mercedes 207D 1977 probleempjes in reparatie

Graag het type motor waarover het gaat vermelden!
Leo
Site Admin

Re: mercedes 207D 1978 probleempjes snelheid en roken

Bericht door Leo »

Die verstuivers verbazen me dus niet écht.. :roll:

En zoals ik in mijn eerste berichten al schreef: Gasgeef-stangen afstellen.
Wanneer je het handboek op cd-rom hebt staan, staat vanaf pagina 593 hoe je dat spul moet afstellen. Met foto's. :wink:

Ook niet onbelangrijk omdat je die hele mooie afstelling weer kunt verpesten met de start/stopkabel: Het afstellen daarvan staat vanaf pagina 648.

Sleutel ze.
Leo.:D
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
mike20

Bericht door mike20 »

Hallo Dave, bedankt voor de uitleg ik ga dit stukje opslaan altijd makkelijk in me boek over hoe en wat..Het steek hem dus erg nauwkeurig anders kan het finaal mis gaan begrijp ik alwel.Inpreciepe zoals je al zegt moet je gewoon het pedaal plankgas geven en dan de stangen afstellen en dan de pomp op maximaal zien tekrijgen en de luchtklep ook geheel open.

en daarna eventueel het stationair af regelen met die schroefjes... is dat dan beter met lauwe/wamre motor doen omdat het statonair dan anders is..

Nee dat had ik al begrepen dat ik zelf dingen moet leren..en doe me best erop en vind me zelf toch alwel beetje knap :mrgreen:

bedankt groetjes Mike
mike20

Bericht door mike20 »

Leo schreef:Die verstuivers verbazen me dus niet écht.. :roll:
Hoi Leo, Nee dat zei je al na aanleiding van het filmpje dus die worden weer gereviceert dus ben erg benieuwt en ook of de rook een stuk afgenomen is.

Ja die pagina's had ik er al voor gehad en het proberen te begrijpen maar gaat nog niet zo makkelijk maar zal me best doen, toch bedankt voor de nummers door geven :wink:

Oke dus moet ook de start stop knop opnieuw afstellen begrijp ik.. dit omdat de anders gemoort kan worden? ook hier zal ik me best weer op doen :oops:

Want toen ik hem starte moest de statonair regeling helemaal naar links toen anders kwam het niet goed dus.

ja dankje en jij ook bedankt weer

Groetjes Mike
Leo
Site Admin

Bericht door Leo »

Als die start/stopknop verkeerd afgesteld is, dan kun je daarmee de brandstofpomp alsnog knijpen. (immers met stoppen zet je de brandstofpomp op nul?)
Tjah, en dan wultie nog steeds iet he? :lol:

Op die stangetjes zit dus linkse en rechtse draad.
Maw; de borgmoertjes lossen en aan de stang draaien om het spul langer of korter te krijgen.
DVIII

Bericht door DVIII »

om maar wat vooruit te lopen , die start stopkabel stellen is erg eenvoudig , je laat de binnenkabel vast zitten op de pomphandle, je maakt de klem die de buitenkabel vasthoudt, zodanig los dat de buitenkabel soepel door de klem schuift.
dan voel je als het ware het middelpunt in je pomp alvorens heb je al de startstop knop op het dashboard in de run stand gezet dus niet duwen , niet trekken maar dat stukje in het midden . dat is de stand waarin de pomp dus ook in zijn midden staat. bij het stoppen zou je nu de pomp handle naar achter drukken , en andersom , bij het starten trek je nu de pomphandle in de startstand. de oplettende sleutelaar heeft opgemerkt dat de binnenkabel niet op één stand vastzit op de pomphandle , het is namelijk een sleufgat dus daar zit een verhaal bij ! Een kabel is als een touw je kunt trekken maar niet duwen, dat betekend dus dat de afstelling zo moet zijn dat er feitelijk nooit druk op de kabel mag komen , dat moet je proefondervindelijk doen door de stopstand in te drukken en te kijken of er geen druk op de kabel staat die er op lijkt dat de stopstand aan zijn eind zit. je bent als je dit goed doet niet alleen goed bezig maar ook handig !.
al deze afsteldingen kun je doen zonder verstuivers . <6
Oh lord won't you buy me...... en de toekomst mag wel wat moderner !
mike20

Bericht door mike20 »

Hoi Leo, oke bedankt voor de info,ja dat haj goed :wink: als die teveel naar zn nul staat :D Had geen puf om vanavond verder tegaan dus verder nog niet naar gekeken... waarschijnlijk morgen weer. Zoals het uitgelegt word kan het niet zo moeilijk zijn..eerst maar eens goed bekijken.

nogmaals bedankt groetjes Mike
Laatst gewijzigd door mike20 op 27 mei 2009, 14:22, 1 keer totaal gewijzigd.
mike20

Bericht door mike20 »

DVIII schreef:om maar wat vooruit te lopen , die start stopkabel stellen is erg eenvoudig etc...
Hoi,
Ook bedankt voor de uitleg.. ik zal er morgens eens goed naar kijken, vanavond geen puf ervoor dus. Volgens mij moet het zo allemaal helemaal goed komen :mrgreen:

nogmaals dank en jullie horen nog

Groetjes Mike
mike20

Bericht door mike20 »

Hallo allemaal, Ik heb de verstuivers weer terug.. zo goed als nieuw zie hier.

Ik heb er gelijk een nieuw stuk slang bij gedaan en nieuwe brand plaatjes(zekere voor het onzekere)kosten daarvan vielen reuze mee.

Ik heb ook alvast nieuwe olie mee genomen 15w40 dus moet dat ook goed komen. vanavond ga ik er niet mee bezig moeten weg maar hou jullie op de hoogte.

Groetjes Mike
mike20

Bericht door mike20 »

Hallo allemaal,

Vandaag eens met de gas stangen aan het afstellen geweest..viel me toch beetje tegen eigenlijk :P de stang vanaf het gas pendaal was tekort :? Kon hem nog een heel klein stukje verder uit elkaar draaien ..als ik nog verder deed viel die eraf dus te kritisch..

Heb toen bij het pedaal zelf de stang/plaat versteld die zit geklemt met boutje moertje. Heb hem dus iets bij gesteld waardoor het pedaal zelf ook iets meer omhoog kwam..heb nu dus iets meer ruimte tussen het pedaal en de bodem gekregen :)

Nu komt volgas het asje van de pomp ook goeie 2cm hoger op als daarvoor en de luchtklep zit ook tegen het maximale aan.

Bij de lucht klep zit zn plaatje zie hier die kan bewegen klopt dat? Het plaatje van de hendel niet helemaal tot einde nu maar verder kan hij ook niet dan hoor je hem ergens tegen aan tikken dus neem aan dat dat het maximale is dan.

Misschien dat jullie door middel van de foto's kunt zien als ik het zo goed gedaan heb zo niet zal ik er een filmpje van maken.

Ik heb ook het hand pompje gevonden waarmee ik moet gaan ontluchten alleen moet ik de ontluchtings nippels nog vinden :D

en wat ik me ook afvroeg was de radiateur fan loopt die op de motor mee? toevallig probeerde ik hem eens te draaien maar dat wou niet vandaar de vraag.

Hier staan de rest van de foto's van voor de afstelling en na de afstelling(de nieuwe afstelling is na de foto met de hamer op het pendaal.

Alvast bedankt groetjes Mike
DVIII

Bericht door DVIII »

die vrije slag staat ook in het boek , ik werk dat meestal proefondervindelijk uit. staat me iets bij dat je eerder open gaat dan de maximale slag , dus door moet kunnen duwen met je voet. de fan is niet visco dus die draait gedwongen mee met de motor en het ontluchten gaat via de retour , en of met een klein m 6 boutje op het filter , meestal zit dat dan in de kop van een banjobout , als het er al zit , anders gewoon doorpompen .
mike20

Bericht door mike20 »

Hallo,

sorry ik snap je niet helemaal met 'dus door moet kunnen duwen met je voet' :oops: ..komt het er opneer dat ik het nu dus nog niet goed heb of?

als ik kijk op blz 595 kijk zie ik de zelfde pomp als wat ik heb maar die stangen zitten weer anders als bij mij :?

oke dan klopt dat over de fan en over dat ontluchten ..zal er vandaag eens naar kijken als ik het kan vinden..dat zal wle goed komen neem ik aan.

De start en stop knop hoef ik volgens mij niet te veranderen... als ik hem van run stand zet staat er geen druk op de kabel hij heeft iets ruimte over.. er zit een schakeltje in dat plaatje van de pomp die ruimte heeft hij dus moet goed zijn volgens mij als ik het goed begrepen heb.

Alvast bedankt

Groetjes Mike
Leo
Site Admin

Bericht door Leo »

mike20 schreef:als ik kijk op blz 595 kijk zie ik de zelfde pomp als wat ik heb maar die stangen zitten weer anders als bij mij :?
Klopt, de foto's op de cdrom zijn van een personenwagen.
Maar het principe van afstellen blijft gelijk.
DVIII

Bericht door DVIII »

met verder duwen met je voet , wordt bedoeld een vrijeslag invers, dus aan het eind ipv het begin.
mike20

Bericht door mike20 »

Hallo allemaal, daar was ik weer.

Zo zaterdag is er de nieuwe olie opgekomen,olie filter vervangen,gaten schoon gemaakt(zaten maar hele kleine ringen in ,vorm van een Y ongeveer')

Oliebad filter gereinigt en de schaal ook.

Kwamen nog een stukje gare retour leiding tegen vanaf het grote brandstof filter dus ook vervangen.

Verstuivers er weer in gedraait en met moment sleutel op 6kg vast gezet.

Toen ontlucht(kon niet z'n nippel vinden dus door gepompt totdat het uit het kleine buisje kwam (retour van de verstuivers) en die buisjes weer op de verstuivers gedaan.

Daarna de harde brandstof leidings door geblazen met de compressor en ze aangesloten en op de kant van de verstuiver een kwart slag los gelaten.

Ook heb ik olie in het pompje gedaan met de rode dop...nog niet eerder gedaan.

Toen was het starten en wachten tot de diesel uit de leidings kwam en stuk voor stuk vast gezet.(bij de derde leiding wou die al bijna aan slaan :)

Toen dat allemaal gelukt was hebben we hem gestart dat die aan sloeg.. was eerst allemaal even beroert lopen(daarna liep die alwel lekkerder als daarvoor vond ik alleen rook was nog niet verdwenen maar nog geen stuk mee gereden dus ) maar gelijk er even onder gekeken voor lekage of iets... wat bleek de olie zeikt uit de brandstof pomp :? met een straaltje en helemaal als er iets gas gegeven word...(preciece plek weet ik nog niet) maar daar voor lekte hij dus niet omdat er helemaal geen olie in zat waarschijnlijk :cry:

Dus het liep niet allemaal vlekke loos helaas maar goed.. dus eerst volgende stap is de plek opzoeken waar die nu precies lekt op de pomp. Foto volgt nog van de onderkant van de pomp maar hoort er aan de onder kant van die pomp ook een soort cartertje te zitten of iets? of komt iemand dit bekent voor?

Goed totzover het verhaal weer :D

Alvast bedankt groetjes Mike
DVIII

Bericht door DVIII »

kan ook zijn dat er nu teveel olie in je pomp zit .
mike20

Bericht door mike20 »

Hoi ik moet hem toch vullen met een vinger kootje onder de rand? olie zat nu alleen nog maar onderin eigenlijk.. nog lange na niet boven in omdat ik wou kijken of ik het goed deed op die manier.

Ik hoor nog wel.

alvast bedankt

Groetjes Mike
Frank.fjph

Bericht door Frank.fjph »

Het systeem is dat ie zelf de olie er uit gooit die je er ingooit, heb ook weleens zoiets gehad,......maarals er meer vloeisof uitkomt dan je eringegooid hebt is r echt iets mis.. :cry:
Maar meestal lijkt het meer dan het is als het eruit lekt... :lol:
Leo
Site Admin

Bericht door Leo »

Aan de kant van je motor zit een overlooppijpje.(gemonteerd met een banjoboutje)
Vaak verstopt, soms afgeblind.
Bij jou werkt hij waarschijnlijk gewoon zoals het hoort.
Er gaat ook niet zo veel olie in hoor, kijk maar op welke hoogte dat overlooppijpje zit.
Als je 'm gevuld hebt tot je de olie kon aanraken dan is het niet vreemd dat hij het meeste er weer uitgooit.

Hij blijft roken totdat je er een eind mee gereden hebt.
Je uitlaat etc zit nog vol vette onverbrande smurrie, en dat moet eerst ff wegfikken.
Rookt ie na een rit nog steeds, dan kon het spul nog wel eens te laat staan.
Maar dat zijn zorgen voor later.
En vergeet je kleppen niet te stellen. :wink:
mike20

Bericht door mike20 »

Hoi Leo..oke ik dacht ergens gelezen te hebben hier dat die tot net onder een vingerkootje gevult moest worden :) maar dat heb ik dus niet goed.Hoeveel er nu in zit durf ik niet precies te zeggen maar kon in zo verre de olie nog niet echt zien) Ik zal eens kijken of ik het overloopje kan vinden..en hopen dat dat het is :mrgreen: Vind ook best wel raar dat er geen peil stokje of iets in zit om tekijken hoeveel er nu precies in moet.

Ja dat klopt heb ik ook gelezen van iemand dat die naar minuut of 10 de laatste pluim zag dus hoop dat dat bij deze ook zo mag zijn :D maar dat is dus nog even afwachten.. durfde er niet mee te gaan rijden :oops:

Ja of de pomp goed staat of niet weet ik niet das even afwachten...hoop dat die goed staat :) ja klopt das latere zorg..

Ja die kleppen moet nog wel gebeuren moet daar eerst wat over leren anders komt dat echt niet goed :lol:

maar kan toch eerst kijken of straks de boel goed loopt/rook verdwenen is enz of wat van effect gaat dat er op krijgen?

nogmaals bedankt voor de reactie

Groetjes Mike
Leo
Site Admin

Bericht door Leo »

mike20 schreef:Vind ook best wel raar dat er geen peil stokje of iets in zit om tekijken hoeveel er nu precies in moet.
Hadden ze geen ruimte meer voor denk.. :lol:
Maar zo'n overlooppijpje werkt prima hoor.

Ja die kleppen moet nog wel gebeuren moet daar eerst wat over leren anders komt dat echt niet goed :lol:
Is een fluitje van een cent.

maar kan toch eerst kijken of straks de boel goed loopt/rook verdwenen is enz of wat van effect gaat dat er op krijgen?
Jep, gewoon rijden met dat ding.
Je hebt er niks vreemds mee gedaan, dus het gas er op. :wink:

Ben benieuwd.
mike20

Bericht door mike20 »

Hallo, Ben even een weekje uit de running geweest sorry vandaar dat ik ook niet reageerde meer.

Vandaag eens geprobeert rn gekeken naar dat overloop pijpje maar was moeilijk te zien vond ik.

We hebben de auto maar eens weer gestart eerste keer wou die weer niet lekker pakken 2de keer pakte hij hem wel en moest ik even gas erop houden en bleef toen lopen alleen wat onregelmatig vind ik.

Toen erweer onder gekropen om tekijken maar kon het nog niet goed zien :? had wel plaatje van handboek mee genomen blz 376 staat die op dus. Maar na zn minuutje gelopen te hebben lekte hij niet meer ... ik hoop en denk dat nu het overige eruit gelopen is maar hoe weet ik wanneer erweer olie in moet dan? misschien dat ik het op die manier kan zien of er nu nog genoeg in zit?

Ik heb nu met mijn oude foto camera2 filmpjes gemaakt van wat betere kwaliteit.. hierop hoor je ook het wat on regelmatig lopen.. halve wege filmpje zet ik hem keer uit en start hem weer.

Heb nog een filmpje gemaakt nadat die een minuut of 5 uit heeft gestaan..hierop hoor je ook af en toe die rare tik weer maar daarna niet weer gehoort.

af en toe hoe je nog wel een geruis op filmpje van de wind die naar binnen kwam vanaf de fan denk ik..

Helaas nog niet een stuk mee gereden om tekijken voor de rook ..misschien doen we dat morgen maar nu rookte hij nog wel aardig :mrgreen:

Goed totzover en we horen het nog wel

alvast bedankt Groetjes Mike
Laatst gewijzigd door mike20 op 23 mei 2009, 11:26, 1 keer totaal gewijzigd.
Leo
Site Admin

Bericht door Leo »

Die kar staat te heien, zoals wij dat noemen.
De oorzaak daarvan is altijd de regulateur.
Meestal is dat een gescheurd membraam.
Maar omdat jij er pas last van gekregen hebt nadat je de olie hebt bijgevuld is het iets anders.
Wanneer er te veel olie in zo'n regulateur zit krijg je dit effect.
Maar ook als er olie aan de verkeerde kant van het membraam zit.
Hij heeft een week stilgestaan met een te hoog peil, dus is het heel goed mogelijk dat de olie door het membraam is gelekt.

Wat te doen: Aan de achterkant zie je vier schroefjes zitten waarmee je dat ronde gedeelte kunt losschroeven.
Los die ff een paar slaagjes op en kijk of er dan olie uitloopt.
Zoja, dan helemaal laten leegdruipen.
De schroeven niet helemaal losdraaien, want dan haal je jezelf weer extra werk op de hals.

Het kan ook nog zijn dat je door dat gesleutel aan je stangen nu een verkeerde afstelling hebt.
Want niet alleen de afstelling van de luchtklep is belangrijk, maar óók de afstelling van dat hendeltje op je inspuitpomp.
Beide moeten correct afgesteld staan, anders gaat die kar ook heien.
Dat afstellen van het hendeltje is milimeter-werk, dus zou het me niks verbazen als je daarmee de mist bent ingegaan.

Kijk ook of de slang tussen je regulateur en inlaatspruitstuk nergens geknikt is.

Dat was het weer ff.:P

Mvg, Leo.:D
mike20

Bericht door mike20 »

He die Leo, Oke dan ga ik van de week dat eens doen kijken wat er gebeurt.. ben benieuwd maar kan dat schadelijk zijn dan of dat niet als ik er nu zo mee ga rijden?

Ja de afstelling van de stangen is mogelijk maar het enigste wat er eigenlijk gebeurt is is bij het pedaal zelf dat plaatje verzet heb ..en tussen de stang van de pomp en luchtklep heb ik niks aan verandert eigenlijk.. maar het kan best dat het daar in zit :oops: snap nog niet goed hoe dat precies moet dus maarhoopte dat het al beter was :D

Groetjes Mike
Leo
Site Admin

Bericht door Leo »

Op Hoop heeft nog geen enkele motor gedraaid Mike.:P

Het kan geen gevaar wanneer je met zo'n heiend geheel gaat rijden, maar bij stoplichten wil het nog wel eens lullig zijn.

Owww, en liever niet meer Quoten wanneer je direct op een bericht antwoord.
Dat wordt zo'n gescroll op niks af. en ik moet dat allemaal verwijderen.
Bvd.

Leo.:D
mike20

Bericht door mike20 »

Hoi Leo,

Dat heb je goed :P :P maar je kent me alwel een klein beetje :)

Oke ben toch wel benieuwd wat die op de weg gaat doen vandaar de vraag ook .
We gaan wel langs een afgelegen weggetje :mrgreen:

Ja sorry van het quote deed ik om niet naar benede te hoeven scrollen maar je hebt gelijk .. zal me best doen dat ik het niet vergeet :wink:

Groetjes Mike
Laatst gewijzigd door mike20 op 27 mei 2009, 14:23, 1 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie