OM314 rookt/stinkt

Graag het type motor waarover het gaat vermelden!
Gebruikersavatar
Hanomaad
Berichten: 823
Lid geworden op: 08 mei 2011, 11:07
Locatie: Amsterdam

OM314 rookt/stinkt

Bericht door Hanomaad »

Bericht voor de lezer die op zoek is naar de oplossing voor een rokende 314:
Dit topic bevat geen heldere en eenduidige info die u daarin verder kan helpen. Bespaar u de moeite van het lezen.

Mvg, Leo.
moderator.


Ik rij sinds eind 2011 met een toendertijd nieuwe OM314 rond. In het begin rookte hij als ie warm was nauwelijks en stinken deed ie ook niet echt. Maar ik zit nu rond de 25k km en hij is weer redelijk vies aan het worden. Kleppen zijn gesteld na de eerste paar duizend km. De olie vervang ik elke 10k km. Wat zou er nog aan onderhoud te doen zijn om wat minder commentaar van de buurt te krijgen? :)
Gebruikersavatar
Leo
Site Admin
Berichten: 4153
Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
Locatie: Oost Drenthe

Re: OM314 rookt/stinkt

Bericht door Leo »

Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
Gebruikersavatar
Hanomaad
Berichten: 823
Lid geworden op: 08 mei 2011, 11:07
Locatie: Amsterdam

Re: OM314 rookt/stinkt

Bericht door Hanomaad »

Precies wat ik zocht. Ik ga eens lezen. Dankje!
Gebruikersavatar
Hanomaad
Berichten: 823
Lid geworden op: 08 mei 2011, 11:07
Locatie: Amsterdam

Re: OM314 rookt/stinkt

Bericht door Hanomaad »

Ik heb het verhaal over rokende dieselmotoren gelezen.

Mijn motor heeft net 20k km gereden. Als ik je verhaal zo lees dan lijkt het mij stug dat mijn verstuivers of mijn zuigerveren nu al versleten zijn. Dus dan pomptiming proberen vroeger te zetten? Is dat te doen voor een beginnende motorsleutelaar?
Gebruikersavatar
Leo
Site Admin
Berichten: 4153
Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
Locatie: Oost Drenthe

Re: OM314 rookt/stinkt

Bericht door Leo »

Je denkwijze is niet bepaald logisch te noemen.
Verstuivers die binnen de kortste keren door vele redenen kapot en/of van druk kunnen gaan laat je zitten.
Een brandstofpomp die slechts na heeeeel veel kilometers (of lostrillen van de bevestiging) kan verstellen wil je aan gaan sleutelen...

"Het lijkt mij stug" is een aanname waarmee de meeste fouten worden gemaakt. Je moet niet "denken dat", je moet wéten.
Een verstuiver kan ook van druk af gaan door ouderdom. Dan hoeft hij dus niet eens gebruikt te worden. Een stalen veer die constant ingedrukt staat veranderd in de loop van de jaren. Als je hem dan gaat gebruiken zakt het spul binnen afzienbare tijd van vermoeidheid in elkaar.
En dat is slechts 1 reden waarom een verstuiver binnen 20k staat te pissen. Ik heb er nog wel tientallen voor je.
Je hebt geen nieuwe motor. Je hebt een oud orgel wat tot voor kort stil heeft gestaan. Da's heel wat anders en iets waar je terdege rekening mee moet houden.

Een motor die een ietsje te laat staat maar waarvan de verstuivers goed zijn rookt niet. Hij ruikt hoogstens wat scherper.
Blijf dus van je pomp af en controleer eerst je verstuivers.
Hoeft trouwens maar 1 verstuiver te zijn. Kun je zien aan je uitlaat. Als er 1 constante rookpuim uit komt zijn ze allemaal slecht. Wordt de rook onderbroken door heldere stukjes dan zijn het er minder.
Simpel zat.
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
Gebruikersavatar
Hanomaad
Berichten: 823
Lid geworden op: 08 mei 2011, 11:07
Locatie: Amsterdam

Re: OM314 rookt/stinkt

Bericht door Hanomaad »

Het is een vrij constante rookpluim die het ritme volgt van de motor.

"Pomptiming te laat:
Meestal geeft een te late inspuiting meer wit/grijze dan zwarte rook."

Daarom ging ik ook richting de pomptiming. Het is wit/grijze rook met een zwavelgeur. Bij een andere bus van een maat van me die een hele oude OM314 heeft ruikt de rook meer naar olie.

Maar okee, verstuivers dan? Ik hoor geen "knikkergeluid". Ik kan ze laten afstellen? Of kan ik dat zelf doen?

Iemand anders zei ook dat ik teveel korte ritjes rij waardoor er veel is gaan roeten en dat het nu tijd is om wat schoon te maken met aceton bij de diesel op een lange rit.
Gebruikersavatar
saviemeke
Berichten: 4
Lid geworden op: 04 sep 2013, 07:39

Re: OM314 rookt/stinkt

Bericht door saviemeke »

Wanneer je alleen korte ritjes maakt en je motor komt ook nog niet op temperatuur is de kans op vervuilen idd erg groot. Voor het schoonmaken van zo'n blok zijn veel betere alternatieven dan aceton, kijk maar eens wat Forte te bieden heeft.
Gebruikersavatar
Hanomaad
Berichten: 823
Lid geworden op: 08 mei 2011, 11:07
Locatie: Amsterdam

Re: OM314 rookt/stinkt

Bericht door Hanomaad »

Als ik m'n verstuivers eruit haal, weet iemand een goed adresje in Amsterdam om ze na te laten kijken / afstellen?
Gebruikersavatar
Arno Z
Berichten: 523
Lid geworden op: 11 mei 2011, 15:01
Locatie: Ouderkerk a/d Amstel
Contacteer:

Re: OM314 rookt/stinkt

Bericht door Arno Z »

Op het Zeeburgerpad in Oost zat altijd een scheepsmotoren revisie bedrijfje, naar me bijstaat persen die ook verstuivers af.
Gebruikersavatar
Wim
Berichten: 468
Lid geworden op: 18 dec 2008, 12:41
Locatie: Alkmaar

Re: OM314 rookt/stinkt

Bericht door Wim »

Groeten Wim

Kan je er vooruit in ? Dan kan je er achteruit weer uit !
Gebruikersavatar
Hanomaad
Berichten: 823
Lid geworden op: 08 mei 2011, 11:07
Locatie: Amsterdam

Re: OM314 rookt/stinkt

Bericht door Hanomaad »

Vandaag een stukje met aceton in de tank gereden. 30ml op ongeveer 15l diesel. Na warm rijden nagenoeg geen rook meer te zien en hij stinkt ook minder. De verstuivers ga ik er evengoed uit halen maar het is nu wat minder dringend. Leuk spul aceton.
Gebruikersavatar
Hanomaad
Berichten: 823
Lid geworden op: 08 mei 2011, 11:07
Locatie: Amsterdam

Re: OM314 rookt/stinkt

Bericht door Hanomaad »

Motor rookt en stinkt weer flink bij korte ritjes, aceton hielp wel wat maar lijkt nu toch weer minder effect hebben.

Ik kreeg van iemand dit aanbevolen, iemand hier ervaring mee?

http://www.wynnoil.co.uk/products-wynns ... -purge.htm

Kan dit kwaad voor een ouderwetse diesel?

Mocht het schoonmaken niets helpen dan ga ik de verstuivers eruit halen en laten testen.
Gebruikersavatar
Hanomaad
Berichten: 823
Lid geworden op: 08 mei 2011, 11:07
Locatie: Amsterdam

Re: OM314 rookt/stinkt

Bericht door Hanomaad »

Ik heb een "bypass" gezet op de diesel en retour leiding afgelopen vrijdag en de motor iets meer dan een uur stationair op 1 liter van het spulletje laten draaien, tot het nagenoeg op was.

Een wereld van verschil! Hij stinkt bijna niet meer en de rook is ook bijna niet meer te zien!

Het spul heet dus Wynn's Diesel System Purge. Kost €22 als je online rond shopt.
Laatst gewijzigd door Hanomaad op 20 mei 2014, 16:42, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Leo
Site Admin
Berichten: 4153
Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
Locatie: Oost Drenthe

Re: OM314 rookt/stinkt

Bericht door Leo »

Is goed hoor met die lap- en wondermiddeltjes. Horen je over een tijdje wel weer. :wave:
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
Gebruikersavatar
Hanomaad
Berichten: 823
Lid geworden op: 08 mei 2011, 11:07
Locatie: Amsterdam

Re: OM314 rookt/stinkt

Bericht door Hanomaad »

Ik heb niet overal tegelijkertijd de tijd voor. Ik wil best de verstuivers er nog eens uit halen om te laten nakijken, maar ik heb nog maar 1 weekend om te klussen voordat ik er even van tussen ga, dus nu even niet.

Dat het spul smerig is geworden door met een chronisch te koude motor te rijden en vooral korte ritjes, kan er dus niet mee te maken hebben? Ik krijg van iedereen weer iets anders te horen. Met aceton rijden. 20% benzine bij-mengen (die doet dat om door de roet-test heen te komen), beetje vim poeder in de luchtinlaat en ga zo maar door.
peter succes

Re: OM314 rookt/stinkt

Bericht door peter succes »

hallo ik ben nieuw op dit forum en zie veel nieuwtjes voorbij komen;Ik heb n 508 uit 77 en al 24jaar in bezit.buiten 2 keer lekke koppakking{te weinig olie}heeft ie mij nog nooit laten staan.ben vanaf 1990 tot 2004 elk jaar naar Turkije gereden met vrouw en kinderen.stand is nu bijna 300.000 km.Blijf nu wat dichter bij huis omdat het toch lange trips zijn en we ook wat ouder worden net als de mercedes.Nu gaat ie ook meer gebruiken en roken dus begin ik met de verstuivers en de klepseals,, Plaatwerk doe ik zelf alsmede het onderhoud.Heb verleden jaar de vooras er onderuit gehaald en vulplaatjes in de fussee gezet voor de keuring(1.2mm speling)Heb ook alles op 12volt dus kunnen overal staan . Ben blij met dit forum omdat ik motorisch niet echt n expert ben en hier weer veel tips krijg.Voor Turkije hebben we toendertijd gekozen vanwege de vrijheid en vriendelijke mensen.Nu is dat ook wat minder omdat veel mooie plekken volgeplemd worden met hotels of resorts wat erg jammer is,Gelukkig kunnen we in Frankrijk ook goed onze draai vinden.
Gebruikersavatar
Hanomaad
Berichten: 823
Lid geworden op: 08 mei 2011, 11:07
Locatie: Amsterdam

Re: OM314 rookt/stinkt

Bericht door Hanomaad »

Ik ben weer even thuis en de OM314 heeft nu zo'n 22 duizend gereden en rookt en stinkt alweer aanzienlijk meer dan toen ik hem net had schoongespoeld. Dat was van korte duur dus. Ik wil voor mijn volgende lange rit naar Duitsland het ding proberen schoner te krijgen.

Ik wil de verstuivers eruit halen en deze laten testen. Ik ga dat tentje op het Zeeburgerpad eens proberen, wat Arno aanraadde. En ik ga ook gelijk maar naar de pomp timing kijken, ook al is het een "nieuwe" motor, misschien stond ie wel niet goed vanaf het begin af aan, of kan dat eigenlijk niet?

En ook de kleppen wil ik eens leren stellen. Dat is 1 keer gedaan bij geloof ik 5k, maar misschien dat dat ook nog kan helpen?

Ik heb 1 week om het voor elkaar te krijgen. Mochten de verstuivers gereviseerd moeten worden, is dat te doen in zo'n korte tijd?
Gobert
Berichten: 55
Lid geworden op: 21 jun 2014, 17:44

Re: OM314 rookt/stinkt

Bericht door Gobert »

Daar kom je maar op 1 manier achter: bellen met die tent!
Mercedes-Benz Viano 3.0 Marco Polo
Gebruikersavatar
Arno Z
Berichten: 523
Lid geworden op: 11 mei 2011, 15:01
Locatie: Ouderkerk a/d Amstel
Contacteer:

Re: OM314 rookt/stinkt

Bericht door Arno Z »

Als ze nog bestaan.....
Gobert
Berichten: 55
Lid geworden op: 21 jun 2014, 17:44

Re: OM314 rookt/stinkt

Bericht door Gobert »

Dan andere tent bellen. Er zijn toch meer diesel service bedrijven in Nederland?
Mercedes-Benz Viano 3.0 Marco Polo
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4381
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Re: OM314 rookt/stinkt

Bericht door Admin »

Normalerwijze is het: 's morgens inleveren, eind van de middag of volgende morgen ophalen. Bij een Bosch-dealer.
Groeten,

Ernst / Admin


If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.


No man can deny, die Gedanken sind frei!
Gebruikersavatar
Berthil
Berichten: 874
Lid geworden op: 06 dec 2004, 13:32

Re: OM314 rookt/stinkt

Bericht door Berthil »

En hier vind je de Diesel service van Bosch:
http://rb-aa.bosch.com/bosch/aa/ben_die ... &version=1
MB Sprinter 2015

De enige manier om je dromen uit te laten komen, is wakker worden.
Gebruikersavatar
Hanomaad
Berichten: 823
Lid geworden op: 08 mei 2011, 11:07
Locatie: Amsterdam

Re: OM314 rookt/stinkt

Bericht door Hanomaad »

Net even gebeld met dat tentje op het Zeeburgerpad en ik kan terecht. Mochten ze er niet uit komen kan ik alsnog naar Spaarnestad in Haarlem (staat op het lijstje van de Bosch centers, dankjewel daarvoor Berthil).

Goed, ik ga de verstuivers eruit halen om mee te beginnen. Ik lees wat over speciaal gereedschap in het werkplaatshandboek, maar ik lees hier viewtopic.php?f=21&t=800 dat het ook zonder kan. Maar ik heb wel een lange dop 30 nodig lees ik ook, hier: viewtopic.php?p=9628#p9628

Een griptang heb ik ook, en uiteraard ook een bahco en een momentsleutel. Ik heb een kleppendeksel pakking besteld. Verder nog wat nodig?
Gebruikersavatar
Hansel
Berichten: 72
Lid geworden op: 07 aug 2013, 10:10
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: OM314 rookt/stinkt

Bericht door Hansel »

Ik heb mijn verstuivers laten doen door http://www.oudejans.com/ in Amsterdam. Zij hebben ze heel vakkundig gereviseerd.
Gebruikersavatar
Hanomaad
Berichten: 823
Lid geworden op: 08 mei 2011, 11:07
Locatie: Amsterdam

Re: OM314 rookt/stinkt

Bericht door Hanomaad »

Toevallig wilde de man van het Zeeburgerpad (Fa Kleijer) me daar ook in eerste instantie naar verwijzen. Misschien dat ik wel gewoon naar hun ga dan, ik heb nu al 2 referenties :)

Over het eruit halen. Ben net even bij de Brezan geweest voor een lange dop 30. De langste is zo'n 60mm. Is dat lang genoeg? Ze hebben ook doppen speciaal voor verstuivers, maar net niet in 30, wel 27. Die dop 30 was flink aan de prijs, rond de €30. Nog niet gekocht, wilde even bevestiging dat deze lang genoeg is. Iemand?
Gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast