Dot 3 of Dot 4
- L1
- Berichten: 345
- Lid geworden op: 04 dec 2004, 17:36
- Locatie: Alblasserwaard
- Contacteer:
Dot 3 of Dot 4
Geknipt uit de kaartenbak
Knipperdeknip
Remvloeistof
Let op het kookpunt(DOT 4 plus)!
Bij remvloeistof wordt de kwaliteit aangeduid door de letters DOT gevolgd door een cijfer. Hoe hoger dit cijfer, des te beter de kwaliteit, d.w.z. dat de remvloeistof aan nog meer eisen voldoet dan een remvloeistof met een lager DOT-cijfer.
Na verloop van tijd daalt het kookpunt van de remvloeistof, doordat er continu vocht uit de atmosfeer wordt opgenomen (hygroscopisch). Als het remsysteem zeer zwaar wordt belast (b.v. bij een afdaling) kunnen er problemen met de remwerking ontstaan In dat geval loopt de temperatuur in het remsysteem namelijk op tot bijna 350 Ã 400 graden. Het water in het systeem wordt hierbij omgezet in dampbelletjes. De werking neemt hierdoor af. Ververs eenmaal per jaar de remvloeistof.
Het is aan te bevelen de rem en de koppeling gelijktijdig van nieuwe remvloeistof te voorzien.
Uitsluitend nieuwe remvloeistof gebruiken.
plakkerdeplak
Hier wordt in geschreven over: ** DOT 4... en .... Hoe hoger dit cijfer, des te beter de kwaliteit **
Nu moet ik de remolie bij mij auto vervangen want die zit er al 3 jaar in.
Met dit stukje in mijn hoofd ging ik naar Brezan in Ridderkerk die mij het gebruik van DOT 4 zelfs afraadde en zeker bij oude autos wat die van mij zeker is (1967) geen gebruik te maken van de hogere range maar mij zelfs te houden aan DOT 3. Dit zou alleen maar troubles veroorzaken met remcilinders die niet volledig terug zouden komen. Het allerbeste is ieder jaar vervangen ongeacht de aantal kilometers die gereden zijn
Wie heeft er gelijk. Wie is er de expert?
Knipperdeknip
Remvloeistof
Let op het kookpunt(DOT 4 plus)!
Bij remvloeistof wordt de kwaliteit aangeduid door de letters DOT gevolgd door een cijfer. Hoe hoger dit cijfer, des te beter de kwaliteit, d.w.z. dat de remvloeistof aan nog meer eisen voldoet dan een remvloeistof met een lager DOT-cijfer.
Na verloop van tijd daalt het kookpunt van de remvloeistof, doordat er continu vocht uit de atmosfeer wordt opgenomen (hygroscopisch). Als het remsysteem zeer zwaar wordt belast (b.v. bij een afdaling) kunnen er problemen met de remwerking ontstaan In dat geval loopt de temperatuur in het remsysteem namelijk op tot bijna 350 Ã 400 graden. Het water in het systeem wordt hierbij omgezet in dampbelletjes. De werking neemt hierdoor af. Ververs eenmaal per jaar de remvloeistof.
Het is aan te bevelen de rem en de koppeling gelijktijdig van nieuwe remvloeistof te voorzien.
Uitsluitend nieuwe remvloeistof gebruiken.
plakkerdeplak
Hier wordt in geschreven over: ** DOT 4... en .... Hoe hoger dit cijfer, des te beter de kwaliteit **
Nu moet ik de remolie bij mij auto vervangen want die zit er al 3 jaar in.
Met dit stukje in mijn hoofd ging ik naar Brezan in Ridderkerk die mij het gebruik van DOT 4 zelfs afraadde en zeker bij oude autos wat die van mij zeker is (1967) geen gebruik te maken van de hogere range maar mij zelfs te houden aan DOT 3. Dit zou alleen maar troubles veroorzaken met remcilinders die niet volledig terug zouden komen. Het allerbeste is ieder jaar vervangen ongeacht de aantal kilometers die gereden zijn
Wie heeft er gelijk. Wie is er de expert?
-
- Berichten: 215
- Lid geworden op: 28 mei 2006, 10:03
Ik heb het laatst nog gevraagd hier en de automatriale handel en die adviseerde toch echt dot3 omdat dot4 een ander samenstelling heeft en dat de cubs in oude auto's daar misschien niet tegen konden.
heb even wiki geraadpleegt en daar staat duidelijk dat dot4 agressiver is
http://de.wikipedia.org/wiki/Bremsfl%C3%BCssigkeit
Ik hou het echt bij dot3
DOT3 205 graden
DOT4 230 graden.
Bart
heb even wiki geraadpleegt en daar staat duidelijk dat dot4 agressiver is
http://de.wikipedia.org/wiki/Bremsfl%C3%BCssigkeit
Ik hou het echt bij dot3
DOT3 205 graden
DOT4 230 graden.
Bart
- GerardM
- Berichten: 778
- Lid geworden op: 06 dec 2004, 22:55
- Locatie: Maastricht
- Contacteer:
DOTje hier en DOTje daar


Groet,
Gerard



Mercedes-Benz 508D NL Ex-Ambu 1987 +++ Mercedes-Benz 280TE 1981 +++ Qualität ist kein Zufall +++
Re: DOTje hier en DOTje daar
geen bericht
Laatst gewijzigd door Ben op 20 aug 2007, 15:55, 1 keer totaal gewijzigd.
- De Rooie Reus
- Berichten: 906
- Lid geworden op: 04 dec 2004, 14:22
DIOT
In het kleine gebruikersboekje bij mijn 508 staat dat er DOT 4 in moet. Daar hou ik me maar aan.
Groeten van
Martin
Groeten van
Martin
-
- Berichten: 400
- Lid geworden op: 07 jan 2006, 01:07
Toeval of niet, maar heb van de week de werk cilinder van de koppeling van m'n '69 406 het cupje vervangen. Het systeem vervolgens gevuld met Dot 4 en nu is de hoofdcilinder ook lek.
Mischien was Dot 3 dus wel beter. Aan de andere kant vind ik het niet heel onlogisch dat de hoofdcilinder nu ook lekt, ze hebben tenslotte allebei al even lang mijn linkervoet over zich heen gehad. Maar goed mischien heeft dot 4 en pompen tot je een ons weegt het laatste duwtje gedaan.
Mischien was Dot 3 dus wel beter. Aan de andere kant vind ik het niet heel onlogisch dat de hoofdcilinder nu ook lekt, ze hebben tenslotte allebei al even lang mijn linkervoet over zich heen gehad. Maar goed mischien heeft dot 4 en pompen tot je een ons weegt het laatste duwtje gedaan.
- GerardM
- Berichten: 778
- Lid geworden op: 06 dec 2004, 22:55
- Locatie: Maastricht
- Contacteer:
Re: DOT
Inderdaad, dat heb ik nu ook gezien, er staat zelfs een ! achter.De Rooie Reus schreef:In het kleine gebruikersboekje bij mijn 508 staat dat er DOT 4 in moet. Daar hou ik me maar aan.
Groeten van
Martin
Ik laat die DOT4 dus gewoon zitten.
Groet,
Gerard
- cees booij
- Berichten: 60
- Lid geworden op: 10 dec 2004, 22:48
- Locatie: Amstelveen
Ik gebruik al jaren DOT 4 van Comma in alles wat moet remmen en koppelen.Hier geciteerd wat er op het etiket staat:
overtreft de DOT4 eisen-ideaal voor ABS-systemen
geschikt voor alle hydraulische- en koppelingssystemen waar de DOT4 of DOT 3 vloeistof gespecificeerd wordt.
Kan veilig vermengd worden met andere vloeistoffen die voldoen aan DOT 3,Dot 4,DOT 5.1,MVSS.116 enSAEJ1703.
Veilig bijvullen dus, als je maar niet vergeet tijdig te verversen.Ik ben ervaringsdeskundige en geloof me, dat wil je niet meemaken. Cees
overtreft de DOT4 eisen-ideaal voor ABS-systemen
geschikt voor alle hydraulische- en koppelingssystemen waar de DOT4 of DOT 3 vloeistof gespecificeerd wordt.
Kan veilig vermengd worden met andere vloeistoffen die voldoen aan DOT 3,Dot 4,DOT 5.1,MVSS.116 enSAEJ1703.
Veilig bijvullen dus, als je maar niet vergeet tijdig te verversen.Ik ben ervaringsdeskundige en geloof me, dat wil je niet meemaken. Cees
qui va piano va sano (e lentano)
MB 613 OM352 130pk Motorrem.
MB 613 OM352 130pk Motorrem.
- L1
- Berichten: 345
- Lid geworden op: 04 dec 2004, 17:36
- Locatie: Alblasserwaard
- Contacteer:
Ik heb mij toch maar aan de raad van Brezanmedewerker gehouden en vanavond de remolie gewisseld met DOT 3.
Omdat ik het alleen moest zien te fixen heb ik zo'n fles gekocht als werd besproken op een vorig draadje. Zie ook http://www.midlock.nl/Adobe_handleiding ... zibleed%22
Kost een paar centen € 30,- maar het werkt als een speer.
Zorg wel dat je een paar dagen van tevoren de ontluchtingventiels even inspuit met kruipolie en gebruik een goed passende ring of dopsleutel van 9 mm. Je draait je steeksleutel zo over het ventieltje heen en dan ben je nog niet klaar.

Het pakket bestaat uit een fles geschikt tot ca 2 bar, verschillende doorzichtige slangen, diverse maten doppen voor soorten van oliereservoir en een aansluiting op een autoventiel. De fles met remvloeistof zit niet in de prijs inbegrepen

Door middel van een reserveband gevuld tot 1. 5 bar zet je druk op de fles die je aansluit met een meegeleverde passende dop op je vloeistofreservoir. Overal zitten rubberpakkingen tussen en deze zorgen voor een luchtdichte verbinding.

Nadat er gecontroleerd is of alles dicht is zoals het behoord vul je de fles met remvloeistof en sluit je de nippel aan op een (reserve)band. Dit geeft voldoende druk om de nieuwe remolie uit de fles te persen en in het systeem.

Begin bij de achterband die verst verwijderd is van de hoofdremcilinder. 9rechtsachter) en draai daar het ventiel zo lang open tot er schone heldere remolie door het doorzichtige slangetje stroomt.
Zo werk je van de achteren naar de voorste wielen toe.
Inderdaad een makkelijk karweitje op deze manier. Een uurtje in de twee jaar :)
Omdat ik het alleen moest zien te fixen heb ik zo'n fles gekocht als werd besproken op een vorig draadje. Zie ook http://www.midlock.nl/Adobe_handleiding ... zibleed%22
Kost een paar centen € 30,- maar het werkt als een speer.
Zorg wel dat je een paar dagen van tevoren de ontluchtingventiels even inspuit met kruipolie en gebruik een goed passende ring of dopsleutel van 9 mm. Je draait je steeksleutel zo over het ventieltje heen en dan ben je nog niet klaar.

Het pakket bestaat uit een fles geschikt tot ca 2 bar, verschillende doorzichtige slangen, diverse maten doppen voor soorten van oliereservoir en een aansluiting op een autoventiel. De fles met remvloeistof zit niet in de prijs inbegrepen

Door middel van een reserveband gevuld tot 1. 5 bar zet je druk op de fles die je aansluit met een meegeleverde passende dop op je vloeistofreservoir. Overal zitten rubberpakkingen tussen en deze zorgen voor een luchtdichte verbinding.

Nadat er gecontroleerd is of alles dicht is zoals het behoord vul je de fles met remvloeistof en sluit je de nippel aan op een (reserve)band. Dit geeft voldoende druk om de nieuwe remolie uit de fles te persen en in het systeem.

Begin bij de achterband die verst verwijderd is van de hoofdremcilinder. 9rechtsachter) en draai daar het ventiel zo lang open tot er schone heldere remolie door het doorzichtige slangetje stroomt.
Zo werk je van de achteren naar de voorste wielen toe.
Inderdaad een makkelijk karweitje op deze manier. Een uurtje in de twee jaar :)
- GerardM
- Berichten: 778
- Lid geworden op: 06 dec 2004, 22:55
- Locatie: Maastricht
- Contacteer:
Mooi
Dankjewel L1 voor deze heldere instructie. Het toeval wil dat ik gisteren
ook zo'n ding hebt gekocht; vanavond gelijk maar even uitproberen.
Niet met een Opel reservewiel, maar de fietsband van m'n mountainbike.
Groet,
Gerard
ook zo'n ding hebt gekocht; vanavond gelijk maar even uitproberen.
Niet met een Opel reservewiel, maar de fietsband van m'n mountainbike.
Groet,
Gerard
- L1
- Berichten: 345
- Lid geworden op: 04 dec 2004, 17:36
- Locatie: Alblasserwaard
- Contacteer:
Achter de Mercedes Het is het vierde wiel dat bij de (bier)pompwagen hoort. Ik kocht er vier bij een sloper voor 25 gulden toentertijd.Berthil schreef:......Maar vertel eens.... waarom heb je een opel reserve wiel op je mercedes![]()
![]()
Groeten Berthil
Dus het bijdehandje die volgende week in Friesland de wielen aan mijn aanhanger herkend als Opel wielen heeft dit gelezen :D :D :D
- GerardM
- Berichten: 778
- Lid geworden op: 06 dec 2004, 22:55
- Locatie: Maastricht
- Contacteer:
iZi
Dat is inderdaad een uitvinding zeg, lekker op het gemak en alleen,
een fietsband is genoeg.

Het apparaatje maar weer opgeborgen tot volgend jaar, vraag me wel
af hoe ik het dan aantref, want die remolie trekt behoorlijk vocht aan. Niet in mijn vochtige garage bewaren dan maar
Groet,
Gerard
een fietsband is genoeg.

Het apparaatje maar weer opgeborgen tot volgend jaar, vraag me wel
af hoe ik het dan aantref, want die remolie trekt behoorlijk vocht aan. Niet in mijn vochtige garage bewaren dan maar

Groet,
Gerard
- L1
- Berichten: 345
- Lid geworden op: 04 dec 2004, 17:36
- Locatie: Alblasserwaard
- Contacteer:
- GerardM
- Berichten: 778
- Lid geworden op: 06 dec 2004, 22:55
- Locatie: Maastricht
- Contacteer:
Ja tuurlijk; ik bedoelde meer de druppeltjes remolie die achterblijven inL1 schreef:Maar je gooit toch wel de overtollige remolie weer terug in de orginele fles?
Goed de dop dichtdraaien dan kan er geen vocht bij komen. Blijft zo jaren goed
Leen
de slangetjes van de eezibleed. Overigens is er nauwelijks verse olie overgebleven, heb een hele liter verbruikt.
Groet,
Gerard
- L1
- Berichten: 345
- Lid geworden op: 04 dec 2004, 17:36
- Locatie: Alblasserwaard
- Contacteer:
Een hele liter? Ik heb nog geen halve liter verbruikt en er kwam bij alle vier de wielen heldere, nieuwe remolie te voorschijn. Ik heb het in een doorzichtige PET fles opgevangen dan kan je goed zien wanneer er heldere olie tevoorschijn komt. De andere halve liter is voor over een jaar. 't Is per liter duurder dan Becherovka :D :D
Het nadeel van het vullen op deze manier is dat het reservoir gelijk tot de nok vol zit. Ik heb er met het aftapslangetje. nog wat uit gehaald zodat het nu op max. staat. Gaasje eruit. slangetje erin en voor je het er weer uit haalt de bovenkant met je duim dichthouden.
Het nadeel van het vullen op deze manier is dat het reservoir gelijk tot de nok vol zit. Ik heb er met het aftapslangetje. nog wat uit gehaald zodat het nu op max. staat. Gaasje eruit. slangetje erin en voor je het er weer uit haalt de bovenkant met je duim dichthouden.
- cees booij
- Berichten: 60
- Lid geworden op: 10 dec 2004, 22:48
- Locatie: Amstelveen
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten