Hoi Martin,Martin Sanders schreef:Moet toch even een vraag stellen over het warmlopen: ben ik te ongeduldig als ik de temperatuur met behulp van de Webasto op laat lopen of is het verstandiger de motor z'n edele werk te laten doen? Ik laat 'm namelijk het liefst zo snel mogelijk warm worden.
groeten van
Martin
op de schepen die ik onderhoud, hebben ze allemaal motorverwarming staan.
Als ze dan voor de kant liggen blijft de kar op 35-40 graden.
Dit is gedaan om de enorme slijtageslag bij een koude start te voorkomen.
Ook de startmotor en accu's worden zo veel minder belast en vertonen dus minder storingen. (setje startaccu's ging hoogstens 1-2 jaar mee, kostenpostje van minstens 600 euri, en dan heb ik het visverlet nog niet meegerekend, want waar haal je op zondagnacht een set accu's vandaan?)
Als je ijskoud start en daarna de webasto bij zet, vraag ik me af wat de tijdwinst is.
Als je bedenkt dat maar ca.30% van de verbruikte brandstof voor de voortstuwing gebruikt wordt, en de rest in warmte omgezet, kun je jezelf afvragen wat die paar druppels brandstof van die webasto eigenlijk uithalen. (die 30% meen ik me te herinneren uit mn schooltijd, en das wel errug lang geleden.. Maar veel scheelt het nooit, het rendement van een verbrandingsmotor is eigenlijk zwaar beroerd))
Als je de webasto echter lekker (met een tijdschakelaar?) van te voren aan zet, hebben jijzelf, je startmotor, je accu's en het torretje er alleen maar profijt van.
Brengt me trouwens ook nog op iets anders..(solly, daar ga ik weer.. :oops: ):
Die eeuwig meedraaiende radiator-koelvin is me eigenlijk een doorn in het oog.
Als het koud is , houdt ie de motor extra lang koud,
als je op de snelweg rijdt is ie eigenlijk overbodig,
als je bij echt warm weertje stationair draait, dan draait ie eigenlijk te langzaam,
als je berg-op gaat, zit ie te hoog om de olie te koelen,
hij vreet energie, want zo'n formaat vin bij 3000 toeren pakt toch snel een PKtje weg,
en hij maakt ook nog eens een rotherrie.
Kortom: eigenlijk een miserabel ontwerp..
Ik ben dan ook op zoek naar een vrij platte electrische ventilator, die pas gaat werken als het nodig is.
Dat wordt nog zoeken, want er is verotte weinig ruimte in het machinekamertje..
Maar dit was weer ff ter zijde zoals gewoonlijk... :oops:
met vriendelijke groet, Leo. :D