Lester schreef:Hallo!
Net het ene probleem verholpen.. Krijgt mijn oude lijk opeens last van startproblemen....
Altijd wat en nooit eens niks met die ouwe draaiorgels Lester..
Brand maar los..:)
Lester schreef:Ik heb een OM616 bj 81.
3 jaar geleden een durateherm gloeisysteem ingebouwd (echt een aanrader)
Mij te duur en te ingewikkeld; vier 9 of 11Volts gloeistiften paralel schakelen en tot 10 tellen werkt net zo goed.
Ons bint zünnig.. 8)
Lester schreef:Van de week kon ik opeens niet meer starten. (start motor gaat moeizaam rond)
Ging de startmotor altijd al langzaam rond, of is dat plotseling gebeurt?
Als dát plotseling gebeurde zit ws dáár je probleem.
Laat dit ff weten, daarna ga ik er verder op in indien nodig.
Lees dit alvast maar:
klik hier
Lester schreef:Uiteindelijk toch wel gestart, door lang door te starten en pompend gas te geven.
Pompend gas geven helpt bij een diesel-brandstofpomp niks.
Bij een benzine carburateur pomp je dan extra benzine op.
Bij een diesel zet je alleen de brandstofpomp open of dicht.
Lester schreef:Motor rookt dan ff 5 minuten (onverbrande diesel)
Dat klopt wel; je hebt zó veel brandstof in je motor gepompt, dat het je uitlaat ingelopen is.
Het duurt altijd ff voordat het helemaal wegverdampt of verbrand is.
Lester schreef:Dacht toen het lijkt wel de accu..
Zou ik óók heel ff denken, maarrr; een accu die slecht is, daar kun je niet zó lang mee doorstarten dat je de uitlaat vol brandstof pompt..
Lester schreef:1 uur gereden (met multimeter gecheckt of er voldoende laad spanning is en dat is 13,95 V )
Das netjes, mag maximaal 14,25Volt zijn.
Lester schreef:Volgende dag motor koud, starten lukt niet.
Jammer dat je niet vóór het starten de accu-spanning gemeten hebt.
Ik heb
hier beschreven hoe je kunt zien of je accu slecht / kapot is.
Lester schreef:Starthulp aangesloten en zelf daarmee lukt het moeizaam.
Draaide de startmotor toen óók nog moeizaam rond?
Lester schreef:Motor warm laten worden en uitgezet en vervolgens start ie in 1 klap zonder te gloeien.
Dan issie alvast niet errug slecht.
Een hele goeie 616 start nog met 30Gr Celcius zonder te gloeien.
Lester schreef:Heb toen de accu eruit gehaald, heb deze bij de Braezan laten controleren en het test apparaat gaf status slecht. Dus nieuwe 88ah accu gekocht.
Daar heb ik mijn vraagtekens bij..
Die wonderbaarlijke testapparaten van verkopers lijken maar 1 analyse te kunnen maken: SLECHT..
En vergeet niet dat je accu flink op z'n mieter gekregen had door dat langdurige starten, daar was ie nog lang niet van hersteld.
Een starthulp is wat de naam al zegt: slechts een hulp, de accu moet evengoed flink zijn best blijven doen.
Lester schreef:Accu is volgens brezan 75 % vol, maar starten gaat nog steeds niet...
jah, dát bedoelde ik hierboven; als je met die nieuwe accu naar een ander fillaal gegaan was, dan hadden ze 'm waarschijnlijk afgekeurd omdat ie maar 75% was..
Lester schreef:Nu denk ik mischien toch de gloeibougies, zijn ten slotte al 3 jaar oud.
ff afgezien van de draaisnelheid van je startmotor:
Alle vier je gloeistiften tegelijk naar z'n moer is eigenlijk onmogelijk.
En met 2 of 3 goeie stiften start ie óók nog gemakkelijk weg, zó koud is het nu ook weer niet.
Dán zou het eerder aan dat dure Duratherm regelkastje liggen, zodat de gloeistiften helemáál geen spanning krijgen.
En dat is gemakkelijk te meten op de aansluitpunten van de stiften, om je volgende vraag meteen gedeeltelijk te beantwoorden.
Gewoon ff je multimeter op de aansluitpunten ( en de andere kant van je multimeter op massa)van de gloeistiften zetten en de gloeiknop (of sleutel) in werking zetten.
Lester schreef:Kun je die ook door meten???
ja dus, zie boven.
En stuk voor stuk:
Demonteer de aansluitdraadjes van de gloeistiften.
Zet je multimeter op weerstand óf op de diode-doormeetstand ( ->| tekentje).
Maak met 1 kant van je meter goed contact met massa, en zet de andere kant op de aansluitpunten van de individuele gloeistiften.( eheuuuh, ik bedoel dus stuk voor stuk.. :? )
De stiften moeten nu allemaal ongeveer de zelfde waarde aanwijzen.
Als er 1 kapot is, geeft je multimeter geen waarde aan, die blijft dan gewoon in de ruststand staan.
Lester schreef:Of weet iemand een andere oorzaak?
Vanwege je hele goede probleemstelling heb ik er al een aantal op kunnen noemen.
Als iemand zó goed beschrijft wat er precies gebeurt, dan is het voor mij een plezier om antwoord te geven, mijn complimenten.
De truc bij technisch troubleshooting is niet zozeer het probleem vinden, maar het uitsluiten van andere mogelijke oorzaken.
En dat kan met jouw beschrijving heel goed.
Tis weer eens wat anders dan: "Hij doet ut nie, hellúúp.." 8)
Ik wacht even de draaisnelheid van je startmotor af.
Lester schreef:ik hoop weer snel het asfalt onveilig te kunnen maken,,,,

Dat zal wel lukken.. 8)
Met vriendelijke groet, Leo.:D
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.