Electrische fan

Graag het type motor waarover het gaat vermelden!
Plaats reactie
pwaes

Electrische fan

Bericht door pwaes »

Ik heb de vaste fan van de OM616 eraf gehaald en, samen met een nieuwe waterpomp, nieuwe radiateur en nieuwe thermostaat, een electrische fan aan de radiateur vastgemaakt. De vaste fan schijnt toch wel wat pk's af te pakken en bij dit 65pk snelle monster zijn alle pk's wenselijk.

Ik heb het relais en fan van een Volvo (850) gehaald. Dit is een grote fan, met een relais met 2 snelheden. De thermoswitch die ik wil gebruiken is deze:

Afbeelding

In combinatie met dit huis:

Afbeelding

Ik heb inmiddels dit 'huis' waar deze schakelaar in kan. Nu is mijn vraag: waar monteer ik dit huis: in de onderste slang of in de bovenste slang? Waar komt het warme koelwater als eerste vandaan? Onder of boven. Overigens is de thermostaat open bij 80 gr (fabrieksopgave). Deze thermoswitch opent bij 95, sluit bij 90 (eerste stand). Daarna opent hij bij 100 tot 95 (tweede stand). Omdat ik uitga van een bedrijfstemperatuur van 90 gr, leek mij deze het meest geschikt.
scorpion

Re: Electrische fan

Bericht door scorpion »

http://www.x-eng.co.uk/X-Fan.asp
dit is ook een mogelijkheid, hier zit alles in, 2 fans uit een sloopwagen, aansluiten en klaar,
ik zo ook een schakelaar voorzien in de cabine, zodat je deze steeds kunt opzetten, als er iets hapert.

normaal plaats je dit bovenaan, ken echter dit type moter niet.
starten en voelen gaat ook.
Admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Admin »

Deze thermoswitch opent bij 95, sluit bij 90 (eerste stand). Daarna opent hij bij 100 tot 95 (tweede stand).

Ik vermoed dat je bedoelt:
Deze thermoswitch is open onder de 90℃, sluit bij 90℃ (eerste stand) en sluit bij 95℃ (tweede stand).

Het koelwater komt boven uit het blok en gaat aan de bovenzijde de radiator in. (Anders zou de thermostaat op een nogal onlogische plek zitten...)
Groeten,

Ernst / Admin

If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.

No man can deny, die Gedanken sind frei!
HenkWarmenhoven

Bericht door HenkWarmenhoven »

Hoi sleutelaars,
Hier een opmerking van mijn kant:
Ik weet niet wat voor fan er op een OM616 zit.
Als het een vaste fan is die echt altijd draait heb je winst bij een elektrische.
Vooral in de winter is de motor dan sneller op temperatuur.
Als je standaard een viscosefan hebt win je amper wat.
In mijn Land Rover heb ik de vaste fan vervangen voor een elektrische, en wel een 16 inch Pacet.
Ik weet niet hoeveel stroom dat ding trekt, maar een standaard 8 Ampere zekering knalt er direct uit. En dat bij 24 volt.
Er zit nu een 20A zekering tussen.
Als de fan aanslaat bij stationair draaien hoor je het toerental zelf iets teruglopen. Dan kan je wel nagaan dat er behoorlijk wat stroom (en dus vermogen) wordt gevraagd.
Het grootste nadeel van een elektrische fan heb ik in Spanje ondervonden toen mijn dynamo stuk ging. (oorzaak...?)
Normaal zou ik op mijn accu's thuis kunnen komen, maar dat ging nu dus echt niet lukken.
Ook het direct vastzetten met van die tirap-achtige bevestigings strips op de radiator is me slecht bevallen. Telkens als de fan aanslaat zet deze zich als het ware af, deze kracht wordt opgevangen door de (relatief) zwakke lamellen van de radiator. Dit had na circa twee jaar een lekke radiator als gevolg.
Conclusie: Overweeg goed alle voor, maar vooral nadelen van het vervangen van de originele fan voor een elektrische.
Groet, Henk
Nostalgie is niet meer zoals vroeger.
pwaes

Bericht door pwaes »

scorpion schreef:http://www.x-eng.co.uk/X-Fan.asp
dit is ook een mogelijkheid, hier zit alles in, 2 fans uit een sloopwagen, aansluiten en klaar,
ik zo ook een schakelaar voorzien in de cabine, zodat je deze steeds kunt opzetten, als er iets hapert.

Was een goed alternatief geweest inderdaad. Ik heb nu verder al relais, 'huis' en switch, dus voor nu is deze niet meer interessant.
Admin schreef:Deze thermoswitch opent bij 95, sluit bij 90 (eerste stand). Daarna opent hij bij 100 tot 95 (tweede stand).

Deze thermoswitch is open onder de 90℃, sluit bij 90℃ (eerste stand) en sluit bij 95℃ (tweede stand).

Het koelwater komt boven uit het blok en gaat aan de bovenzijde de radiator in. (Anders zou de thermostaat op een nogal onlogische plek zitten...)
Ja dat bedoel ik, heb het inderdaad verkeerd neergezet. Zoals ik dit nu lees kan ik het beste de temp meten aan de bovenkant. Dichtbij de motor beste plek? En als de motor (heet) stilgezet wordt, stijgt dan niet het warme water naar boven toe? Dan blijft die fan heel de tijd aan?
Thekapitein

Bericht door Thekapitein »

pwaes schreef:
scorpion schreef:http://www.x-eng.co.uk/X-Fan.asp

Was een goed alternatief geweest inderdaad. Ik heb nu verder al relais, 'huis' en switch, dus voor nu is deze niet meer interessant.
Admin schreef:Deze thermoswitch opent bij 95, sluit bij 90 (eerste stand). Daarna opent hij bij 100 tot 95 (tweede stand).

Ja dat bedoel ik, heb het inderdaad verkeerd neergezet. Zoals ik dit nu lees kan ik het beste de temp meten aan de bovenkant. Dichtbij de motor beste plek? En als de motor (heet) stilgezet wordt, stijgt dan niet het warme water naar boven toe? Dan blijft die fan heel de tijd aan?
Normaal staat de fan ook stil als je de motor stop zet. Dus als je de fan via het contact schakelt, dan kan de fan alleen gaan draaien als de motor loopt/contact is ingeschakeld.

Zelf zou ik waarschijnlijk het thermocontact in de onderste slang monteren. Als de koelvloeistof tijdens het rijden of stil staan niet voldoende gekoeld word door de radiateur zelf, dan kan de fan bijspringen.

Marco.
Admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Admin »

Als je de temperatuur ònder opneemt, kan je kop krom trekken, terwijl jij denkt dat alles nog lekker binnen de temperatuurgrenzen is...

Denk maar even na: water zet uit als het warmer wordt - uitgezet water heeft een kleinere soortelijke massa - water met een kleinere soortelijke massa stijgt op.
Ik zou die ventilator rustig even laten doordraaien, totdat de thermoswitch 'm uitschakelt. Bij "moderne" auto's, waar alles door een processor wordt geregeld, hoor je 's zomers na aankomst ook de ventilator nog een poosje doordraaien, nadat de motor stilgelegd is.
Groeten,

Ernst / Admin

Thekapitein

Bericht door Thekapitein »

Heel veel thermocontacten zitten of halverwege aan de zijkant van een radiateur of meer onderin. Dus vandaar mijn idee om hem onderin te doen.
Dan heb je altijd de juiste koelwatertemperatuur de motor inkoment. Doe je hem bovenin, dan gaat de fan draaien en je krijgt er ook nog het koelend effect van de radiateur bij. Dan heb je onderin dus koelvloeistof met een te lage temperatuur.

En ik ga altijd uit van het orgineel, motor uit,fan uit. Lijkt me dat de fabrikant daar technisch wel over nagedacht heeft. :wink:

Marco.
Admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Admin »

Als jij ergens aankomt, hoe lang laat je de motor dan nog stationair draaien? De fabrikant ging er ook van uit dat elke gebruiker het boekje had gelezen en daarnaar handelde.
Groeten,

Ernst / Admin

deutz

Bericht door deutz »

Waar Ernst op doelt is waarschijnlijk het enige tijd laten nalopen na aankomst.
Eventuele fan blijft dan ook nog enige tijd nakoelen.
gr.Jan.
DVIII

Bericht door DVIII »

motor uit fan uit , radiateur leeg in een paar minuten !! , kijk een nieuwe auto heeft niet met alleen de voordelen zo'n electrische fan , je kan met minder vermogen via de riem , V of multi af , maar je regeldifferentiaal is wel krapper , dus als je de fan die op zo'n hoge temperatuur in en uitschakelt plots uitzet , zet je koelmiddel geweldig uit en perst via de veiligheid uit je systeem ! , als je het boekje leest van je ( oude) auto staat daar DUIDELIJK in , motor niet meteen afzetten na een zware klim of prestatie !!
Oh lord won't you buy me...... en de toekomst mag wel wat moderner !
De Rooie Reus

Bericht door De Rooie Reus »

Een "gewone" fan zal altijd meedraaien ook als dat niet nodig is.
Als de temperatuur nog niet niet het schakelpunt van de thermoswitch bereikt heeft zal een elektrische fan niet gaan draaien.
Het lijkt me dan sowieso beter om na een heel end rijden, handmatig de elektrische fan nog even na te laten draaien als de motor uitgezet wordt zodat er toch nog gekoeld wordt.
Of is dat een misvatting?
In de toekomst zullen we nog vaak aan vroeger denken.
deutz

Bericht door deutz »

Dat ligt aan de temperatuur als je aan het einde van de rit bent, zit die aan de hoge kant
dan zou ik hem inderdaad even met lopende ;nakoelen; kan helemaal geen kwaad!
Ook beter voor een eventuele turbo om niet gelijk de motor stop te zetten, ook even na laten lopen!
gr.Jan.
Johannes

Bericht door Johannes »

Tijdens het rijden zal de rijwind de radiator koelen. Als dit niet voldoende is( bij stilstand in de file bijvoorbeeld of berg op)) zal het koelwater met een te hoge temperatuur de motor weer ingaan. Hierdoor zal de motor niet goed afkoelen en kan te heet worden. Dit te hete koelwater bereikt aan het eind de thermostaat en daarna de thermoswitch. Ondertussen wordt de motor nog heter omdat er niet gekoeld wordt. De tijd dat de ventilator het oververhitte koelwater zodanig heeft afgekoeld dat de oververhitte motor ook weer gekoeld wordt is behoorlijk lang. Hierdoor kan de situatie ontstaan dat de motor met intervallen steeds te heet wordt waardoor op den duur de koppakking het begeeft.
Ook zal de ventilator vaker dan nodig aanslaan, immers kan de thermoswitch niet beoordelen of de radiateur het water genoeg zou kunnen afkoelen en daarbij de ventilator niet nodig heeft.
Als bijvoorbeeld het water een temperatuur heeft van 92 graden zal de ventilator aanslaan, maar met deze temperatuur zal de radiateur in de meeste gevallen het zonder ventilator ook wel genoeg met behulp van de rijwind af kunnen koelen

Zit de thermoswitch in het midden van de radiator of onderaan dan zal deze eerder registreren dat er niet voldoende door de rijwind wordt gekoeld en bij een goed gekozen temperatuurschakelaar zal de ventilator dan ook eerder aanslaan. Hierdoor wordt voorkomen dat het temperatuurverschil tussen ingaand en uitgaand koelwater van de motor te hoog kan oplopen.
Ook zul je een betrouwbaardere uitlezing van de motorkoelwatertemperatuur krijgen. Je ziet eerder aankomen dat de koeling het niet bij kan houden omdat het koelwater langzamer heter wordt doordat de ventilator in een vroeger stadium al is gaan koelen.
Ook zal de ventilator ook niet onnodig aanslaan , het water is immers in de meeste gevallen al afgekoeld door de rijwind als het de thermoswitch passeert.

Bij bijna alle auto, zit de thermoswitch in of het midden of onderaan of zelfs beide.

Groet Pieter
DVIII

Bericht door DVIII »

mijn ervaring , niets is blijvend qua techniek , in mijn bescheiden (woonwerk) auto'tje zitten meerdere sensors die door de motormanagement worden geintrepeteerd , dus de inspuithoeveelheid de nakoeling en de bypass/circulatie pomp worden naar behoeven geschakeld , en dat is een simpel auto'tje . de auto's die ik had met minder geavanceerde techniek was het net even minder , maar "state of the art" in mijn eerste auto met Efan een fiat 127 (1979) werkte het met een simpele switch , die een vast vast differentiaal had. daar kan je nu niet meer mee aankomen.
Oh lord won't you buy me...... en de toekomst mag wel wat moderner !
Plaats reactie