Versnellingsbak olie
Versnellingsbak olie
Ik heb onlangs de versnellingsbak olie ververst, die heb ik als volgt gedaan. Eerst natuurlijk leeg laten lopen en daarna met een bidonflesje net zolang boven olie erbij gegooid tot het eruit begon te stromen. Daarna heb ik snel de plug erop geschroefd. Nu zie ik in het vloeistoffen overzicht dat er 3.4 liter olie in de versnellingsbak gaat. Naar mijn idee heb ik er net wat meer ingegooid. Moet ik de plug erboven uithalen en de olie die er vanzelf uitstroomt, uit laten stromen?
Probleem is nu dus dat de versnelling soms een beetje in zijn 1 vast blijft zitten (moet extra kracht zetten om em uit zijn 1 te krijgen) en wat lastiger in zijn 2 gaat. Dit speelt niet meer als ik er een tijdje in rij.
Probleem is nu dus dat de versnelling soms een beetje in zijn 1 vast blijft zitten (moet extra kracht zetten om em uit zijn 1 te krijgen) en wat lastiger in zijn 2 gaat. Dit speelt niet meer als ik er een tijdje in rij.
- Bert Steenhuis
- Berichten: 179
- Lid geworden op: 16 dec 2004, 19:25
- Locatie: Assen
- Contacteer:
Re:Versnellingsbak olie
Hallo Henryb,
Antw. is ja, uit laten lopen dus, zoals je omschrijft dan zit er de juiste hoeveelheid in.
Groeten Bert Steenhuis.
Antw. is ja, uit laten lopen dus, zoals je omschrijft dan zit er de juiste hoeveelheid in.
Groeten Bert Steenhuis.
Als iets te mooi lijkt om waar te zijn dan is het dat ook.
Onze WEB-LOG is weer bijgewert 31 mei 2008
http://mercedes508.web-log.nl/
Onze WEB-LOG is weer bijgewert 31 mei 2008
http://mercedes508.web-log.nl/
-
- Berichten: 8
- Lid geworden op: 25 dec 2005, 22:04
- Locatie: Amsterdam
hallo ik was eigenlijk op zoek naar wat voor olie er in een versnellingsbak gaat toen ik hier belande
ikheb zelf een hanomag uit 72 en om615 motor
naar mijn weten is het beter om bij te vullen dan verversen vanwege het slijpsel wat er in zit [goed v.d. bak]
alleen is dan het probleem dat je zeker weet wat voor soort olie
er zijn er dacht ik 2 en die werken elkaar tegen

ikheb zelf een hanomag uit 72 en om615 motor
naar mijn weten is het beter om bij te vullen dan verversen vanwege het slijpsel wat er in zit [goed v.d. bak]
alleen is dan het probleem dat je zeker weet wat voor soort olie
er zijn er dacht ik 2 en die werken elkaar tegen
- De Boer
- Berichten: 20
- Lid geworden op: 10 mar 2005, 20:47
- Locatie: Kerkenveld
Hallo schakelaars,
Het probleem van HenryB heb ik namelijk ook.
Heb voor een paar jaar terug nieuwe olie in de bak gedaan en gehoopt dat het schakelen vanzelf beter zou gaan,maar niet dus.
Gezien dat ik de eerste vesnelling bijna nooit gebruik en hij het perfect doet als de bak warm is,heb ik zoiets van prima toch.
Toen de bak werd afgetapt kwam er rode olie uit, schijnt automatenbak olie te zijn, heb ik er Brezan olie in gedaan GL5 80W90.
Bij de oude olie schakelde hij wel goed , dat was dunne olie.
Maar het leek mij beter gewoon orginele olie te gebruiken dan dunnere olie.
Gegroet Albert
Het probleem van HenryB heb ik namelijk ook.
Heb voor een paar jaar terug nieuwe olie in de bak gedaan en gehoopt dat het schakelen vanzelf beter zou gaan,maar niet dus.
Gezien dat ik de eerste vesnelling bijna nooit gebruik en hij het perfect doet als de bak warm is,heb ik zoiets van prima toch.
Toen de bak werd afgetapt kwam er rode olie uit, schijnt automatenbak olie te zijn, heb ik er Brezan olie in gedaan GL5 80W90.
Bij de oude olie schakelde hij wel goed , dat was dunne olie.
Maar het leek mij beter gewoon orginele olie te gebruiken dan dunnere olie.
Gegroet Albert
- Jeroen_Hanomaf
- Berichten: 1646
- Lid geworden op: 07 dec 2004, 21:16
- Locatie: Het mooie West Friesland
- Contacteer:
Als je het 'Schmierplan und Wartungsplan' onder het kopje 'documentatie' download, kun je zien er er origineel ATF in zit.De Boer schreef:Toen de bak werd afgetapt kwam er rode olie uit, schijnt automatenbak olie te zijn, heb ik er Brezan olie in gedaan GL5 80W90.
Bij de oude olie schakelde hij wel goed , dat was dunne olie.
[edit] Linkje: http://www.dubbellucht.nl/downloads/doc ... 40-F55.pdf
Hier staat ook de info die Raymond zoekt en de intervallen.
Groetjes
Jeroen
In aanbouw: Volkswagen LT46 2,8TDI (ex-servicebus fa. Gebr. Van Kessel)
~~ ervaring is kennis die je opdoet, nadat je het nodig had!~~
~~ ervaring is kennis die je opdoet, nadat je het nodig had!~~
- Jeroen_Hanomaf
- Berichten: 1646
- Lid geworden op: 07 dec 2004, 21:16
- Locatie: Het mooie West Friesland
- Contacteer:
Daar zou ik het niet in gooien, maar in de bak hoort ATF. In recentere documentatie staat specifiek: ATF versnellingsbakolie, Type A, Suffix A.henryb schreef:dus ik moet ATF olie in mijn OM314 gooien???? :S
Groetjes
Jeroen
In aanbouw: Volkswagen LT46 2,8TDI (ex-servicebus fa. Gebr. Van Kessel)
~~ ervaring is kennis die je opdoet, nadat je het nodig had!~~
~~ ervaring is kennis die je opdoet, nadat je het nodig had!~~
Nou even bij de Brezan geweest, maar daar kenden ze deze benaming niet... Heb in de schappen zitten neuzen en heb daar wel deze gezien
Kroon ATF II-D olie, suffix A (voldoet aan de GM-Dexton II en Suffix A specificaties) Ziet er uit als een generieke olie als ik de achterkant lees. Moet ik deze nemen??
*edit* nou zie het al, tis niet de goede .. jammer dat ze daar niet ff kunnen zeggen :S
Kroon ATF II-D olie, suffix A (voldoet aan de GM-Dexton II en Suffix A specificaties) Ziet er uit als een generieke olie als ik de achterkant lees. Moet ik deze nemen??
*edit* nou zie het al, tis niet de goede .. jammer dat ze daar niet ff kunnen zeggen :S
- Jeroen_Hanomaf
- Berichten: 1646
- Lid geworden op: 07 dec 2004, 21:16
- Locatie: Het mooie West Friesland
- Contacteer:
Hoi Henry,
Je zou even bij de MB dealer kunnen navragen wat zij erin doen en daar olie kopen als het prijsverschil niet al te groot is. Mijn ervaring is dat dat in het geval van olie vaak wel meevalt.
Groeten
Jeroen
Je zou even bij de MB dealer kunnen navragen wat zij erin doen en daar olie kopen als het prijsverschil niet al te groot is. Mijn ervaring is dat dat in het geval van olie vaak wel meevalt.
Groeten
Jeroen
In aanbouw: Volkswagen LT46 2,8TDI (ex-servicebus fa. Gebr. Van Kessel)
~~ ervaring is kennis die je opdoet, nadat je het nodig had!~~
~~ ervaring is kennis die je opdoet, nadat je het nodig had!~~
- Anton
- Berichten: 2756
- Lid geworden op: 17 okt 2005, 12:27
- Locatie: Hengelo ov
Hoi,
Onderstaand kun je ook je vraag voorleggen , ze hebben altijd een antwoord!
Groet Anton
Kroon Oil
Dollegoorweg 15
7602EC Almelo [kaart]
Tel: 0546 818165
> http://www.kroon-oil.nl
> info@kroon-oil.nl
Onderstaand kun je ook je vraag voorleggen , ze hebben altijd een antwoord!
Groet Anton
Kroon Oil
Dollegoorweg 15
7602EC Almelo [kaart]
Tel: 0546 818165
> http://www.kroon-oil.nl
> info@kroon-oil.nl
- GerardM
- Berichten: 778
- Lid geworden op: 06 dec 2004, 22:55
- Locatie: Maastricht
- Contacteer:
- Jeroen_Hanomaf
- Berichten: 1646
- Lid geworden op: 07 dec 2004, 21:16
- Locatie: Het mooie West Friesland
- Contacteer:
Wat is daar zo vreemd aan? Zo'n olieleverancier neemt de norm/voorschriften van de fabrikant over, omdat die het beste weet wat voor olie geschikt is.GerardM schreef:Dus wat zeggen ze voor de L508D handgeschakelde versnellingsbak: toch weer die ATF-A ... :?
Als je trouwens kijkt bij ATF-A zie je dat daar in de omschrijving van de toepassingen geen koppelomvormer bij staat, terwijl die er bij ATF-2D wel bij staat. ATF-A daarintegen is ook voor semi-automatische versnellingsbakken terwijl dat bij ATF-2D weer niet vermeld staat.
Groetjes
Jeroen
In aanbouw: Volkswagen LT46 2,8TDI (ex-servicebus fa. Gebr. Van Kessel)
~~ ervaring is kennis die je opdoet, nadat je het nodig had!~~
~~ ervaring is kennis die je opdoet, nadat je het nodig had!~~
- Jeroen_Hanomaf
- Berichten: 1646
- Lid geworden op: 07 dec 2004, 21:16
- Locatie: Het mooie West Friesland
- Contacteer:
- De Boer
- Berichten: 20
- Lid geworden op: 10 mar 2005, 20:47
- Locatie: Kerkenveld
- Jeroen_Hanomaf
- Berichten: 1646
- Lid geworden op: 07 dec 2004, 21:16
- Locatie: Het mooie West Friesland
- Contacteer:
Als je het 'Schmierplan und Wartungsplan' onder het kopje 'documentatie' download, kun je zien er er origineel ATF in zit.
[edit] Linkje: http://www.dubbellucht.nl/downloads/doc ... 40-F55.pdf
Hier staat ook de info die Raymond zoekt en de intervallen.
Groetjes
Jeroen
[edit] Linkje: http://www.dubbellucht.nl/downloads/doc ... 40-F55.pdf
Hier staat ook de info die Raymond zoekt en de intervallen.
Groetjes
Jeroen
In aanbouw: Volkswagen LT46 2,8TDI (ex-servicebus fa. Gebr. Van Kessel)
~~ ervaring is kennis die je opdoet, nadat je het nodig had!~~
~~ ervaring is kennis die je opdoet, nadat je het nodig had!~~
-
- Berichten: 8
- Lid geworden op: 25 dec 2005, 22:04
- Locatie: Amsterdam
- Jeroen_Hanomaf
- Berichten: 1646
- Lid geworden op: 07 dec 2004, 21:16
- Locatie: Het mooie West Friesland
- Contacteer:
Voor mij een beetje glad ijs omdat ik ook maar amateur-knutselaar ben, maar....:
Mijn Renault 9 volgens boekje: bak elke 50.000 verversen
Mijn vorige baas' Opel Rekord diesel volgens boekje: nooit verversen.
Ik zeg altijd maar: als de fabrikant een bepaalde oliesoort en/of verversingstermijn voorschrijft (of juist niet!) waarom dat dan niet aanhouden?
Groeten
Jeroen
Mijn Renault 9 volgens boekje: bak elke 50.000 verversen
Mijn vorige baas' Opel Rekord diesel volgens boekje: nooit verversen.
Ik zeg altijd maar: als de fabrikant een bepaalde oliesoort en/of verversingstermijn voorschrijft (of juist niet!) waarom dat dan niet aanhouden?
Groeten
Jeroen
In aanbouw: Volkswagen LT46 2,8TDI (ex-servicebus fa. Gebr. Van Kessel)
~~ ervaring is kennis die je opdoet, nadat je het nodig had!~~
~~ ervaring is kennis die je opdoet, nadat je het nodig had!~~
ik kan dat er helemaal niet uithalen :( is dat dat duitse smeerschema? na hoeveel km moet ik de olie dan weer verversen??raymond schreef:ik heb ook het smeer schema gelezen
en dan gaat het olie verversen gepaart met het aantal km.
hoe zit het dan met dat slijpsel in de versnellingsbak
ik begreep dat dat goed was of is dat per monteur verschillend
:twisted:
- Jeroen_Hanomaf
- Berichten: 1646
- Lid geworden op: 07 dec 2004, 21:16
- Locatie: Het mooie West Friesland
- Contacteer:
Dit staat ook in het schema:
Zoek in de schematische tekening van het chassis de versnellingsbak (Getriebe) en volg de pijl naar het symbool.
Boven het vernellingsbaksymbool zie je 2 druppels: 1 met een streepje, volgens de legenda betekend dit niveau controleren. Erachter zie je 2 letters. Op pagina 3 en 4 in het midden zie je wat deze letters betekenen. Je moet het 2e tabelletje hebben, het eerste is alleen voor het inrijden.
Het druppeltje betekend olie vervangen en ook hier staan weer 2 letters achter. Volgens het schema elke 20.000 vervangen. Misschien was de kwaliteit olie van 30 jaar geleden minder.
Ik hoop dat het zo wat duidelijker is?
Groetjes
Jeroen
Zoek in de schematische tekening van het chassis de versnellingsbak (Getriebe) en volg de pijl naar het symbool.
Boven het vernellingsbaksymbool zie je 2 druppels: 1 met een streepje, volgens de legenda betekend dit niveau controleren. Erachter zie je 2 letters. Op pagina 3 en 4 in het midden zie je wat deze letters betekenen. Je moet het 2e tabelletje hebben, het eerste is alleen voor het inrijden.
Het druppeltje betekend olie vervangen en ook hier staan weer 2 letters achter. Volgens het schema elke 20.000 vervangen. Misschien was de kwaliteit olie van 30 jaar geleden minder.
Ik hoop dat het zo wat duidelijker is?
Groetjes
Jeroen
In aanbouw: Volkswagen LT46 2,8TDI (ex-servicebus fa. Gebr. Van Kessel)
~~ ervaring is kennis die je opdoet, nadat je het nodig had!~~
~~ ervaring is kennis die je opdoet, nadat je het nodig had!~~
-
- Berichten: 8
- Lid geworden op: 25 dec 2005, 22:04
- Locatie: Amsterdam
ja
maar misschien zie je het beter als je het uuit print
het staat op pag. 4 wartungdienst en daar een schema onder
van bandenspanning tot z :shock:
metdat olie gebeuren suffix a en zo kon ik ook niet zo makkelijk vinden
maar de aanhouder wint
dit is dus een antw. op 3 reacties terug kom er net achter dat er nog een pag. bij zit
sorry
mooi spul he
maar misschien zie je het beter als je het uuit print
het staat op pag. 4 wartungdienst en daar een schema onder
van bandenspanning tot z :shock:
metdat olie gebeuren suffix a en zo kon ik ook niet zo makkelijk vinden
maar de aanhouder wint

dit is dus een antw. op 3 reacties terug kom er net achter dat er nog een pag. bij zit
sorry
mooi spul he
- Jeroen_Hanomaf
- Berichten: 1646
- Lid geworden op: 07 dec 2004, 21:16
- Locatie: Het mooie West Friesland
- Contacteer:
@Henry: Je kunt ook het schema van de F45-F86 downloaden, dit gebruikt dezelfde layout en symbolen maar deze is wel in het Nederlands. De onderhoudsinformatie is natuurlijk niet bruikbaar voor de MB's maar het vertaalwerk is in elk geval al gedaan.
@Raymond: Succes, als je nog vragen hebt zie ik het wel!
Groeten
Jeroen
@Raymond: Succes, als je nog vragen hebt zie ik het wel!
Groeten
Jeroen
In aanbouw: Volkswagen LT46 2,8TDI (ex-servicebus fa. Gebr. Van Kessel)
~~ ervaring is kennis die je opdoet, nadat je het nodig had!~~
~~ ervaring is kennis die je opdoet, nadat je het nodig had!~~
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Semrush [Bot] en 2 gasten