Dot 3 of Dot 4

Alles m.b.t. de dragende delen van het voertuig, alsmede versnellingsbak, koppeling, aandrijfas en differentieel.
L1
Contacteer:

Dot 3 of Dot 4

Bericht door L1 »

Geknipt uit de kaartenbak

Knipperdeknip

Remvloeistof
Let op het kookpunt(DOT 4 plus)!
Bij remvloeistof wordt de kwaliteit aangeduid door de letters DOT gevolgd door een cijfer. Hoe hoger dit cijfer, des te beter de kwaliteit, d.w.z. dat de remvloeistof aan nog meer eisen voldoet dan een remvloeistof met een lager DOT-cijfer.

Na verloop van tijd daalt het kookpunt van de remvloeistof, doordat er continu vocht uit de atmosfeer wordt opgenomen (hygroscopisch). Als het remsysteem zeer zwaar wordt belast (b.v. bij een afdaling) kunnen er problemen met de remwerking ontstaan In dat geval loopt de temperatuur in het remsysteem namelijk op tot bijna 350 à 400 graden. Het water in het systeem wordt hierbij omgezet in dampbelletjes. De werking neemt hierdoor af. Ververs eenmaal per jaar de remvloeistof.
Het is aan te bevelen de rem en de koppeling gelijktijdig van nieuwe remvloeistof te voorzien.
Uitsluitend nieuwe remvloeistof gebruiken.

plakkerdeplak

Hier wordt in geschreven over: ** DOT 4... en .... Hoe hoger dit cijfer, des te beter de kwaliteit **
Nu moet ik de remolie bij mij auto vervangen want die zit er al 3 jaar in.
Met dit stukje in mijn hoofd ging ik naar Brezan in Ridderkerk die mij het gebruik van DOT 4 zelfs afraadde en zeker bij oude autos wat die van mij zeker is (1967) geen gebruik te maken van de hogere range maar mij zelfs te houden aan DOT 3. Dit zou alleen maar troubles veroorzaken met remcilinders die niet volledig terug zouden komen. Het allerbeste is ieder jaar vervangen ongeacht de aantal kilometers die gereden zijn

Wie heeft er gelijk. Wie is er de expert?
Unknown User

Bericht door Unknown User »

Ik meen me te herinneren dat Harry ook op het Technisch Weekend vorig jaar zei dat er DOT3 in moest. Maar waarom en hoezo weet ik niet.

'k heb het wel net laten vervangen en daar DOT3 voor gebruikt.
(de oude was al aardig vochtig aan het worden) :~)
Ben

3 of 4

Bericht door Ben »

geen bericht
Laatst gewijzigd door Ben op 20 aug 2007, 15:59, 1 keer totaal gewijzigd.
bart

Bericht door bart »

Ik heb het laatst nog gevraagd hier en de automatriale handel en die adviseerde toch echt dot3 omdat dot4 een ander samenstelling heeft en dat de cubs in oude auto's daar misschien niet tegen konden.

heb even wiki geraadpleegt en daar staat duidelijk dat dot4 agressiver is
http://de.wikipedia.org/wiki/Bremsfl%C3%BCssigkeit

Ik hou het echt bij dot3

DOT3 205 graden
DOT4 230 graden.

Bart
Ben

Re: 3 of 4

Bericht door Ben »

geen bericht
Laatst gewijzigd door Ben op 20 aug 2007, 15:57, 1 keer totaal gewijzigd.
GerardM
Contacteer:

DOTje hier en DOTje daar

Bericht door GerardM »

:roll: :?: En om het nog ingewikkelder te maken: als je nu net rondom splinternieuwe wielremcylinders en slangen (voor) hebt gezet, mag er dan wel DOT4 in ? Ik neem aan dat de materialen die tegenwoordig in de cupjes gebruikt worden wel DOT4 verdragen ?

Groet,

Gerard
Afbeelding Afbeelding Afbeelding

Mercedes-Benz 508D NL Ex-Ambu 1987 +++ Mercedes-Benz 280TE 1981 +++ Qualität ist kein Zufall +++
Ben

Re: DOTje hier en DOTje daar

Bericht door Ben »

geen bericht
Laatst gewijzigd door Ben op 20 aug 2007, 15:55, 1 keer totaal gewijzigd.
Unknown User

Bericht door Unknown User »

Hallo

Is er iemand die nog wat zinnigs kan zeggen of er schadelijke effekten optreden als je remolie DOT 4 bijvult aan het systeem wat gevuld is met DOT 3.

groet Nic
Ben

Bericht door Ben »

geen bericht
Laatst gewijzigd door Ben op 20 aug 2007, 15:53, 1 keer totaal gewijzigd.
De Rooie Reus

DIOT

Bericht door De Rooie Reus »

In het kleine gebruikersboekje bij mijn 508 staat dat er DOT 4 in moet. Daar hou ik me maar aan.

Groeten van
Martin
A_A

Bericht door A_A »

Toeval of niet, maar heb van de week de werk cilinder van de koppeling van m'n '69 406 het cupje vervangen. Het systeem vervolgens gevuld met Dot 4 en nu is de hoofdcilinder ook lek.
Mischien was Dot 3 dus wel beter. Aan de andere kant vind ik het niet heel onlogisch dat de hoofdcilinder nu ook lekt, ze hebben tenslotte allebei al even lang mijn linkervoet over zich heen gehad. Maar goed mischien heeft dot 4 en pompen tot je een ons weegt het laatste duwtje gedaan.
Ben

Re: DIOT

Bericht door Ben »

geen bericht
Laatst gewijzigd door Ben op 20 aug 2007, 15:52, 1 keer totaal gewijzigd.
GerardM
Contacteer:

Re: DOT

Bericht door GerardM »

De Rooie Reus schreef:In het kleine gebruikersboekje bij mijn 508 staat dat er DOT 4 in moet. Daar hou ik me maar aan.

Groeten van
Martin
Inderdaad, dat heb ik nu ook gezien, er staat zelfs een ! achter.
Ik laat die DOT4 dus gewoon zitten.

Groet,

Gerard
cees booij

Bericht door cees booij »

Ik gebruik al jaren DOT 4 van Comma in alles wat moet remmen en koppelen.Hier geciteerd wat er op het etiket staat:
overtreft de DOT4 eisen-ideaal voor ABS-systemen
geschikt voor alle hydraulische- en koppelingssystemen waar de DOT4 of DOT 3 vloeistof gespecificeerd wordt.
Kan veilig vermengd worden met andere vloeistoffen die voldoen aan DOT 3,Dot 4,DOT 5.1,MVSS.116 enSAEJ1703.
Veilig bijvullen dus, als je maar niet vergeet tijdig te verversen.Ik ben ervaringsdeskundige en geloof me, dat wil je niet meemaken. Cees
qui va piano va sano (e lentano)
MB 613 OM352 130pk Motorrem.
L1
Contacteer:

Bericht door L1 »

Ik heb mij toch maar aan de raad van Brezanmedewerker gehouden en vanavond de remolie gewisseld met DOT 3.
Omdat ik het alleen moest zien te fixen heb ik zo'n fles gekocht als werd besproken op een vorig draadje. Zie ook http://www.midlock.nl/Adobe_handleiding ... zibleed%22
Kost een paar centen € 30,- maar het werkt als een speer.
Zorg wel dat je een paar dagen van tevoren de ontluchtingventiels even inspuit met kruipolie en gebruik een goed passende ring of dopsleutel van 9 mm. Je draait je steeksleutel zo over het ventieltje heen en dan ben je nog niet klaar.
Afbeelding

Het pakket bestaat uit een fles geschikt tot ca 2 bar, verschillende doorzichtige slangen, diverse maten doppen voor soorten van oliereservoir en een aansluiting op een autoventiel. De fles met remvloeistof zit niet in de prijs inbegrepen

Afbeelding
Door middel van een reserveband gevuld tot 1. 5 bar zet je druk op de fles die je aansluit met een meegeleverde passende dop op je vloeistofreservoir. Overal zitten rubberpakkingen tussen en deze zorgen voor een luchtdichte verbinding.

Afbeelding

Nadat er gecontroleerd is of alles dicht is zoals het behoord vul je de fles met remvloeistof en sluit je de nippel aan op een (reserve)band. Dit geeft voldoende druk om de nieuwe remolie uit de fles te persen en in het systeem.

Afbeelding

Begin bij de achterband die verst verwijderd is van de hoofdremcilinder. 9rechtsachter) en draai daar het ventiel zo lang open tot er schone heldere remolie door het doorzichtige slangetje stroomt.

Zo werk je van de achteren naar de voorste wielen toe.
Inderdaad een makkelijk karweitje op deze manier. Een uurtje in de twee jaar :)
Ben

Bericht door Ben »

geen bericht
Laatst gewijzigd door Ben op 20 aug 2007, 15:47, 1 keer totaal gewijzigd.
Berthil

Bericht door Berthil »

Leen,
Mooie reportage.
Goed weer gegeven met de foto's :P

Maar vertel eens.... waarom heb je een opel recerve wiel op je mercedes :?: :?:

Groeten Berthil
MB Sprinter 2015

De enige manier om je dromen uit te laten komen, is wakker worden.
GerardM
Contacteer:

Mooi

Bericht door GerardM »

Dankjewel L1 voor deze heldere instructie. Het toeval wil dat ik gisteren
ook zo'n ding hebt gekocht; vanavond gelijk maar even uitproberen.
Niet met een Opel reservewiel, maar de fietsband van m'n mountainbike.

Groet,

Gerard
L1
Contacteer:

Bericht door L1 »

Berthil schreef:......Maar vertel eens.... waarom heb je een opel reserve wiel op je mercedes :?: :?:

Groeten Berthil
Achter de Mercedes Het is het vierde wiel dat bij de (bier)pompwagen hoort. Ik kocht er vier bij een sloper voor 25 gulden toentertijd.
Dus het bijdehandje die volgende week in Friesland de wielen aan mijn aanhanger herkend als Opel wielen heeft dit gelezen :D :D :D
Berthil

Bericht door Berthil »

Ik ga volgende week opzoek naar een (bier)pompwagen met opelwielen :wink:
MB Sprinter 2015

De enige manier om je dromen uit te laten komen, is wakker worden.
GerardM
Contacteer:

iZi

Bericht door GerardM »

Dat is inderdaad een uitvinding zeg, lekker op het gemak en alleen,
een fietsband is genoeg.

Afbeelding

Het apparaatje maar weer opgeborgen tot volgend jaar, vraag me wel
af hoe ik het dan aantref, want die remolie trekt behoorlijk vocht aan. Niet in mijn vochtige garage bewaren dan maar :?:

Groet,

Gerard
L1
Contacteer:

Bericht door L1 »

Maar je gooit toch wel de overtollige remolie weer terug in de orginele fles?
Goed de dop dichtdraaien dan kan er geen vocht bij komen. Blijft zo jaren goed

Leen
GerardM
Contacteer:

Bericht door GerardM »

L1 schreef:Maar je gooit toch wel de overtollige remolie weer terug in de orginele fles?
Goed de dop dichtdraaien dan kan er geen vocht bij komen. Blijft zo jaren goed

Leen
Ja tuurlijk; ik bedoelde meer de druppeltjes remolie die achterblijven in
de slangetjes van de eezibleed. Overigens is er nauwelijks verse olie overgebleven, heb een hele liter verbruikt.

Groet,

Gerard
L1
Contacteer:

Bericht door L1 »

Een hele liter? Ik heb nog geen halve liter verbruikt en er kwam bij alle vier de wielen heldere, nieuwe remolie te voorschijn. Ik heb het in een doorzichtige PET fles opgevangen dan kan je goed zien wanneer er heldere olie tevoorschijn komt. De andere halve liter is voor over een jaar. 't Is per liter duurder dan Becherovka :D :D

Het nadeel van het vullen op deze manier is dat het reservoir gelijk tot de nok vol zit. Ik heb er met het aftapslangetje. nog wat uit gehaald zodat het nu op max. staat. Gaasje eruit. slangetje erin en voor je het er weer uit haalt de bovenkant met je duim dichthouden.
cees booij

Bericht door cees booij »

En Gerard , nog steeds bij de DOT4 gebleven? (Ik wel hoor)
Rem ze, Cees.
qui va piano va sano (e lentano)
MB 613 OM352 130pk Motorrem.
Plaats reactie