alles wat met lucht te maken heeft.
Diep ademhalen en gewoon aan beginnen, een kind kan de was doen..
snappie schreef:Als dat klaar is wil ik de kleppen laten stellen, baal alleen dat ik dat zelf niet kan. Hoe en waar leer ik dat? Of kan ik zo'n karweitje beter aan een MB monteur overlaten?
Is niet zo moeilijk, maar een goed voorbeeld doet wonderen.
snappie schreef:Bedoel je met de pomptiming het afstellen van de brandstofpomp? Of kan dat helemaal niet? Is het bij een pomp; slechte timing=kapot= nieuwe kopen?
Is dus het op tijd zetten van de brandstofpomp.
Dat kan alleen als ie niet kapot is.
Is ook al niet zo moeilijk, je kan er alleen zo bedonderd bij met die bussies..
snappie schreef:Uitlaat nakijken zeg je, bedoel je oftie lekt? Want dat doet ie niet.
Wel is pas geleden het spruitstuk vervangen (oude was gescheurt) en het luchtdinges dat op het spruitstuk zit is schoongemaakt.
Of de uitlaat per ongeluk niet te klein is.
Heb ik met een nieuwbouwschip eens meegemaakt, generatorset zakte door zn knieen bij de eerste belasting....
Paniek bij de leverancier, specialisten er bij, computers vervangen, de hele rambam.. uren werden dagen..
Hadden ze een te dunne uitlaat gemonteerd..
Zijn van die lullige dingetjes, maar t gebeurt wel.. :wink:

Gelukkig vermeld je die dinges :shock: , maakt het meteen een stuk duidelijker, want wat zou zo'n dinges zonder dinges moeten.. :P
snappie schreef:Nahja, in ieder geval ga ik me de komende tijd bezig houden met het zorgen dat m'n bussie een beetje normale acceleratie, snelheid en verbruik krijgt.

"U HOORT NOG VAN MIJ!!!"
Ongetwijfeld horen we nog wat van je, gelukkig.. :D :D :D


Met slaperige, doch vriendelijke groet, Leo. :D
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
Unknown User

Bericht door Unknown User »

Hoi,

mijn mb 406d weegt 3000kg toevallig laatst gewogen, (met vracht erbij ging ik naar de 4200, niet doorvertellen he)
anyways, zonder aceton. ging ik van 50 naar 80 in 45 sec.. andere metingresultaten volgen nog, ook met aceton volgt nog..
gr jacob
Gebruikersavatar
Leo
Site Admin
Berichten: 4153
Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
Locatie: Oost Drenthe

Welcome in the world of speedcrackers..

Bericht door Leo »

Yo Jacob,

Welkom op dit topic van daredevils, speedcrackers en icecold burnout-fans... 8)

Ben benieuwd naar de rest van de cijfers, en dan later óók nog eens met aceton...
Mooi vergelijkingsmateriaal.. :P

Mvg, Leo. :D
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
Unknown User

Bericht door Unknown User »

daredevils speedcrackers......

gisteren iedereen naar 2 fast and 2 furious gekeken..........

jacob
PS. weet dat t nivo van de film niet om over naar huis te schrijven is.....
Gebruikersavatar
Leo
Site Admin
Berichten: 4153
Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
Locatie: Oost Drenthe

Bericht door Leo »

Viking schreef:daredevils speedcrackers......

gisteren iedereen naar 2 fast and 2 furious gekeken..........

jacob
PS. weet dat t nivo van de film niet om over naar huis te schrijven is.....
Grinnnn, ik heb niet eens een televisie, ik L*L zo maar wat uit m'n nek..:D:D
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
Ben

Re: 't gas er op..

Bericht door Ben »

geen bericht
Laatst gewijzigd door Ben op 12 aug 2007, 09:05, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Leo
Site Admin
Berichten: 4153
Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
Locatie: Oost Drenthe

Bericht door Leo »

Yo Ben,
tjah, wat verwacht jij nou dan?
Je hebt een 09, das dus altijd een ongelijke strijd.. :shock:

Maar ok, omdat ik het zielig voor je vind, neem ik de uitdaging aan.
Daar de strijd toch ongelijk mag zijn kom ik met een mercedes van een kennis van me.. :twisted:

Mvg, Leo.:D
ps, die heeft een Arctos trekker van dik 400pk, das toch niet erg he?
Wel even een stenenvanger vóór je voorruit monteren, want die trekt dus écht de stenen uit de straat.. :P
Grinnnnnnnnnnnn..
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
Gebruikersavatar
Leo
Site Admin
Berichten: 4153
Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
Locatie: Oost Drenthe

Rendement moderne motoren

Bericht door Leo »

Hoi allemaal,

eigenlijk wil ik nog even terugkomen op een off-topic die in dit topic behandeld is..( wat een zinsopbouw, maar dat zal aan het tijdstip liggen. :oops: )
Ik bedoel dus het sub-topic dat moderne motoren een al dan niet beter rendement zouden hebben.
Nou heb ik vorige week een tijdje zitten neuzen op Camperforum.nl , das dus een forum voor de meer moderne camperliefhebbers.
Daar rijden de meest geavanceerde dieseltechnieken in de rondte, van die dingen welke compleet computergestuurd zijn enzo.. :?

Maar als ik dan eens naar het verbruik van die moderne tupperwarebakken kijk, dan zie ik niet direct een enorm verschil met de verbruikscijfers die ik op dit forum tegen gekomen ben..
Ze hebben meestal wel het dubbele aantal PK's van ons blech, maar zuiniger??? Niet echt.. :roll:

Mijn stelling is dan ook:
Ik durf hier de voorzichtige conclusie te trekken dat al die moderne motorentechnieken weinig bijgedragen heeft aan een zuiniger verbruik van het peperdure vocht wat wij in onze tanken gooien.. :P
Oftewel: Onze ouwe troep draait zo slecht nog niet.. :P


Met vriendelijke groet, Leo.:D
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
Gebruikersavatar
Berthil
Berichten: 874
Lid geworden op: 06 dec 2004, 13:32

Bericht door Berthil »

Om nog even verder off topic te gaan:
Een tijdje geleden las ik een artikel dat geschreven was van iemand die net gepromoveerd was op duurzaamheid van o.a. auto's.

Hier kwam men tot de conclusie dat het juist heel duurzaam was om met een oude bak door te rijden, want ga je die vervangen door een nieuwe dan heb je daar voor de vervaardiging zoveel energie nodig, dat je dit nooit zult besparen met het rijden in die nieuwe.

Kortom voel je niet schuldig om met een iets meer verbruikende oudje rond te rijden, een vervaardigen van een nieuwe is nog milieuonvriendelijker.

En we weten ondertussen daat onze MBtjes erg duurzaam zijn.

Groeten Berthil.
MB Sprinter 2015

De enige manier om je dromen uit te laten komen, is wakker worden.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten