Versnellingsbak olie

Alles m.b.t. de dragende delen van het voertuig, alsmede versnellingsbak, koppeling, aandrijfas en differentieel.
henryb

Versnellingsbak olie

Bericht door henryb »

Ik heb onlangs de versnellingsbak olie ververst, die heb ik als volgt gedaan. Eerst natuurlijk leeg laten lopen en daarna met een bidonflesje net zolang boven olie erbij gegooid tot het eruit begon te stromen. Daarna heb ik snel de plug erop geschroefd. Nu zie ik in het vloeistoffen overzicht dat er 3.4 liter olie in de versnellingsbak gaat. Naar mijn idee heb ik er net wat meer ingegooid. Moet ik de plug erboven uithalen en de olie die er vanzelf uitstroomt, uit laten stromen?

Probleem is nu dus dat de versnelling soms een beetje in zijn 1 vast blijft zitten (moet extra kracht zetten om em uit zijn 1 te krijgen) en wat lastiger in zijn 2 gaat. Dit speelt niet meer als ik er een tijdje in rij.
Gebruikersavatar
Bert Steenhuis
Berichten: 179
Lid geworden op: 16 dec 2004, 19:25
Locatie: Assen
Contacteer:

Re:Versnellingsbak olie

Bericht door Bert Steenhuis »

Hallo Henryb,

Antw. is ja, uit laten lopen dus, zoals je omschrijft dan zit er de juiste hoeveelheid in.

Groeten Bert Steenhuis.
Als iets te mooi lijkt om waar te zijn dan is het dat ook.

Onze WEB-LOG is weer bijgewert 31 mei 2008
http://mercedes508.web-log.nl/
henryb

Bericht door henryb »

ok maar toen ik de plug er in 1e instantie uithaalde toen stroomde er al gelijk olie uit, dus toen zat er dus al teveel in...
raymond
Berichten: 8
Lid geworden op: 25 dec 2005, 22:04
Locatie: Amsterdam

Bericht door raymond »

hallo ik was eigenlijk op zoek naar wat voor olie er in een versnellingsbak gaat toen ik hier belande :idea:
ikheb zelf een hanomag uit 72 en om615 motor
naar mijn weten is het beter om bij te vullen dan verversen vanwege het slijpsel wat er in zit [goed v.d. bak]
alleen is dan het probleem dat je zeker weet wat voor soort olie
er zijn er dacht ik 2 en die werken elkaar tegen
henryb

Bericht door henryb »

dat slijpsel wil je er toch juist niet in hebben? :S

ik heb overigens nog steeds dat probleem dat hij in zijn 1 (nou ja eigenlijk de 2) vast blijft zitten als ik er net in rij, en dat ie ook lastig in zijn 2 gaat, waarschijnlijk door het trillen van de bak ...

misschien toch maar weer bijvullen? :S
Gebruikersavatar
De Boer
Berichten: 20
Lid geworden op: 10 mar 2005, 20:47
Locatie: Kerkenveld

Bericht door De Boer »

Hallo schakelaars,

Het probleem van HenryB heb ik namelijk ook.
Heb voor een paar jaar terug nieuwe olie in de bak gedaan en gehoopt dat het schakelen vanzelf beter zou gaan,maar niet dus.
Gezien dat ik de eerste vesnelling bijna nooit gebruik en hij het perfect doet als de bak warm is,heb ik zoiets van prima toch.
Toen de bak werd afgetapt kwam er rode olie uit, schijnt automatenbak olie te zijn, heb ik er Brezan olie in gedaan GL5 80W90.
Bij de oude olie schakelde hij wel goed , dat was dunne olie.
Maar het leek mij beter gewoon orginele olie te gebruiken dan dunnere olie.

Gegroet Albert
Gebruikersavatar
Jeroen_Hanomaf
Berichten: 1646
Lid geworden op: 07 dec 2004, 21:16
Locatie: Het mooie West Friesland
Contacteer:

Bericht door Jeroen_Hanomaf »

De Boer schreef:Toen de bak werd afgetapt kwam er rode olie uit, schijnt automatenbak olie te zijn, heb ik er Brezan olie in gedaan GL5 80W90.
Bij de oude olie schakelde hij wel goed , dat was dunne olie.
Als je het 'Schmierplan und Wartungsplan' onder het kopje 'documentatie' download, kun je zien er er origineel ATF in zit.

[edit] Linkje: http://www.dubbellucht.nl/downloads/doc ... 40-F55.pdf
Hier staat ook de info die Raymond zoekt en de intervallen.

Groetjes
Jeroen
In aanbouw: Volkswagen LT46 2,8TDI (ex-servicebus fa. Gebr. Van Kessel)
~~ ervaring is kennis die je opdoet, nadat je het nodig had!~~
henryb

Bericht door henryb »

dus ik moet ATF olie in mijn OM314 gooien???? :S
Gebruikersavatar
Jeroen_Hanomaf
Berichten: 1646
Lid geworden op: 07 dec 2004, 21:16
Locatie: Het mooie West Friesland
Contacteer:

Bericht door Jeroen_Hanomaf »

henryb schreef:dus ik moet ATF olie in mijn OM314 gooien???? :S
Daar zou ik het niet in gooien, maar in de bak hoort ATF. In recentere documentatie staat specifiek: ATF versnellingsbakolie, Type A, Suffix A.

Groetjes
Jeroen
In aanbouw: Volkswagen LT46 2,8TDI (ex-servicebus fa. Gebr. Van Kessel)
~~ ervaring is kennis die je opdoet, nadat je het nodig had!~~
henryb

Bericht door henryb »

Nou even bij de Brezan geweest, maar daar kenden ze deze benaming niet... Heb in de schappen zitten neuzen en heb daar wel deze gezien
Kroon ATF II-D olie, suffix A (voldoet aan de GM-Dexton II en Suffix A specificaties) Ziet er uit als een generieke olie als ik de achterkant lees. Moet ik deze nemen??

*edit* nou zie het al, tis niet de goede .. jammer dat ze daar niet ff kunnen zeggen :S
Gebruikersavatar
Jeroen_Hanomaf
Berichten: 1646
Lid geworden op: 07 dec 2004, 21:16
Locatie: Het mooie West Friesland
Contacteer:

Bericht door Jeroen_Hanomaf »

Hoi Henry,

Je zou even bij de MB dealer kunnen navragen wat zij erin doen en daar olie kopen als het prijsverschil niet al te groot is. Mijn ervaring is dat dat in het geval van olie vaak wel meevalt.

Groeten
Jeroen
In aanbouw: Volkswagen LT46 2,8TDI (ex-servicebus fa. Gebr. Van Kessel)
~~ ervaring is kennis die je opdoet, nadat je het nodig had!~~
Gebruikersavatar
Anton
Berichten: 2756
Lid geworden op: 17 okt 2005, 12:27
Locatie: Hengelo ov

Bericht door Anton »

Hoi,

Onderstaand kun je ook je vraag voorleggen , ze hebben altijd een antwoord!

Groet Anton

Kroon Oil
Dollegoorweg 15
7602EC Almelo [kaart]
Tel: 0546 818165
> http://www.kroon-oil.nl
> info@kroon-oil.nl
Kwestie van gas geven......


Afbeelding
Gebruikersavatar
GerardM
Berichten: 778
Lid geworden op: 06 dec 2004, 22:55
Locatie: Maastricht
Contacteer:

Bericht door GerardM »

Mooie site van Kroon, gewoon je voertuig intypen en je weet welke olie er in gaat, handig !
Dus wat zeggen ze voor de L508D handgeschakelde versnellingsbak: toch weer die ATF-A ... :?

Olie ze,

Gerard
Gebruikersavatar
Jeroen_Hanomaf
Berichten: 1646
Lid geworden op: 07 dec 2004, 21:16
Locatie: Het mooie West Friesland
Contacteer:

Bericht door Jeroen_Hanomaf »

GerardM schreef:Dus wat zeggen ze voor de L508D handgeschakelde versnellingsbak: toch weer die ATF-A ... :?
Wat is daar zo vreemd aan? Zo'n olieleverancier neemt de norm/voorschriften van de fabrikant over, omdat die het beste weet wat voor olie geschikt is.

Als je trouwens kijkt bij ATF-A zie je dat daar in de omschrijving van de toepassingen geen koppelomvormer bij staat, terwijl die er bij ATF-2D wel bij staat. ATF-A daarintegen is ook voor semi-automatische versnellingsbakken terwijl dat bij ATF-2D weer niet vermeld staat.

Groetjes
Jeroen
In aanbouw: Volkswagen LT46 2,8TDI (ex-servicebus fa. Gebr. Van Kessel)
~~ ervaring is kennis die je opdoet, nadat je het nodig had!~~
henryb

Bericht door henryb »

ik heb vanochtend de olie gewisseld met ATF A en de problemen zijn nu opgelost.. Schakelt als een zonnetje :)
Gebruikersavatar
Jeroen_Hanomaf
Berichten: 1646
Lid geworden op: 07 dec 2004, 21:16
Locatie: Het mooie West Friesland
Contacteer:

Bericht door Jeroen_Hanomaf »

Mooi! :)

Wat een beetje olie al niet kan doen...

Groetjes
Jeroen
In aanbouw: Volkswagen LT46 2,8TDI (ex-servicebus fa. Gebr. Van Kessel)
~~ ervaring is kennis die je opdoet, nadat je het nodig had!~~
Gebruikersavatar
De Boer
Berichten: 20
Lid geworden op: 10 mar 2005, 20:47
Locatie: Kerkenveld

Bericht door De Boer »

[quote="henryb"]ik heb vanochtend de olie gewisseld met ATF A en de problemen zijn nu opgelost.. Schakelt als een zonnetje :)[/quote]


Dus toch ook maar aftappen en AFT er in.
Voor de cardan wordt daar ook AFT voor gebruikt?

Albert
Gebruikersavatar
Jeroen_Hanomaf
Berichten: 1646
Lid geworden op: 07 dec 2004, 21:16
Locatie: Het mooie West Friesland
Contacteer:

Bericht door Jeroen_Hanomaf »

Als je het 'Schmierplan und Wartungsplan' onder het kopje 'documentatie' download, kun je zien er er origineel ATF in zit.

[edit] Linkje: http://www.dubbellucht.nl/downloads/doc ... 40-F55.pdf
Hier staat ook de info die Raymond zoekt en de intervallen.

Groetjes
Jeroen
In aanbouw: Volkswagen LT46 2,8TDI (ex-servicebus fa. Gebr. Van Kessel)
~~ ervaring is kennis die je opdoet, nadat je het nodig had!~~
raymond
Berichten: 8
Lid geworden op: 25 dec 2005, 22:04
Locatie: Amsterdam

Bericht door raymond »

ik heb ook het smeer schema gelezen
en dan gaat het olie verversen gepaart met het aantal km.
hoe zit het dan met dat slijpsel in de versnellingsbak
ik begreep dat dat goed was of is dat per monteur verschillend
:twisted:
Gebruikersavatar
Jeroen_Hanomaf
Berichten: 1646
Lid geworden op: 07 dec 2004, 21:16
Locatie: Het mooie West Friesland
Contacteer:

Bericht door Jeroen_Hanomaf »

Voor mij een beetje glad ijs omdat ik ook maar amateur-knutselaar ben, maar....:

Mijn Renault 9 volgens boekje: bak elke 50.000 verversen
Mijn vorige baas' Opel Rekord diesel volgens boekje: nooit verversen.

Ik zeg altijd maar: als de fabrikant een bepaalde oliesoort en/of verversingstermijn voorschrijft (of juist niet!) waarom dat dan niet aanhouden?

Groeten
Jeroen
In aanbouw: Volkswagen LT46 2,8TDI (ex-servicebus fa. Gebr. Van Kessel)
~~ ervaring is kennis die je opdoet, nadat je het nodig had!~~
henryb

Bericht door henryb »

raymond schreef:ik heb ook het smeer schema gelezen
en dan gaat het olie verversen gepaart met het aantal km.
hoe zit het dan met dat slijpsel in de versnellingsbak
ik begreep dat dat goed was of is dat per monteur verschillend
:twisted:
ik kan dat er helemaal niet uithalen :( is dat dat duitse smeerschema? na hoeveel km moet ik de olie dan weer verversen??
Gebruikersavatar
Jeroen_Hanomaf
Berichten: 1646
Lid geworden op: 07 dec 2004, 21:16
Locatie: Het mooie West Friesland
Contacteer:

Bericht door Jeroen_Hanomaf »

Dit staat ook in het schema:

Zoek in de schematische tekening van het chassis de versnellingsbak (Getriebe) en volg de pijl naar het symbool.

Boven het vernellingsbaksymbool zie je 2 druppels: 1 met een streepje, volgens de legenda betekend dit niveau controleren. Erachter zie je 2 letters. Op pagina 3 en 4 in het midden zie je wat deze letters betekenen. Je moet het 2e tabelletje hebben, het eerste is alleen voor het inrijden.

Het druppeltje betekend olie vervangen en ook hier staan weer 2 letters achter. Volgens het schema elke 20.000 vervangen. Misschien was de kwaliteit olie van 30 jaar geleden minder.

Ik hoop dat het zo wat duidelijker is?

Groetjes
Jeroen
In aanbouw: Volkswagen LT46 2,8TDI (ex-servicebus fa. Gebr. Van Kessel)
~~ ervaring is kennis die je opdoet, nadat je het nodig had!~~
henryb

Bericht door henryb »

ok dan dankjewel voor de uitleg ..

ga dat schema maar es een keer helemaal vertalen ofzo, want dat technische duits blijft een soort algebra
raymond
Berichten: 8
Lid geworden op: 25 dec 2005, 22:04
Locatie: Amsterdam

Bericht door raymond »

ja
maar misschien zie je het beter als je het uuit print
het staat op pag. 4 wartungdienst en daar een schema onder
van bandenspanning tot z :shock:
metdat olie gebeuren suffix a en zo kon ik ook niet zo makkelijk vinden
maar de aanhouder wint :wink:

dit is dus een antw. op 3 reacties terug kom er net achter dat er nog een pag. bij zit
sorry
mooi spul he
Gebruikersavatar
Jeroen_Hanomaf
Berichten: 1646
Lid geworden op: 07 dec 2004, 21:16
Locatie: Het mooie West Friesland
Contacteer:

Bericht door Jeroen_Hanomaf »

@Henry: Je kunt ook het schema van de F45-F86 downloaden, dit gebruikt dezelfde layout en symbolen maar deze is wel in het Nederlands. De onderhoudsinformatie is natuurlijk niet bruikbaar voor de MB's maar het vertaalwerk is in elk geval al gedaan.

@Raymond: Succes, als je nog vragen hebt zie ik het wel!

Groeten
Jeroen
In aanbouw: Volkswagen LT46 2,8TDI (ex-servicebus fa. Gebr. Van Kessel)
~~ ervaring is kennis die je opdoet, nadat je het nodig had!~~
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 1 gast