Goeiedag medeliefhebbers,
Vraagje ik heb het elektrische schema van de 508 gedownload en die snap ik helemaal (bij onze nieuwe/ouwe lieve 508 zit alles zwaar door de war en start niet, vandaar voor een koopje gekocht).
Alleen ik wil daar het verdelingsrelais van bosch ( 0332002156, 12v75A) tussen plaatsen voor de HuisHoudAccu's (zodat die de startaccus niet leegtrekt), en dat staat niet in dat schema opgenomen.
Wie o Wie kan mij daarmee helpen?
Alvast onwijs bedankt
Alex
schema startrelais en verdelings relais
-
- Berichten: 2
- Lid geworden op: 26 sep 2014, 05:30
- paulv
- Berichten: 1753
- Lid geworden op: 23 jul 2006, 22:31
- Locatie: Saint Denis des Murs
Re: schema startrelais en verdelings relais
Ik zou zeggen, plaats een Victron Cyrix tussen de huishoudaccu's en de startaccu's. Schema te vinden bij Victron.
Zelf meen ik dat dat beter is dan een scheidingsrelais aangestuurd door de D+.
Op de schema's van de 508 zul je hierover niets vinden, dat is altijd eigenbouw.
Groeten, Paul
Zelf meen ik dat dat beter is dan een scheidingsrelais aangestuurd door de D+.
Op de schema's van de 508 zul je hierover niets vinden, dat is altijd eigenbouw.
Groeten, Paul
Bezoek altijd welkom!
-
- Berichten: 2
- Lid geworden op: 26 sep 2014, 05:30
Re: schema startrelais en verdelings relais
Ok maar dit relais van bosch is ook gewoon goed dus waarom zou ik die cyrix halen?
- paulv
- Berichten: 1753
- Lid geworden op: 23 jul 2006, 22:31
- Locatie: Saint Denis des Murs
Re: schema startrelais en verdelings relais
Als je PV panelen hebt/monteert zorgt de Cyrix dat ook je startaccu geladen wordt.
Ook in de stalling hoef je maar of de startaccu of de HH accu op een druppellader aan te sluiten en beiden blijven vol. Volle accu's gaan veel langer mee.
Groeten, Paul
Ook in de stalling hoef je maar of de startaccu of de HH accu op een druppellader aan te sluiten en beiden blijven vol. Volle accu's gaan veel langer mee.
Groeten, Paul
Bezoek altijd welkom!
- Anton
- Berichten: 2756
- Lid geworden op: 17 okt 2005, 12:27
- Locatie: Hengelo ov
Re: schema startrelais en verdelings relais
Hoi,
Ik begrijp dat je op 24 volt start en 12 volt je boordspanning is?
Het relais sluit je aan op de + van de accu die zichtbaar aan massa ligt
De ander accu gaat direct na het startrelais die word dan in serie gezet, in rust staan ze parallel en worden zo opgeladen.
Groet Anton
Ik begrijp dat je op 24 volt start en 12 volt je boordspanning is?
Het relais sluit je aan op de + van de accu die zichtbaar aan massa ligt
De ander accu gaat direct na het startrelais die word dan in serie gezet, in rust staan ze parallel en worden zo opgeladen.
Groet Anton
Re: schema startrelais en verdelings relais
Hallo Flex
Die D+ aansluiten doe je zo;

Een elektronisch scheidingsrelais reageert op de laadspanning van de dynamo en schakelt zichzelf in en uit.
Je hoeft er geen draad vanaf D+ voor aan te leggen.
http://www.victronenergy.nl/upload/docu ... 30A-NL.pdf
Groeten Pieter
Die D+ aansluiten doe je zo;

Een elektronisch scheidingsrelais reageert op de laadspanning van de dynamo en schakelt zichzelf in en uit.
Je hoeft er geen draad vanaf D+ voor aan te leggen.
http://www.victronenergy.nl/upload/docu ... 30A-NL.pdf
Groeten Pieter
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten