bladveren loshalen
-
- Berichten: 400
- Lid geworden op: 07 jan 2006, 01:07
bladveren loshalen
He hoi, er staat al veel op het forum over blad veren. Toch nog een vraagje over de bladveren achter. Ik heb de bladveer steunen los van het chassis, ik heb de klemmen los die op de as zitten. Maaaar het bladveren pakket zit nu nog vast op de as. Hoe haal ik dat nu verder los?
er zit een moer in het midden van het verenpakket moet die ook los? Het lijkt er op dat die vast gelast zit.
Mis ik nog wat?
Ik lees van Bert Steenhuis dat je ze er zo af moet kunnen pakken. Maar ik kan ze wel wat bewegen maar ze draaien maar iets en meer niet.
Oja iemand een idee wat ze ongeveer wegen een heel veer pakket van een 406? het lijkt best veel ijzer namelijk :-)
er zit een moer in het midden van het verenpakket moet die ook los? Het lijkt er op dat die vast gelast zit.
Mis ik nog wat?
Ik lees van Bert Steenhuis dat je ze er zo af moet kunnen pakken. Maar ik kan ze wel wat bewegen maar ze draaien maar iets en meer niet.
Oja iemand een idee wat ze ongeveer wegen een heel veer pakket van een 406? het lijkt best veel ijzer namelijk :-)
Vr Gr Arjan Andriessen
406/8 D '69
406/8 D '69
- Anton
- Berichten: 2756
- Lid geworden op: 17 okt 2005, 12:27
- Locatie: Hengelo ov
Hoi.
Ik had er overheen gelezen dat het om de achteras ging, hier zit die torenbout natuurlijk niet dwars doorheen.
Ik meen mij te herinneren dat daar een draadeind opgelast was.
Als die moer niet los wil paar druppels olie er op en beetje warm stoken tot de olie begint te koken.
Dan paar kleine klapjes met hamer en dan moet ie los.
Groet Anton
Succes!
Groet Anton
Ik had er overheen gelezen dat het om de achteras ging, hier zit die torenbout natuurlijk niet dwars doorheen.
Ik meen mij te herinneren dat daar een draadeind opgelast was.
Als die moer niet los wil paar druppels olie er op en beetje warm stoken tot de olie begint te koken.
Dan paar kleine klapjes met hamer en dan moet ie los.
Groet Anton
Succes!
Groet Anton
Laatst gewijzigd door Anton op 02 mar 2007, 17:27, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Berichten: 400
- Lid geworden op: 07 jan 2006, 01:07
- Anton
- Berichten: 2756
- Lid geworden op: 17 okt 2005, 12:27
- Locatie: Hengelo ov
Hoi.
Die bout loopt natuurlijk niet door de achteras maar zal er op gelast zijn.
Die bout ( of draadeind ) zit door het verenpakket en dient om de as in de juiste stand te houden.
Heb je de twee stroppen los en die moer er af dan kan het uit elkaar.
Waarschijnlijk zit er wel het nodige roest en vuil tusen, zodat het wel zwaar kan gaan.
Succes!
Groet Anton
Die bout loopt natuurlijk niet door de achteras maar zal er op gelast zijn.
Die bout ( of draadeind ) zit door het verenpakket en dient om de as in de juiste stand te houden.
Heb je de twee stroppen los en die moer er af dan kan het uit elkaar.
Waarschijnlijk zit er wel het nodige roest en vuil tusen, zodat het wel zwaar kan gaan.
Succes!
Groet Anton
- Bert Steenhuis
- Berichten: 179
- Lid geworden op: 16 dec 2004, 19:25
- Locatie: Assen
- Contacteer:
Re: Bladveren loshalen
Hallo Arjan,
Als je van mij gelezen hebt dat je ze er gewoon af kunt halen dan is dat ook zo, maar dan b.v. bij mijn huidige 508, want daar is alles gewoon demontabel.
Maar nu even jou probleem, de zaak zit gewoon vast geroest ! en die bout die door het veren pakket zit moet er voorlopig beslist niet uitander dondrert het hele veer pakket uit elkaar
Als je nu eerst even op mijn web-log (onderaan deze pagina) kijkt en in de linker kolom even klikt op de Link "technische detals, dan vindt je daar twee foto's van de bedoelde bout (in dit gaval een nieuwe).
De moer zijde is de bovenkant en die gladde ronde kop de onderkant en die valt in en gat in de as en houd de veren t.o.v. de as op zijn plaats.
De rest van de bout + moer hou de veren op elkaar.
Die gladde kop is dus vast geroest aan de as en dat kan zo hevig zijn dat het lijkt op vast gelast, maar dat is beslist niet het geval !
Alleen een moker kan uitkomst bieden.
Het kan zijn dat tussen as en veren nog een vulplaat zit, in dat geval valt de boutkop in die plaat, en die plaat heeft ook weer zo'n kop die weer in de as valt.
Als de bout de stijd uit eindelijk niet overleeft, bestel dan bij MB een nieuwe het speciaal (10.10) staal, maar kost niet veel !
Succes en groeten Bert Steenhuis.
Als je van mij gelezen hebt dat je ze er gewoon af kunt halen dan is dat ook zo, maar dan b.v. bij mijn huidige 508, want daar is alles gewoon demontabel.
Maar nu even jou probleem, de zaak zit gewoon vast geroest ! en die bout die door het veren pakket zit moet er voorlopig beslist niet uitander dondrert het hele veer pakket uit elkaar
Als je nu eerst even op mijn web-log (onderaan deze pagina) kijkt en in de linker kolom even klikt op de Link "technische detals, dan vindt je daar twee foto's van de bedoelde bout (in dit gaval een nieuwe).
De moer zijde is de bovenkant en die gladde ronde kop de onderkant en die valt in en gat in de as en houd de veren t.o.v. de as op zijn plaats.
De rest van de bout + moer hou de veren op elkaar.
Die gladde kop is dus vast geroest aan de as en dat kan zo hevig zijn dat het lijkt op vast gelast, maar dat is beslist niet het geval !
Alleen een moker kan uitkomst bieden.
Het kan zijn dat tussen as en veren nog een vulplaat zit, in dat geval valt de boutkop in die plaat, en die plaat heeft ook weer zo'n kop die weer in de as valt.
Als de bout de stijd uit eindelijk niet overleeft, bestel dan bij MB een nieuwe het speciaal (10.10) staal, maar kost niet veel !
Succes en groeten Bert Steenhuis.
Als iets te mooi lijkt om waar te zijn dan is het dat ook.
Onze WEB-LOG is weer bijgewert 31 mei 2008
http://mercedes508.web-log.nl/
Onze WEB-LOG is weer bijgewert 31 mei 2008
http://mercedes508.web-log.nl/
-
- Berichten: 400
- Lid geworden op: 07 jan 2006, 01:07
Een kant is los!!
Dankje Bert voor de tips!!
Een veerpakket ligt nu bij mij thuis, wat een gewicht die bende zeg. Het zijn trouwens 7 bladen en daaronder nog 2 dikke korte plaaten. Ik had gedacht dat een 406 een licht pakket zou hebben maar als ik dit zo zie lijkt het mij best zwaar. Het is net aan te tillen en dan ben ik nog best eigenwijs wat tillen betreft maar heb het pakket van de camper naar de auto gereden op een palletwagen.
Ik heb de pennen er ook al uit, maar er zitten geen rubbers tussen alleen maar een koperen busje die over de chassis pennen schuiven. Iemand bekend hier mee?
er zatten alleen rubber ringetjes aan weerskanten van de veren op de pen als een soort afdichting.
Dankje Bert voor de tips!!
Een veerpakket ligt nu bij mij thuis, wat een gewicht die bende zeg. Het zijn trouwens 7 bladen en daaronder nog 2 dikke korte plaaten. Ik had gedacht dat een 406 een licht pakket zou hebben maar als ik dit zo zie lijkt het mij best zwaar. Het is net aan te tillen en dan ben ik nog best eigenwijs wat tillen betreft maar heb het pakket van de camper naar de auto gereden op een palletwagen.
Ik heb de pennen er ook al uit, maar er zitten geen rubbers tussen alleen maar een koperen busje die over de chassis pennen schuiven. Iemand bekend hier mee?
er zatten alleen rubber ringetjes aan weerskanten van de veren op de pen als een soort afdichting.
Vr Gr Arjan Andriessen
406/8 D '69
406/8 D '69
- winand
- Berichten: 1300
- Lid geworden op: 02 sep 2006, 17:27
- Locatie: Eindhoven
7 bladen? Als ik me niet vergis is dit een 'zwaar' verenpakket.
Een licht verenpakket heeft 5 bladen, en die moet er ook onder zitten als je je bus met een B-rijbewijs mag besturen.
Anders is ie niet voor 3500kg gekeurd.
Ik kan het mis hebben hoor :oops: Iemand die dit kan bevestigen?
Een licht verenpakket heeft 5 bladen, en die moet er ook onder zitten als je je bus met een B-rijbewijs mag besturen.
Anders is ie niet voor 3500kg gekeurd.
Ik kan het mis hebben hoor :oops: Iemand die dit kan bevestigen?
:: Mercedes L508DG 1981 :: MB busjes T-shirts & truien webshop
-
- Berichten: 2227
- Lid geworden op: 15 apr 2006, 17:00
- Locatie: 's-Hertogenbosch
-
- Berichten: 400
- Lid geworden op: 07 jan 2006, 01:07
Zojuist gebeld door de mercedes onderdelen man.
Wat blijkt mijn lieve 406je leeft op grote voet.
De bladveren zijn van een mb 608 :-) Vandaar 7 bladen en 2 dikke korte platen eronder.
jawel de zes tons veren.
Vandaar dat hij zo lekker hoog staat!
Wordt onderdehand zo benieuwd wat hij in de 36 jaar voor dat ik hem had mee gemaakt heeft.
Ik vermoed dat men met het plaatsen van de om314 gelijk ook maar het veren pakket mee genomen heeft van de donor.
Maar goed, volgens de dealer heeft een 608 koperen bussen ipv rubberen manchetten op de veer armen.
iemand hier ervaring mee?
Wel super trouwens dat de onderdelen meneer mij een fax heeft gestuurd met een printout van de veren met bij behorende prijzen.
Wat blijkt mijn lieve 406je leeft op grote voet.
De bladveren zijn van een mb 608 :-) Vandaar 7 bladen en 2 dikke korte platen eronder.
jawel de zes tons veren.
Vandaar dat hij zo lekker hoog staat!
Wordt onderdehand zo benieuwd wat hij in de 36 jaar voor dat ik hem had mee gemaakt heeft.
Ik vermoed dat men met het plaatsen van de om314 gelijk ook maar het veren pakket mee genomen heeft van de donor.
Maar goed, volgens de dealer heeft een 608 koperen bussen ipv rubberen manchetten op de veer armen.
iemand hier ervaring mee?
Wel super trouwens dat de onderdelen meneer mij een fax heeft gestuurd met een printout van de veren met bij behorende prijzen.
Vr Gr Arjan Andriessen
406/8 D '69
406/8 D '69
-
- Berichten: 2227
- Lid geworden op: 15 apr 2006, 17:00
- Locatie: 's-Hertogenbosch
-
- Berichten: 400
- Lid geworden op: 07 jan 2006, 01:07
'k vind het nu al iets jammer die 608 veren, per kant inc btw 104,80 euro bussen en rubbertjes.
En dan gaf de beste man aan dat de pennen die op het chassis geschroefd zijn mischien ook te dun zijn.
Wilde eerst 2 kanten doen als ie toch los moest zeg maar, nou ja morgen maar even vragen wat die pennen kosten, als die niet te duur zijn gelijk ook maar het is nu toch los :-(
En dan gaf de beste man aan dat de pennen die op het chassis geschroefd zijn mischien ook te dun zijn.
Wilde eerst 2 kanten doen als ie toch los moest zeg maar, nou ja morgen maar even vragen wat die pennen kosten, als die niet te duur zijn gelijk ook maar het is nu toch los :-(
Vr Gr Arjan Andriessen
406/8 D '69
406/8 D '69
-
- Berichten: 400
- Lid geworden op: 07 jan 2006, 01:07
Nou Leo das nu juist precies geheels het probleem, de keurmeester zegt van wel maar het enige wat ik vind is een enkel rubber ringetje die stuk is. Maar als ik de koperen of messing bus over de chassis pen doe zit er rond om een milimeter ruimte. Nou ja milimeter, ik kan er door heen kijken maar mischien als ik er veel vet in pers, want er zitten vetnippels op die chassis pennen.
Heb de keurmeester gebeld, die had een kopie van het keurbewijs. Hij zij ja de rubberbussen om de chassis pennen zijn versleten, mijn commentaar: jaha die zitten er geheels niet in.
Hmm nu ja zei de beste man dan moeten we maar kijken bij de keuring ja pfffff
Dus wat is nu wijsheid pennen en bussen vervangen of alleen de ringen. Nou ja in ieder geval de ringen. alleen ringen 2 of 3 tientjes. De bussen erbij 110 euro.
Heb de keurmeester gebeld, die had een kopie van het keurbewijs. Hij zij ja de rubberbussen om de chassis pennen zijn versleten, mijn commentaar: jaha die zitten er geheels niet in.
Hmm nu ja zei de beste man dan moeten we maar kijken bij de keuring ja pfffff
Dus wat is nu wijsheid pennen en bussen vervangen of alleen de ringen. Nou ja in ieder geval de ringen. alleen ringen 2 of 3 tientjes. De bussen erbij 110 euro.
Vr Gr Arjan Andriessen
406/8 D '69
406/8 D '69
- Leo
- Site Admin
- Berichten: 4153
- Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
- Locatie: Oost Drenthe
-
- Berichten: 400
- Lid geworden op: 07 jan 2006, 01:07
Ja zit boven op ut nieuws ;-)
Nou dat weet ik niet. de pennen zijn mooi rond maar wel met hard oud vet erop vast, en de bussen zien er wel geschuurd uit.
Maar ik kan mij niet voorstellen dat die bussen de helft afgesleten zijn. Aan de andere kant, de bus zal express van zachter materiaal zijn dan de pennen vanwegen het slijten.
Nou dat weet ik niet. de pennen zijn mooi rond maar wel met hard oud vet erop vast, en de bussen zien er wel geschuurd uit.
Maar ik kan mij niet voorstellen dat die bussen de helft afgesleten zijn. Aan de andere kant, de bus zal express van zachter materiaal zijn dan de pennen vanwegen het slijten.
Vr Gr Arjan Andriessen
406/8 D '69
406/8 D '69
- Leo
- Site Admin
- Berichten: 4153
- Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
- Locatie: Oost Drenthe
Jah, dat laatste snapt zelfs de voorzitter..:P
Maak die pennen eens schoon en kijk dan wat de ruimte is.
Pennen mooi rond en busjes een mm speling zou ik met mooi dik vet oplossen. (nr3)
Enneuh, wat bedoel je met geschuurde bussen?
Maak die pennen eens schoon en kijk dan wat de ruimte is.
Pennen mooi rond en busjes een mm speling zou ik met mooi dik vet oplossen. (nr3)
Enneuh, wat bedoel je met geschuurde bussen?
Laatst gewijzigd door Leo op 08 mar 2007, 21:46, 1 keer totaal gewijzigd.
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
-
- Berichten: 400
- Lid geworden op: 07 jan 2006, 01:07
Je ziet tal van krassen op de bussen aan de binnenkant. Ik denk dat ze al lang, dwz erg lang niet gesmeerd zijn en nog op het harde vet leunde. Dit vet lijkt wel een laagje teer geworden.
Maar heb zelf ook aan vol persen met vet gedacht, lekker dik vet, dat klinkt weer wat apart trouwens ;-)
Ut is een gok, maar scheelt een euro of 70. En als het toch de bussen zijn ach dan maar bij de garage ff'n de bladen eronderuit en de bussen vervangen. 'k weet nu hoe het moet en met een uurtje moet ik dat wel kunnen :-)
Maar heb zelf ook aan vol persen met vet gedacht, lekker dik vet, dat klinkt weer wat apart trouwens ;-)
Ut is een gok, maar scheelt een euro of 70. En als het toch de bussen zijn ach dan maar bij de garage ff'n de bladen eronderuit en de bussen vervangen. 'k weet nu hoe het moet en met een uurtje moet ik dat wel kunnen :-)
Vr Gr Arjan Andriessen
406/8 D '69
406/8 D '69
-
- Berichten: 400
- Lid geworden op: 07 jan 2006, 01:07
Oja klein vervolg vraagje op de pennen die aan het chassis zitten zitten vetnippels maar waar komt dat vet dan uit?
ik zie geen gaatjes in de pennen meen ik.
Toevallig heb ik net vorige week uit de oude gereedschap voorraad van mijn vader een vetspuit/pers/pomp mee genomen. Komt goed uit!
ik zie geen gaatjes in de pennen meen ik.
Toevallig heb ik net vorige week uit de oude gereedschap voorraad van mijn vader een vetspuit/pers/pomp mee genomen. Komt goed uit!
Vr Gr Arjan Andriessen
406/8 D '69
406/8 D '69
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten