Motorsteunrubbers op -> trillen en bonken!?

Alles m.b.t. de dragende delen van het voertuig, alsmede versnellingsbak, koppeling, aandrijfas en differentieel.
Plaats reactie
winand

Motorsteunrubbers op -> trillen en bonken!?

Bericht door winand »

Nu is laatst mijn defecte cardan-as lager vervangen, zie topic http://www.campertechniek.eu/ ... =23&t=4013

Het leek even een stuk beter te gaan met het trillen en bonken, echter, nu is het weer (bijna) net zo erg als toen het tussenlager compleet kapot was. (nee, het rubber is nog intact deze keer)

Boven de 70 begint het weer flink te schudden en te bonken. Mijn stuur trilt geheel niet, dus lijkt het van achter te komen, of van onder.. (bij 55 a 60 begin ik het trillen al te voelen)
Ik las dat jan herrie heeft bij een bocht naar rechts: viewtopic.php?f=23&t=4104
Ik heb herrie en een brommend geluid bij bochten naar rechts en naar links, maar vooral linksom bij rotondes enzo.
Ook als ik rem, hoor ik dit brommende, 'wringende' geluid.
Tevens lijkt het echt alsof de motor los op het chassis ligt als ik putjes in de weg tegenkom..
Kortom, Ik verdenk de motorsteunen..

Hoe kan ik deze het beste checken? Ik heb de twee voorste steunen zien zitten en lijken flink uitgedroogd.
Kan ik de motor onder het carter omhoogkrikken en kijken of het rubber kapot is, want een OM314 op en neer duwen met je spierballen lukt niet.

Nog een vraag; waar vind ik nog meer motorsteunen (hoeveel zijn er totaal eigenlijk?) Zal (weer) eens onder mijn bus gaan liggen en echt naar overige steunen zoeken.. Lijkt wel of ze vertopt zitten.. :roll:

Kunnen kapotte motorsteunen/-rubbers ook de oorzaak zijn van de trillingen/bonken op hogere snelheid?
Dus ook als ik op een mooie strakke asfaltweg rijd? Zijn er mensen die uit ervaring spreken?

Zijn er andere mogelijke boosdoeners?
Kan bijvoorbeeld de cardan-as na het 'kapotte tussenlager euvel' krom zijn?
:: Mercedes L508DG 1981 :: MB busjes T-shirts & truien webshop
Leo
Site Admin

Re: Motorsteunrubbers op -> trillen en bonken!?

Bericht door Leo »

Ff uit m'n hoofd, want ik ben niet zo thuis in die 08tjes:
In de voorrubbers zitten spleten.
Die behoren open te staan.
Zitten die spleten (gedeeltelijk) dicht dan zijn die rubbers aan vervanging toe.
Het derde rubber zit onder je versnellingsbak.
Omdat het daar vaak nogal vettig is (understatement :mrgreen: ), verteert dat rubber nog wel eens.
Is het daar kurkdroog dan moet je eens kijken of je bij of óp dat rubber verse vliegroest ziet zitten. Oa een losse bevestigingsbout verraad zichzelf vaak met vliegroest, maar ook geregeld doorzakken van het rubber geeft staal op staal-contact én dus roest.
Til de bak ook eens op met een breekijzer en laat 'm dan vallen. Hoor je een tik, dan is het gebeurt met de koopman.

Een andere manier om je rubbers te controleren:
Haal de motorkist weg en laat 'm zeer langzaam stationair draaien zodat ie lekker schud.
Vervolgens zet je een voet tegen de zijkant van de kop en ga je hard duwen.
Dit doe je aan beide kanten.
Als er dan geluid of trilling verdwijnt dan is er iets aan de hand met je ophanging of rubbers.

Slappe rubbers kunnen verschrikkelijke trillingen geven, zeker met zo'n abnormaal zwaar stuk gietijzer als een 314.

Aandrijfas: Die as is uit elkaar geweest.
Nou kun je hem op 6 manieren weer in elkaar schuiven, maar hij is slechts op 1 manier uitgebalanceerd.
Die juiste plek is bij mijn assen gemerkt met ingeslagen pijlen.
Ff een controlepuntje. :wink:

Mvg, Leo.:D
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
winand

Bericht door winand »

Bedankt leo!
Maar stationair draaien en dan duwen.. Er trilt niks als ie stationair draait, volgens mij ook niet als ie tegen het afslaan aanhangt..
Ik hoop dat ik komend weekend de tijd vind om er weer eens onder te kruipen..
Leo
Site Admin

Bericht door Leo »

Probeer dat duwen gewoon maar Winand, want veel mensen weten door gewenning niet hoe "stil" de motor behoort te draaien.

Mvg, Leo.:D
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
winand

Bericht door winand »

Update-je hierover: (was even weg geweest :wink: )
Na vervanging van motorrubbers bleek het euvel inderdaad verholpen :-)
Direkt na het starten merkte ik al verschil in het rustige draaien van de motor!
BusDus

Bericht door BusDus »

winand schreef:Update-je hierover: (was even weg geweest :wink: )
Na vervanging van motorrubbers bleek het euvel inderdaad verholpen :-)
Direkt na het starten merkte ik al verschil in het rustige draaien van de motor!
Hoi Winand,

Fijn dat het vervangen van de motorrubbers zoveel geholpen heeft :!:
Ik denk dat ik ze bij mij ook tzt wil gaan vervangen. :)

Vraag: Hebben wij dezelfde rubber steunen/motorsteunen/motorrubbers?
Vraag: Waar heb je ze vandaan en wat heb je er voor betaald?

Dank je.
MB*L508DG/35*OM314*1972 ---=[ Roestig maar zeker ]=---
DVIII

Bericht door DVIII »

en ter aanvulling de 508'ten hebben achter ook twee rubbers , die als ze door gaan zakken gaan steunen op het chassis middels een met rubber bekleedde plaat. afijn die kan je behoorlijk wakker houden !
reken op 100 euro per steun
Oh lord won't you buy me...... en de toekomst mag wel wat moderner !
wimverlaat
Contacteer:

Bericht door wimverlaat »

DVIII schreef:en ter aanvulling de 508'ten hebben achter ook twee rubbers , die als ze door gaan zakken gaan steunen op het chassis middels een met rubber bekleedde plaat. afijn die kan je behoorlijk wakker houden !
reken op 100 euro per steun
Hoi Niels,
Bij Sternauto in Amersfoort betaalde ik voor 2 motorsteunen voor en 2 achter ( bij versnellingsbak) en 2 tussen platen (met rubber beklede plaat voor de steunen achter ) € 373,00 inclusief BTW ( na aftrek van 20% kortng). De tussenplaten sec kosten per 2 stuks € 45,27. Bob Willigenburg is daar de man van het magazijn die zowat alles van onze bussies afweet en graag met je meedenkt (telfnr. 033-4601521).
Dat het vervangen van je motorsteunen geen overbodige luxe kan zijn kun je zien onder het toppic viewtopic.php?f=47&t=4436 van 21-10-09 12:12u , waar ik wat foto's van de oude en nieuwe steunen heb neergezet.
Groeten,
Wim
Het leven wordt vooruit geleefd en achteraf verklaard!
Website http://wim-vantverlaat.magix.net/website/
winand

Bericht door winand »

Ik heb destijds 3 motorsteunen vervangen, allen gekocht bij :
http://www.roadhouseparts-onlineshop.de/
2 gebruikte maar goede voor 75 euro samen en 1 geheel nieuwe voor 75 euro.
Ik moet mijn site weer eens updaten, heb hier nog fotootjes van liggen :|
Plaats reactie