bladveren loshalen

Alles m.b.t. de dragende delen van het voertuig, alsmede versnellingsbak, koppeling, aandrijfas en differentieel.
A_A
Berichten: 400
Lid geworden op: 07 jan 2006, 01:07

bladveren loshalen

Bericht door A_A »

He hoi, er staat al veel op het forum over blad veren. Toch nog een vraagje over de bladveren achter. Ik heb de bladveer steunen los van het chassis, ik heb de klemmen los die op de as zitten. Maaaar het bladveren pakket zit nu nog vast op de as. Hoe haal ik dat nu verder los?
er zit een moer in het midden van het verenpakket moet die ook los? Het lijkt er op dat die vast gelast zit.
Mis ik nog wat?
Ik lees van Bert Steenhuis dat je ze er zo af moet kunnen pakken. Maar ik kan ze wel wat bewegen maar ze draaien maar iets en meer niet.

Oja iemand een idee wat ze ongeveer wegen een heel veer pakket van een 406? het lijkt best veel ijzer namelijk :-)
Vr Gr Arjan Andriessen
406/8 D '69
Gebruikersavatar
Anton
Berichten: 2756
Lid geworden op: 17 okt 2005, 12:27
Locatie: Hengelo ov

Bericht door Anton »

Hoi.

Ik had er overheen gelezen dat het om de achteras ging, hier zit die torenbout natuurlijk niet dwars doorheen.
Ik meen mij te herinneren dat daar een draadeind opgelast was.
Als die moer niet los wil paar druppels olie er op en beetje warm stoken tot de olie begint te koken.
Dan paar kleine klapjes met hamer en dan moet ie los.

Groet Anton

Succes!

Groet Anton
Laatst gewijzigd door Anton op 02 mar 2007, 17:27, 1 keer totaal gewijzigd.
Kwestie van gas geven......


Afbeelding
A_A
Berichten: 400
Lid geworden op: 07 jan 2006, 01:07

Bericht door A_A »

Anton, moet die dus los?
hij lijkt namelijk op het veren pakket gelast te zijn. Of mischien toch alleen maar heel hardnekkig vuil?
Vr Gr Arjan Andriessen
406/8 D '69
Gebruikersavatar
Anton
Berichten: 2756
Lid geworden op: 17 okt 2005, 12:27
Locatie: Hengelo ov

Bericht door Anton »

Hoi,

Even goed schoon maken, die bout dient om de as te fixeren ten opzichte van de as.

Succes!

Groet Anton
Kwestie van gas geven......


Afbeelding
A_A
Berichten: 400
Lid geworden op: 07 jan 2006, 01:07

Bericht door A_A »

Anton, zit die lange moer vast aan de as dan ?
maw " pak" je het veer pakket er dan naar boven af of draai je hem juist uit de as en schuif je het pakket er af?
Ben nu al blij met deze antwoorden hoor!

vr gr AA
Vr Gr Arjan Andriessen
406/8 D '69
Gebruikersavatar
Anton
Berichten: 2756
Lid geworden op: 17 okt 2005, 12:27
Locatie: Hengelo ov

Bericht door Anton »

Hoi.

Die bout loopt natuurlijk niet door de achteras maar zal er op gelast zijn.
Die bout ( of draadeind ) zit door het verenpakket en dient om de as in de juiste stand te houden.
Heb je de twee stroppen los en die moer er af dan kan het uit elkaar.
Waarschijnlijk zit er wel het nodige roest en vuil tusen, zodat het wel zwaar kan gaan.

Succes!

Groet Anton
Kwestie van gas geven......


Afbeelding
Gebruikersavatar
Bert Steenhuis
Berichten: 179
Lid geworden op: 16 dec 2004, 19:25
Locatie: Assen
Contacteer:

Re: Bladveren loshalen

Bericht door Bert Steenhuis »

Hallo Arjan,

Als je van mij gelezen hebt dat je ze er gewoon af kunt halen dan is dat ook zo, maar dan b.v. bij mijn huidige 508, want daar is alles gewoon demontabel.

Maar nu even jou probleem, de zaak zit gewoon vast geroest ! en die bout die door het veren pakket zit moet er voorlopig beslist niet uitander dondrert het hele veer pakket uit elkaar

Als je nu eerst even op mijn web-log (onderaan deze pagina) kijkt en in de linker kolom even klikt op de Link "technische detals, dan vindt je daar twee foto's van de bedoelde bout (in dit gaval een nieuwe).
De moer zijde is de bovenkant en die gladde ronde kop de onderkant en die valt in en gat in de as en houd de veren t.o.v. de as op zijn plaats.
De rest van de bout + moer hou de veren op elkaar.

Die gladde kop is dus vast geroest aan de as en dat kan zo hevig zijn dat het lijkt op vast gelast, maar dat is beslist niet het geval !
Alleen een moker kan uitkomst bieden.
Het kan zijn dat tussen as en veren nog een vulplaat zit, in dat geval valt de boutkop in die plaat, en die plaat heeft ook weer zo'n kop die weer in de as valt.
Als de bout de stijd uit eindelijk niet overleeft, bestel dan bij MB een nieuwe het speciaal (10.10) staal, maar kost niet veel !

Succes en groeten Bert Steenhuis.
Als iets te mooi lijkt om waar te zijn dan is het dat ook.

Onze WEB-LOG is weer bijgewert 31 mei 2008
http://mercedes508.web-log.nl/
A_A
Berichten: 400
Lid geworden op: 07 jan 2006, 01:07

Bericht door A_A »

Een kant is los!!
Dankje Bert voor de tips!!
Een veerpakket ligt nu bij mij thuis, wat een gewicht die bende zeg. Het zijn trouwens 7 bladen en daaronder nog 2 dikke korte plaaten. Ik had gedacht dat een 406 een licht pakket zou hebben maar als ik dit zo zie lijkt het mij best zwaar. Het is net aan te tillen en dan ben ik nog best eigenwijs wat tillen betreft maar heb het pakket van de camper naar de auto gereden op een palletwagen.
Ik heb de pennen er ook al uit, maar er zitten geen rubbers tussen alleen maar een koperen busje die over de chassis pennen schuiven. Iemand bekend hier mee?
er zatten alleen rubber ringetjes aan weerskanten van de veren op de pen als een soort afdichting.
Vr Gr Arjan Andriessen
406/8 D '69
Gebruikersavatar
winand
Berichten: 1300
Lid geworden op: 02 sep 2006, 17:27
Locatie: Eindhoven

Bericht door winand »

7 bladen? Als ik me niet vergis is dit een 'zwaar' verenpakket.
Een licht verenpakket heeft 5 bladen, en die moet er ook onder zitten als je je bus met een B-rijbewijs mag besturen.
Anders is ie niet voor 3500kg gekeurd.

Ik kan het mis hebben hoor :oops: Iemand die dit kan bevestigen?
:: Mercedes L508DG 1981 :: MB busjes T-shirts & truien webshop
Gebruikersavatar
Detlev
Berichten: 920
Lid geworden op: 20 apr 2006, 17:21
Locatie: De Bilt

Bericht door Detlev »

Ik heb een 406 met 7 bladen, is gekeurd voor klein rijbewijs, ik dacht eerder zelf ook dat het er 5 moesten zijn....Het is trouwens beter om er 7 te hebben, dat rijd veel beter!
Mercedes 406 uit 1969
Frank.fjph
Berichten: 2227
Lid geworden op: 15 apr 2006, 17:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Bericht door Frank.fjph »

Mijn 508D is ookvoor 3500kg van origine, en er zitten ook gewoon 7bladen op met een max belasting van de 5 tons uitvoering.
Het gaat er om wat Mercedes Benz destijds opgegeven heeft bij de typekeuring.

Frank
Ben

Bericht door Ben »

geen bericht
Laatst gewijzigd door Ben op 17 aug 2007, 05:43, 1 keer totaal gewijzigd.
21-GB-69
Berichten: 83
Lid geworden op: 18 feb 2005, 10:17

Bericht door 21-GB-69 »

ehhhhh....ik heb wel een lekker klein, licht rijbewijs.......
moet alleen de uitlaatklep doormidden scheuren en twee keer rijden om hem mee tenemen...kan de volgende weer wat dunner......... :D

je broer
Ben

Bericht door Ben »

geen bericht
Laatst gewijzigd door Ben op 17 aug 2007, 05:43, 1 keer totaal gewijzigd.
A_A
Berichten: 400
Lid geworden op: 07 jan 2006, 01:07

Bericht door A_A »

Zojuist gebeld door de mercedes onderdelen man.

Wat blijkt mijn lieve 406je leeft op grote voet.

De bladveren zijn van een mb 608 :-) Vandaar 7 bladen en 2 dikke korte platen eronder.

jawel de zes tons veren.
Vandaar dat hij zo lekker hoog staat!
Wordt onderdehand zo benieuwd wat hij in de 36 jaar voor dat ik hem had mee gemaakt heeft.

Ik vermoed dat men met het plaatsen van de om314 gelijk ook maar het veren pakket mee genomen heeft van de donor.

Maar goed, volgens de dealer heeft een 608 koperen bussen ipv rubberen manchetten op de veer armen.

iemand hier ervaring mee?

Wel super trouwens dat de onderdelen meneer mij een fax heeft gestuurd met een printout van de veren met bij behorende prijzen.
Vr Gr Arjan Andriessen
406/8 D '69
Frank.fjph
Berichten: 2227
Lid geworden op: 15 apr 2006, 17:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Bericht door Frank.fjph »

Dat doen ze allemaal bij de mercedesdealer........ :) :) gewoon goede service. Vooral het magazijn kijkt blij als ik kom, de werkpaats heeft watminder klandizie aan miij. :lol: :lol:

frank
A_A
Berichten: 400
Lid geworden op: 07 jan 2006, 01:07

Bericht door A_A »

'k vind het nu al iets jammer die 608 veren, per kant inc btw 104,80 euro bussen en rubbertjes.
En dan gaf de beste man aan dat de pennen die op het chassis geschroefd zijn mischien ook te dun zijn.
Wilde eerst 2 kanten doen als ie toch los moest zeg maar, nou ja morgen maar even vragen wat die pennen kosten, als die niet te duur zijn gelijk ook maar het is nu toch los :-(
Vr Gr Arjan Andriessen
406/8 D '69
CeesHM de Bruin

Bericht door CeesHM de Bruin »

Ben schreef:
21-GB-69 schreef:Hoi broer,
Leuk die twee broers. Ik zou willen dat mijn broer nog leefde. Ga door en geniet, mannen. Groetend, Cees
A_A
Berichten: 400
Lid geworden op: 07 jan 2006, 01:07

Bericht door A_A »

Ter illustratie de fotoos van een veren pakket met metalen bussen ipv rubber.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Komt dit iemand bekend voor?
Sterker nog heeft iemand een idee wat de dikte van de pennen en de bussen moet zijn?
Vr Gr Arjan Andriessen
406/8 D '69
A_A
Berichten: 400
Lid geworden op: 07 jan 2006, 01:07

Bericht door A_A »

Nou Leo das nu juist precies geheels het probleem, de keurmeester zegt van wel maar het enige wat ik vind is een enkel rubber ringetje die stuk is. Maar als ik de koperen of messing bus over de chassis pen doe zit er rond om een milimeter ruimte. Nou ja milimeter, ik kan er door heen kijken maar mischien als ik er veel vet in pers, want er zitten vetnippels op die chassis pennen.

Heb de keurmeester gebeld, die had een kopie van het keurbewijs. Hij zij ja de rubberbussen om de chassis pennen zijn versleten, mijn commentaar: jaha die zitten er geheels niet in.
Hmm nu ja zei de beste man dan moeten we maar kijken bij de keuring ja pfffff
Dus wat is nu wijsheid pennen en bussen vervangen of alleen de ringen. Nou ja in ieder geval de ringen. alleen ringen 2 of 3 tientjes. De bussen erbij 110 euro.
Vr Gr Arjan Andriessen
406/8 D '69
Gebruikersavatar
Leo
Site Admin
Berichten: 4153
Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
Locatie: Oost Drenthe

Bericht door Leo »

Jij bent wel erug snel met antwoorden hee? :shock:
Had de vraag ff verwijderd om te veranderen..

Maar ok.
Een milimeter rondom.
Is dat omdat de bussen zo ruim zijn, of omdat de pennen versleten zijn?

Mvg, Leo.:D
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
A_A
Berichten: 400
Lid geworden op: 07 jan 2006, 01:07

Bericht door A_A »

Ja zit boven op ut nieuws ;-)

Nou dat weet ik niet. de pennen zijn mooi rond maar wel met hard oud vet erop vast, en de bussen zien er wel geschuurd uit.
Maar ik kan mij niet voorstellen dat die bussen de helft afgesleten zijn. Aan de andere kant, de bus zal express van zachter materiaal zijn dan de pennen vanwegen het slijten.
Vr Gr Arjan Andriessen
406/8 D '69
Gebruikersavatar
Leo
Site Admin
Berichten: 4153
Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
Locatie: Oost Drenthe

Bericht door Leo »

Jah, dat laatste snapt zelfs de voorzitter..:P

Maak die pennen eens schoon en kijk dan wat de ruimte is.
Pennen mooi rond en busjes een mm speling zou ik met mooi dik vet oplossen. (nr3)

Enneuh, wat bedoel je met geschuurde bussen?
Laatst gewijzigd door Leo op 08 mar 2007, 21:46, 1 keer totaal gewijzigd.
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
A_A
Berichten: 400
Lid geworden op: 07 jan 2006, 01:07

Bericht door A_A »

Je ziet tal van krassen op de bussen aan de binnenkant. Ik denk dat ze al lang, dwz erg lang niet gesmeerd zijn en nog op het harde vet leunde. Dit vet lijkt wel een laagje teer geworden.
Maar heb zelf ook aan vol persen met vet gedacht, lekker dik vet, dat klinkt weer wat apart trouwens ;-)
Ut is een gok, maar scheelt een euro of 70. En als het toch de bussen zijn ach dan maar bij de garage ff'n de bladen eronderuit en de bussen vervangen. 'k weet nu hoe het moet en met een uurtje moet ik dat wel kunnen :-)
Vr Gr Arjan Andriessen
406/8 D '69
A_A
Berichten: 400
Lid geworden op: 07 jan 2006, 01:07

Bericht door A_A »

Oja klein vervolg vraagje op de pennen die aan het chassis zitten zitten vetnippels maar waar komt dat vet dan uit?
ik zie geen gaatjes in de pennen meen ik.

Toevallig heb ik net vorige week uit de oude gereedschap voorraad van mijn vader een vetspuit/pers/pomp mee genomen. Komt goed uit!
Vr Gr Arjan Andriessen
406/8 D '69
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten