OM616 startprobleem

Graag het type motor waarover het gaat vermelden!
Plaats reactie
Lester

OM616 startprobleem

Bericht door Lester »

Trefwoorden: Duratherm gloeistiften startmotor

Hallo!

Net het ene probleem verholpen.. Krijgt mijn oude lijk opeens last van startproblemen....

Ik heb een OM616 bj 81.
3 jaar geleden een durateherm gloeisysteem ingebouwd (echt een aanrader)

Van de week kon ik opeens niet meer starten. (start motor gaat moeizaam rond)
Uiteindelijk toch wel gestart, door lang door te starten en pompend gas te geven.
Motor rookt dan ff 5 minuten (onverbrande diesel)

Dacht toen het lijkt wel de accu..

1 uur gereden (met multimeter gecheckt of er voldoende laad spanning is en dat is 13,95 V )

Volgende dag motor koud, starten lukt niet.

Starthulp aangesloten en zelf daarmee luukt het moeizaam.

Motor waar laten worden enuitgezet en vervolgens start ie in 1 klap zonder te gloeien.

Heb toen de accu eruit gehaald, heb deze bij de Braezan laten controleren en het test apparaat gaf status slecht. Dus nieuwe 88ah accu gekocht.

Accu is volgens brezan 75 % vol, maar starten gaat nog steeds niet...

Nu denk ik mischien toch de gloeibougies, zijn ten slotte al 3 jaar oud.

Kun je die ook door meten???

Of weet iemand een andere oorzaak?

Alvast bedankt!

Groeten, Lester

ik hoop weer snel het asfalt onveilig te kunnen maken,,,, :lol:
Leo
Site Admin

Re: OM616 startprobleem

Bericht door Leo »

Lester schreef:Hallo!

Net het ene probleem verholpen.. Krijgt mijn oude lijk opeens last van startproblemen....
Altijd wat en nooit eens niks met die ouwe draaiorgels Lester.. :wink:
Brand maar los..:)
Lester schreef:Ik heb een OM616 bj 81.
3 jaar geleden een durateherm gloeisysteem ingebouwd (echt een aanrader)
Mij te duur en te ingewikkeld; vier 9 of 11Volts gloeistiften paralel schakelen en tot 10 tellen werkt net zo goed.
Ons bint zünnig.. 8)
Lester schreef:Van de week kon ik opeens niet meer starten. (start motor gaat moeizaam rond)
Ging de startmotor altijd al langzaam rond, of is dat plotseling gebeurt?
Als dát plotseling gebeurde zit ws dáár je probleem.
Laat dit ff weten, daarna ga ik er verder op in indien nodig.
Lees dit alvast maar: klik hier
Lester schreef:Uiteindelijk toch wel gestart, door lang door te starten en pompend gas te geven.
Pompend gas geven helpt bij een diesel-brandstofpomp niks.
Bij een benzine carburateur pomp je dan extra benzine op.
Bij een diesel zet je alleen de brandstofpomp open of dicht.
Lester schreef:Motor rookt dan ff 5 minuten (onverbrande diesel)
Dat klopt wel; je hebt zó veel brandstof in je motor gepompt, dat het je uitlaat ingelopen is.
Het duurt altijd ff voordat het helemaal wegverdampt of verbrand is.
Lester schreef:Dacht toen het lijkt wel de accu..
Zou ik óók heel ff denken, maarrr; een accu die slecht is, daar kun je niet zó lang mee doorstarten dat je de uitlaat vol brandstof pompt.. :wink:
Lester schreef:1 uur gereden (met multimeter gecheckt of er voldoende laad spanning is en dat is 13,95 V )
Das netjes, mag maximaal 14,25Volt zijn.
Lester schreef:Volgende dag motor koud, starten lukt niet.
Jammer dat je niet vóór het starten de accu-spanning gemeten hebt.
Ik heb hier beschreven hoe je kunt zien of je accu slecht / kapot is.
Lester schreef:Starthulp aangesloten en zelf daarmee lukt het moeizaam.
Draaide de startmotor toen óók nog moeizaam rond?
Lester schreef:Motor warm laten worden en uitgezet en vervolgens start ie in 1 klap zonder te gloeien.
Dan issie alvast niet errug slecht.
Een hele goeie 616 start nog met 30Gr Celcius zonder te gloeien.
Lester schreef:Heb toen de accu eruit gehaald, heb deze bij de Braezan laten controleren en het test apparaat gaf status slecht. Dus nieuwe 88ah accu gekocht.
Daar heb ik mijn vraagtekens bij..
Die wonderbaarlijke testapparaten van verkopers lijken maar 1 analyse te kunnen maken: SLECHT..
En vergeet niet dat je accu flink op z'n mieter gekregen had door dat langdurige starten, daar was ie nog lang niet van hersteld.
Een starthulp is wat de naam al zegt: slechts een hulp, de accu moet evengoed flink zijn best blijven doen.
Lester schreef:Accu is volgens brezan 75 % vol, maar starten gaat nog steeds niet...
jah, dát bedoelde ik hierboven; als je met die nieuwe accu naar een ander fillaal gegaan was, dan hadden ze 'm waarschijnlijk afgekeurd omdat ie maar 75% was..:wink:
Lester schreef:Nu denk ik mischien toch de gloeibougies, zijn ten slotte al 3 jaar oud.
ff afgezien van de draaisnelheid van je startmotor:
Alle vier je gloeistiften tegelijk naar z'n moer is eigenlijk onmogelijk.
En met 2 of 3 goeie stiften start ie óók nog gemakkelijk weg, zó koud is het nu ook weer niet.
Dán zou het eerder aan dat dure Duratherm regelkastje liggen, zodat de gloeistiften helemáál geen spanning krijgen.
En dat is gemakkelijk te meten op de aansluitpunten van de stiften, om je volgende vraag meteen gedeeltelijk te beantwoorden.
Gewoon ff je multimeter op de aansluitpunten ( en de andere kant van je multimeter op massa)van de gloeistiften zetten en de gloeiknop (of sleutel) in werking zetten.
Lester schreef:Kun je die ook door meten???
ja dus, zie boven.
En stuk voor stuk:
Demonteer de aansluitdraadjes van de gloeistiften.
Zet je multimeter op weerstand óf op de diode-doormeetstand ( ->| tekentje).
Maak met 1 kant van je meter goed contact met massa, en zet de andere kant op de aansluitpunten van de individuele gloeistiften.( eheuuuh, ik bedoel dus stuk voor stuk.. :? )
De stiften moeten nu allemaal ongeveer de zelfde waarde aanwijzen.
Als er 1 kapot is, geeft je multimeter geen waarde aan, die blijft dan gewoon in de ruststand staan.
Lester schreef:Of weet iemand een andere oorzaak?
Vanwege je hele goede probleemstelling heb ik er al een aantal op kunnen noemen.
Als iemand zó goed beschrijft wat er precies gebeurt, dan is het voor mij een plezier om antwoord te geven, mijn complimenten.
De truc bij technisch troubleshooting is niet zozeer het probleem vinden, maar het uitsluiten van andere mogelijke oorzaken.
En dat kan met jouw beschrijving heel goed.
Tis weer eens wat anders dan: "Hij doet ut nie, hellúúp.." 8)

Ik wacht even de draaisnelheid van je startmotor af.
Lester schreef:ik hoop weer snel het asfalt onveilig te kunnen maken,,,, :lol:
Dat zal wel lukken.. 8)

Met vriendelijke groet, Leo.:D
Laatst gewijzigd door Leo op 20 feb 2006, 07:25, 1 keer totaal gewijzigd.
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
Lester

Bedankt ga er mee aan de slag...

Bericht door Lester »

Leo,

Bedankt alvast hier heb ik wat aan! :idea: , Ik ga er van het weekend mee aan de slag. Als ik meer info heb, of als ik weet wat het is, laat ik het even weten.

Groeten, Lester
Lester

Startproblemen en weer de voorste krukaskeering....

Bericht door Lester »

Hallo,

Heeft iemand enig idee of startproblemen ook veroorzaakt kunnen worden door olielekkage bij de voorste krukaskeering? Heb deze 1 maand geleden vervangen en nu begint ie weer te lekken.

Daarnaast ook een oliedruppel aan het heveltje van de luchtinlaat (hangt er onder, dus lijkt het erop of er olie door mn luchtinlaat loopt.

Na alle tips van Leo opgevolgd te hebben, is er nog maar 1 ding dat ik niet getest heb en dat is of de startmoter voldoende vermogen levert.

Maar ben nu een beetje ontmoedigd door die olielekkage bij de krukaskeering, t begint er een beetje op te lijken of er grotere problemen aan de hand zijn... :cry:

Of zijn dit op zich staande problemen en als de startmotor het probleem is zou ie dan weer starten en hooguit olie lekken??? Dan kan ik tenminste nog ergens naar toe.

Bedankt alvast!

Lester
Leo
Site Admin

Re: Startproblemen en weer de voorste krukaskeering....

Bericht door Leo »

Lester schreef:Hallo,
Heeft iemand enig idee of startproblemen ook veroorzaakt kunnen worden door olielekkage bij de voorste krukaskeering? Heb deze 1 maand geleden vervangen en nu begint ie weer te lekken.
Hoi wederom Lester.:)
Ney, van een beetje lekkage gaat ie echt niet zwaarder draaien.
Lester schreef:Daarnaast ook een oliedruppel aan het heveltje van de luchtinlaat (hangt er onder, dus lijkt het erop of er olie door mn luchtinlaat loopt.
Niks bijzonders Lester, want je carterontluchting zit op je luchtfilter aangesloten.
Er zit wel een systeem in je kleppendeksel dat de olie moet tegenhouden, maar perfect werkt dat nooit.
En de damp bevat óók oliedeeltjes die vervolgens neerslaan op alles waar ze tegenaan botsen.
Na een tijdje is dat genoeg om echte druppels te vormen, en dan zie jij het in je inlaat.
Als ie weer draait moet je (als ie warm is) de dunne slang eens van je luchtfilter afhalen.
Dát is je carterontluchting.
Als daar een beschaafd walmpje uit komt, is er nog niks an de hand .
Maarrr, als daar flink druk op staat, én je dus meteen onder de oliespetters zit, dán kun je spreken van ernstige slijtage.
Lester schreef:Maar ben nu een beetje ontmoedigd door die olielekkage bij de krukaskeering, t begint er een beetje op te lijken of er grotere problemen aan de hand zijn... :cry:
Géééén paniek!!! :D
Als er weer eens een machinist of olieman bij me kwam klagen over die eeuwig lekkende Engelse motoren stuurde ik ze altijd weg met: "lekker makkelijk, zolang ie lekt zit er nog olie in, scheelt weer oliepeilen"... :wink:

Ik kan hier allerlei doemscenario's opschrijven, maar daar wordt je óók niet vrolijker van.
Het kan heel simpel zijn dat je de keerring niet goed gemonteerd hebt, of dat er door de vorige keerring een groefje in het loopvlak geslepen is.
Zo'n groefje vreet iedere mooie nieuwe keerring binnen de kortste keren op.
Kijk eerst je carterdruk maar na voordat je 'm naar de Hoogovens rijdt.
Lester schreef:Of zijn dit op zich staande problemen en als de startmotor het probleem is zou ie dan weer starten en hooguit olie lekken??? Dan kan ik tenminste nog ergens naar toe.
Ik zie het verband niet zo erg.
Een versleten motor draait bij het koudstarten idd moeilijker rond, maar dat slijten gaat niet van het éne op het andere moment.
En ook al is ie versleten, dan kun je daar nog lang genoeg mee draaien.
Hij zuipt alleen ff meer, en trekt niet meer zo snel op.
Enneuhh, de bedrading in je startmotor "slijt" óók, niets heeft de eeuwige jeugd.
Maar nogmaals: Geeeen paniek!!
Lees dat verhaal van Karogegro over die startmotor nog maar eens.
Zijn motor is helemaal op, maar hij start weer als een zonnetje, en kan nog jaren rijden.

Maar gezien jouw olieverbruik ( 0,8 liter/ 1000) én het zonder gloeien starten van een lauwwarme motor, zal het allemaal wel meevallen.. 8)

Gooi er maar een 9Volts ankertje in ( +/- €130,-), dan start ie alsof het zomer is.

Het is dat de meeste bussies in de winterstalling staan, maar anders had het hier geregend van de "niet starten" klachten want:

Ouwe techniek + Lage temperatuur = Vloeken.. :twisted:

Met onverslijtbaar vriendelijke groet, Leo.:D
Lester

hij doet t weer

Bericht door Lester »

Hallo, Goed nieuws! Vier nieuwe gloeibougies en hij doet t weer als vanouds. 1 van de vier gloeipluggen was kapot, de andere waren flink zwart en het puntje gecorrodeerd (groen zoals bij koper) of wit uitgeslagen.

Toch weer een hoop geleerrd wat het kan zijn. die startproblemen.

Mn olie ga ik in de gaten houden en die carter druk ga ik ook eens testen. Bedznkt voor de technische bijstand, ga morgen weer lekker het asfalt onveilig maken! Vroeg me alleen af of de reden dat ik zoveel roet op die gloeiers heb, is dat niet een kwestie van kleppen stellen en sowieso moet ik de dieselfilters nog vervangen. De pomp is 2,5 jaar geleden gereviseerd en afgesteld. of de verstuivers, maar dat moet je toch wel merken in de prestaties en die vallen echt niet tegen.

Groeten Lester.
Leo
Site Admin

Volgende patient :~)

Bericht door Leo »

Lester schreef:Hallo, Goed nieuws! Vier nieuwe gloeibougies en hij doet t weer als vanouds. 1 van de vier gloeipluggen was kapot, de andere waren flink zwart en het puntje gecorrodeerd (groen zoals bij koper) of wit uitgeslagen.
:D :D :D
Kijk, das mooi nieuws, nu nog even een beetje vorst afwachten om te zien of ie het dan ook nog red.
Zo niet, dan weet je in ieder geval wat je te doen staat..:wink:
Voorlopig was het dus weer eens een kleinigheidje, zoals gewoonlijk.. 8)
Wit uitgeslagen da's normaal, maar dat groene puntje kan ik niet thuisbrengen, of het moet zijn dat de gloeidraad door het stiftmateriaal heenkomt.
Lester schreef:Toch weer een hoop geleerd wat het kan zijn, die startproblemen.
Hij's fijn, heb ik me niet voor niks rot zitten typen.. :P
Lester schreef:Mn olie ga ik in de gaten houden en die carter druk ga ik ook eens testen. Bedankt voor de technische bijstand, ga morgen weer lekker het asfalt onveilig maken!
Zeker ff doen, graag gedaan enneuhh, rij voorzichtig.. :lol:
Lester schreef:Vroeg me alleen af of de reden dat ik zoveel roet op die gloeiers heb, is dat niet een kwestie van kleppen stellen en sowieso moet ik de dieselfilters nog vervangen. De pomp is 2,5 jaar geleden gereviseerd en afgesteld. of de verstuivers, maar dat moet je toch wel merken in de prestaties en die vallen echt niet tegen.
Kleppen stellen kan nooit geen kwaad, maar vuile filters geven geen roet in je motor.
Ik weet ook niet wat jij onder veel roet verstaat.
Ik heb nog nooit een schone gloeistift gezien..:wink:

Je zou je verstuiverdrukken eens kunnen laten controleren.
Die zakken in de loop van de tijd toch wel in omdat de veer een tikkie slapper wordt.
Dat merk je niet in de prestaties omdat het een heel langzaam proces is, je weet echt niet meer hoe snel hij 2,5 jaar geleden optrok...
Tenzij je het toen natuurlijk opgeschreven hebt..
Maar een beetje slechte verstuiver geeft ook rook als ie koud is, en zolang ie dat niet doet: lekker van af blijven.

Gereviseerde pomp is mooi, het eventueel vroeger zetten van een pomp is helemaal afhankelijk van de slijtage-toestand van de motor.

Les 1 van dieseltechniek: Als het goed draait, moet je er met je poten van af blijven.. (hoor wie het zegt.. :roll: )

Tot de volgende vorstperiode Lester.. grinnn..:twisted:

Met vriendelijke groet, Leo.:D
Plaats reactie